Back in the cold cold country!

(origineel bericht op be-more.nl)

Back in the cold cold country!

<em>
na weer een beetje ingeburgerd te zijn in nederland hier voorlopig mijn laatste weblog over mijn ervaringen in malawi! </em>

<em>na mijn laatste weblog zijn we met zijn alles voor het laatste weekend heerlijk naar cape mc clear vertrokken! het was echt een heerlijk weekend! het is echt een super mooie plek om te zijn! en heb dan ook ultiem genoten! die maandag terug op het project hebben we een erg goed meeting gehad over wat we de rest van de week zouden gaan doen! william stelde zich echt op zoals een directeur dat hoort te doen! en al snel hadden we een weekprogamma waar iedereen blij mee was. smiddags zijn we gelijk naar het schooltje gegaan (the lion nursery school) en hebben de school die middag afgerond! we hebben er 2 nieuwe deuren ingezet! de kapotte raampjes vervangen en de kozijnen geverfd. de kozijnen waren we weer heerlijk op zijn afrikaans aan het verfen! ik heb mijn perfectionisme wel afgeleerd in malawi! je begint heel netjes alleen dan zie je hoe de afrikanen verfen (dwars over de raampjes heen) dus tja dan hoef je het zelf ook niet zo netjes meer te doen. ik ben echt super blij dat we het schooltje hebben kunnen afronden! alleen toen we weg zouden gaan deed ik de raampjes dicht! en maakte ik per ongelijk een raampje kapot! (oeps) bij de foto’s kun je zien hoe het er eerst uitzag en wat we allemaal hebben gedaan. ik ben in ieder geval heel blij dat het nu eindelijk af is… </em>

<em>dinsdagochtend vroeg ons bed uit om een dak te vervangen bij een blinde vrouw eenmaal bij het huis aangekomen kwamen we tot de besslissing dat het misschien beter was om het hele huis af te breken en er een heel nieuw huis neer te zetten waardoor een nieuw dak plaatsen een beetje overbodig zou zijn. ze hadden die vrouw al 3x eerder bezocht maaar op het moment dat je aan het werk wil gaan maken ze zulke besslissingen! lets say! this is africa! haha! en dat konden we niet die ochtend al realiseren dus we gingen maar weer terug naar huis! hier heb ik die ochtend aan het logo voor LIYO gewerkt na aanwijzingen van william! en dat logo is nu af! dus vanaf nu heeft liyo een mooi logo! ook was er die ochtend een vrouwenmeeting (women empowerment) wat peta had opgezet. deze meeting is met allemaal vrouwen en dit ging over opvoeden. dit was een zeker een succes dus hopelijk wordt deze activiteit nu doorgezet. zodat dit een vast progamma wordt. smiddags hadden we weer een meeting in the office.</em>

<em>woensdagochtend was er een voetbalwedstrijd georganiseerd voor de LIYO-members en het LIYO-voetbalteam! helaas hebben de LIYO-members verloren maar het was erg leuk! halverwege de wedstrijd ben ik samen met peta en khama naar het ziekenhuis van de regering geweest. de vorige keer met mijn voet ben ik allemaal maar in een private hosptial geweest dus was wel benieuwd hoe een gouverment hospital er uit zou zien. we hebben een rondleiding gekregen door het ziekenhuis en dit was een hele bijzondere maar ook indrukwekkende ervaring. als voorbeeld gingen we als eerste naar de kangaroe afdeling en dit was een afdeling voor te vroeg geboren kindjes. daar werden de kindjes bloot op de borst van de vrouwen gelegd en werd het kindje vastgemaakt aan de moeder doormiddel van een doek! ik heb daar echt hele kleine babytjes gezien! en het was heel bijzonder om te zien hoe de baby’s daar verzorgd werden. ook zijn we op een afdeling geweest voor alleen maar vrouwen er waren veel te weinig bedden waardoor er vrouwen op matrasjes op de grond zaten. ook was er een afdeling voor zwangere vrouwen waar heel veel vrouwen in 1 ruimte zitten en ze zitten daar gewoon te wachten tot de bavalling begint. vrouwen doen dit uit voorzorg omdat ze vaak ver weg van het ziekenhuis wonen en als de bevalling dan begint ze mischien niet op tijd zijn. er was daar zelfs een vrouw die daar al 4 weken zat te wachten. als laatste zijn we nog op de kinderafdeling geweest. er waren op dat moment erg veel zieke kinderen omdat malaria op hetr moment veel heerst in malawi. ook waren er kinden die er al een langere tijd waren. bijvoorbeeld een jongetje die zijn billetjes helemaal verbrand had, een meisje met een verbrijzeld been. het was allemaal erg indrukwekkend! tot slot moesten we even medicijnen halen bij de apotheek voor de buurjongen van khama! en de wachrtij duurde erg lang! aangezien je de medicijnen in dat ziekenhuis gratis kon krijgen. we moesten heel erg lang wachten en om het uur mag er een nieuwe groep naar binnen. de ruimte was net vol voordat we aan de beurt waren dus ik keek even of er echt nog geen plekje was voor ons. maar die was er helaas niet. tot mijn schrik werd ik naar binnen geroepen. en vroeg de vrouw waarmee ze me kon helpen. ik zei dat ik nog niet aan de beurt was. maar dat maakte niet uit zei ze! ik was nu eerst aan de buurt. en toen mocht ik dus voor alle andere mensen die zaten te wachten. dit was echt ontzettend ongemakkelijk! ook al hou ik niet van wachten voorgetrokken worden omdat ik blank ben vond ik ook niet rechtvaardig. </em>

