Malawi is Hot!

(origineel bericht op be-more.nl)

Malawi is Hot!

Hi friends,
Zo weer een teken van leven vanuit Malawi dit keer! Inmiddels zijn we al weer 3 weken verder vanaf het moment dat ik Malawi verliet om naar Zuid-Afrika te gaan. Zoals jullie al konden lezen had ik het niet zo naar mijn zin daar. Het project zat op een soort afgelegen basis, hier in Malawi kun je makkelijk zelf met de taxi naar de stad. De kinderen hadden kasten vol kleren en genoeg speelgoed, hier in Malawi lopen ze meestal in kapotte kleren en spelen ze met eigen gemaakt speelgoed (van ijzerdraad in elkaar gezet). Er waren mega grote shoppingmalls met veel dikke blanke mensen die in grote villa’s leven en een straat verderop leven de mensen in golfplaten huisjes. De tegenstelling is daar nog heel goed te zien, ik vond het niet leuk om te zien. Op het project daar voelde ik overbodig.
Ik miste het levendige Malawi, altijd muziek op straat, altijd mensen op straat (dat begint al om 5 uur als ze op weg zijn naar de markt of werk, vrouwen met manden op hun hoofd met bijvoorbeeld fruit of groente, mannen met beladen fietsen met echt van alles wat je maar kunt bedenken), de gekleurde winkeltjes van soms maar een paar vierkante meter, de marktjes met netjes opgestapelde tomaten, fruit, de stapels kleding, de kraampjes waar je friet kunt halen. ’s Avonds verlichte (kaarsen) stalletjes en barbecues op de staat. Malawi leeft!
Inmiddels ben ik alweer een week hier. Vrijdag 6 september zag ik de zon opkomen in Zuid-Afrika en ’s middags zag ik de zon ondergaan in Malawi, wie kan dat nou zeggen! Het was een lange dag, ik werd om 4 uur opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Eerst een vlucht naar Johannesburg en daarna de vlucht naar Lilongwe. Daar stond een taxi klaar die me in ongeveer 5 uur naar Punga bracht. Ik was er ’s avonds rond 19.30 uur. Heel leuk om iedereen weer te zien. Wie had dat gedacht dat ik zo snel al zou terug zijn, haha!
In het weekend kon ik nog lekker bijkomen van de reis. Het was heerlijk om weer terug te zijn. Op zaterdag gelijk een ziekenbezoekje afgelegd bij 1 van de members. Hij had allemaal uitslag op zijn body, maar hij voelde zich alweer beter toen wij er waren. Zijn broer was wel ziek, hij had malaria. Hij is maandag naar de dokter gegaan en hij was na een paar dagen ook wel weer beter. Dus ik weet niet of het Malaria was of een lichte vorm die snel te behandelen was.
Vanaf maandag kon ik gelijk weer mee doen met het programma. Deze maand (de overgebleven 2 weken) kies ik weer voor de office Youth. Ook omdat ik ze de geiten heb gegeven en de zaden voor de tuin. Ik wil het wel even blijven volgen hoe dat verder gaat. Ik heb 2 tuinen bezocht, ziet er goed uit er groeien al kleine plantjes! De geiten doen het ook goed. Afgelopen donderdag heeft de jeugdclub van Ngauma gevoetbald tegen Liyo. Vonden ze helemaal geweldig en ze hebben gewonnen met 5-3. Tijdens de wedstrijd heb ik foto’s gemaakt.
Elke maand loopt de temperatuur iets op! In juli was het meestal heerlijk zonnig overdag, de avonden en nachten heel koud. Ook in augustus was het ’s avonds nog behoorlijk koud, maar al iets minder. Overdag werd het steeds warmer en vanavond half augustus waait het soms ook heel hard. Nu in september heb je echt Afrikaanse hitte! Brandende zon, droogte, stof. Het beste is om ’s ochtends heel vroeg te gaan werken. ’s Avonds is het nu ook niet meer koud. In juli sliep ik in mijn slaapzak onder dekens en nu slaap ik onder dun lakentje. In oktober wordt het nog iets warmer en dan vanaf november begint het regenseizoen. Lekker bakken hier dus!
Afgelopen week zelfs paar keer om 5.30 uur op weg gegaan naar het werk! Zo vroeg was ik nog niet begonnen. We gingen bij de New office het land bewerken om er een voetbalveld te maken en er komt een schommel en een wip-wap. We moesten ook allemaal losse stenen verplaatsen. Verder afgelopen week mee geholpen aan het bouwen van een toilet, muurtjes metselen en een dak erop gemaakt. Op zaterdagochtend hadden we ook nog een programma. Het stond voor vrijdagmiddag gepland, maar het was echt te heet om iets te doen. We gingen dus zaterdag alweer om 5.30 uur op pad om bomen te kappen. Die zijn voor het dak wat waarschijnlijk deze week wordt gemaakt. Ook hadden we alvast stenen bij het huis gelegd zodat we deze week zo verder kunnen met metselen.
Onderweg er naartoe was er nog iets waarvan we allemaal stil van werden. We waren bijna op plaats van bestemming toen we een vrouw klaaglijk hoorden zingen. Eerst dacht ik komt er een begrafenis stoet langs, maar nee. Er liepen 2 kinderen voor haar (ongeveer 6-8 jaar) met bebloede gezichten en een gapende hoofdwond. Ze keken uitdrukkingsloos, in shock waarschijnlijk met een lappa om de schoudertjes als cape. Ze waren op hun hoofd geslagen met een pangames! Wie doet zoiets! Een pangames is ongeveer 50 cm lang en heel scherp. We gebruiken ze altijd om er de bomen mee om te hakken. Er waren blijkbaar problemen in de familie en een oom had de kinderen aangevallen met het mes. Echt vreselijk om te zien. Ze moesten lopend naar het ziekenhuis in Zomba, dat is echt zeker 1,5 tot 2 uur lopen. Hopelijk is het goed afgelopen!
In de weekenden lekker gerelaxt bij Pakachere, boekje lezen, douchen, internetten (er is wifi) op mijn iphone, lekker eten, chillen. In het eerste weekend waren we nog naar de bottle storen geweest. Daar beleef je ook altijd wel wat. Deze week was er een man, al op leeftijd maar hij was nog behoorlijk soepel aan het dansen. Met zijn broek opgetrokken tot onder zijn kin ongeveer hahaha het was echt hilarisch. Zaterdagavond zijn we naar het concert geweest van de black missionaris, super gezellige avond gehad. De biertjes waren warm omdat de elektriciteit de hele tijd uitviel, maar de mocht de pret niet drukken. Dit was de band die ik in augustus had gemist omdat we dachten dat het op zaterdag was en toen was het al op vrijdagavond geweest.
Dit was het voor nu wel weer, ik ben blij dat ik heb besloten om terug te gaan naar Liyo. Deze week is alweer de laatste week voor de mensen die 1 maand blijven. Donderdagavond alweer een goodbye party! En dan nog 1 maand te gaan voor mij als ik terug kom tenminste hahaha!

(origineel bericht op be-more.nl)