Hoogseizoen Maleisië vooruit boeken?

Hoi hoi,

Mijn vriend en ik gaan in augustus backpacken door Maleisië (Schiereiland en Borneo).
Nu is dit het hoogseizoen en ik lees op veel reissites dat je tours en accommodatie ver vooruit moet boeken (lees maanden).
Dit geldt voor binnenlandse vluchten blijkbaar ook, wegens drukte, maar ook blijken deze duurder als je slechts een aantal dagen van tevoren boekt?
In hoeverre klopt dit?
En geldt dit ook voor huren van een auto bijv?
We willen eigenlijk niet te veel vastleggen voor het geval we onze plannen ter plekken willen wijzigen.
Nu weten we bv. wel zeker dat we naar Mulu NP willen, alleen jammer dat je dan aan een datum vastzit (mocht de rest van de reis anders verlopen).
Als je alle tijd van de wereld hebt geen probleem, maar wij hebben maar 1 maand.
Wat wordt aangeraden echt vast te leggen (en al te boeken) en hoever van tevoren? En wat kan gewoon een tot twee dagen van tevoren ter plekken?
Wij hoeven overigens niet in luxe resorts te zitten, maar het hoeven ook geen minibudget dorms te zijn.

De volgende activiteiten staan op ons lijstje:

Kuala Lumpur -o.a. Batu caves - Kuala Selanger - Twin Towers
Cameron Highlands
Penang Georgetown
Perhentian Kecil - snorkelen -
Kuching - Bako NP - semenggoh reservaat - Koppensnellers Batang Ai - Irrawaddy dolfijnen tour
Mulu NP
Sandakan - Kinabatangan rivier - Gomatong caves of Kota Kinabalu - Mount Kinabalu en Marine park : Welke van de twee raden jullie aan?

Als we naar Kota Kinabalu gaan vervangen we Perhentian Islands misschien voor Tunku Abdul Rahman Marine park : Wel of niet vervangen?

Hopelijk kunnen jullie ons advies/tips geven.
Alvast bedankt!