<em>woensdagmiddag zouden we een dak op de wc van een oud vrouw bouwen. alleen de member met de materialen was niet aanwezig. dus waren we daar voor niks. dus die activiteit hadden we verplaatst naar de volgende ochtend! tja thats africa…:wink: dus die middag zijn elise en ik maar even naar de stad geweest om kadootjes te halen voor de members. zoals voor alle members een foto uitgeprint.</em>

<em>donderdagochtend zouden we het dak van de wc doen. maar ook moesten er spullen worden gekocht voor de distributiemiddag. want die middag hadden we een distributiedag voor weeskinderen en mensen met HIV/AIDS. dus ik heb besloten om mee te gaan naar de stad om spullen te kopen voor de distributiedag. dus in de stad hebben we suiker, zout, zeep en vaseline gekocht en dit zoals dat hoort op mijn hoofd naar de auto getilt. thuis hadden we allemaal zakjes gemaakt met een tandenborstel met tandpasta erin en wat speelgoed in elke zakje. smiddags was dan de distributiedag en alle mensen verzamelden zich langzaam bij onze office. en hebben all mensen hun spulletjes gekregen. en de mensen die HIV/AIDS hebben, hebben ook nog een deken gekregen. na het uitdelen hebben we een paar kinderen apart genomen en hebben we ook nog de kinderkleertje uitgedeeld. al met al was dit een erg leuke dag. omdat je dan de mensen heel direct helpt door hun materialen te geven. dit is leuk om te doen maar vind het net zo leuk om dingen te doen die voor lange termijn zijn. en dat is denk ik nog meer nuttig! die avond hadden we ons afscheidfeestje! deze keer een afscheidsfeestje waar ik me wel op voor kon bereiden in plaats van dat ik plotseling weg moest. voor mercy het meisje dat voor ons zorgde hadden we wat extra dingen gekocht! we hadden voor haar een hele mooir rode jurk gekocht, een chitenje en een foto van haar mij en elise. en tot slot hadden we nog een mobiele telefoon voor haar! ze was hier echt ontzettend dankbaar voor! zoals wij ook heel dankbaar waren voor al haar hulp! we hadden voor alle members een medaille omdat hun ons altijd wel zo prijzen dat wij zo goed werk doen. maar het zijn juist hun die zich ook elke dag inzetten voor de organisatie. en daarom hadden hun ook wel een medaille verdient. en als extra had wouter bedacht dat alle mannelijke members ook een kusje op hun wang verdiende van elise en mij. dus toen kon het feest helemaal niet meer stuk voor de jongens. dit bracht zeker heel wat hilarische momenten op. daarna zijn we nog met een paar members op stap geweest als afsluiter! </em>

<em>de volgende dag was dan toch echt het moment om afscheid te nemen van de members. alle members hadden zich weer verzameld bij ons huis. om afscheid van ons te nemen! het was niet alleen een afscheid van onze lieve members! maar ook afscheid nemen van mijn huisje, van mijn dorpje, van mijn lieve buren en van wat voor een lange tijd mijn leefomgeving was. het afscheid viel mij zwaar! maar ik weet dat ik de foto’s en herinnering altijd bij mij zal dragen! ik heb in 1 woord een super ervaring gehad daar! en ik weet zeker dat ik nog niet klaar ben met afrika, malawi!</em>
<em>

</em>
<em>heeel veeeel liefs Diana</em>
<em>
</em>
<em>
</em>
<em>
<u><strong>graag wil ik ook heel wat mensen bedanken! </strong></u></em>
<em>

• ik wil graag alle mensen bedanken die geld hebben gedoneerd aan het project waar ik zo lange tijd heb gezeten! ze hebben hier heel veel aan gehad! en als samenvatting wat we er mee hebben gedaan is: we hebben een schooltje volledig opgeknapt inclusief nieuwe deuren en ramen, we hebben verschillende nieuwe daken gebouwd op huizen, we hebben een distributiedag gehouden waardoor er een heleboel mensen nu een warme deken hebben en zout,suiker,zeep etc. en we hebben er medicijnen van kunnen kopen.</em>
    <em>
  • ik wil graag ook alle mensen bedanken die spullen hebben gedoneerd. zoals alle knuffels en puzzels,speelgoed etc van krinloopwinkel “het goed”.</em>
    <em>de meisjes kleren die ik gedoneerd heb gekregen van jelly ter avest-joosten. de jongens kleertjes die ik gedoneerd heb gekregen van anoeska van dalen. mijn moeder die voor veel materialen heeft gezorgd. en de schoolspulletjes voor in malawi heeft bekostigd.</em>
    <em>
  • ook wil ik alle mensen bedanken die hebben gereageerd op mijn weblog of op een andere manier iets van zich heeft laten horen! het lezen van de reacties op mijn blog was altijd erg fijn om te lezen! en dat deed me altijd heel goed! bedankt voor alle lieve reacties en steun die ik van jullie heb gekregen!</em>
    <em>
  • ook wil ik be-more zelf bedanken! voor alle goede zorgen en begeleiding. ook een dikke pluim voor lizzy en tim (waren mijn projectcoordinators) hun hebben mij beiden heel erg goed begeleid. </em>
    <em>
  • en als laatste maar niet de minste mijn lieve mama en marcello, mijn lieve zus en werner, mijn lieve vriendinnetje leonie en me lieve papa! voor als hun steun en liefde die ze mij hebben gegeven voor en tijdens mijn reis naar malawi! en uiteraard alle mensen die mij hebben gesteund!</em>
    <em>
    </em>
    <em>ik hoop dat ik niemand vergeten ben! dat is niet persoonlijk bedoeld!</em>
    <em>
    op zijn malawiaans: ZIKOMO KWAMBIRI!! (heel erg bedankt)</em>

(origineel bericht op be-more.nl)