De eerste stapjes

(origineel bericht op be-more.nl)

De eerste stapjes

Lieve mensen,

Hier is dan mijn eerste update op mijn blog. Nog 36 dagen en dan is het zo ver, dan stap ik om 20:40 op het vliegtuig en vertrek ik voor 6 maanden naar Afrika, naar Malawi. Malawi zal voor de meesten onder ons wel erg onbekend zijn, maar het wordt het ‘Warme hart van Afrika’ genoemd. Het is allemaal nog erg onrealistisch dat ik over iets meer dan een maand niet meer in mijn vertrouwde leefomgeving zit. Om even een voorbeeld te geven: doordeweeks heb ik geen stromend water, internet, elektriciteit en laat staan elke dag vlees te eten, maar dit zal de ‘pret’ niet drukken. Het programma ‘geen cent te makken’ op RTL4 kan hier nog een puntje aan zuigen, want in Malawi zijn de mensen echt arm en desondanks schijnt het zo te zijn dat ze toch erg gelukkig zijn met wat ze hebben en kunnen. Alles zal veranderen en dat maakt het juist zo spannend. Momenteel ben ik nog van alles en nog wat aan het regelen. Er is nog een heleboel te doen en mijn to do lijstje staat nog helemaal vol. Van inentingen tot overnachtingen het hoort er allemaal bij. Maar wat heb ik ongelofelijk veel zin in mijn reis!!! 6 maanden als vrijwilliger in Afrika aan de slag, drie verschillende projecten bij Be more, en dat terwijl mijn meeste vrienden gewoon aan het studeren zijn. Skypen zal er waarschijnlijk niet van komen, aangezien ik alleen in het weekend tegen betaling op internet kan. Dit internet is zo slecht dat ik het ergste vrees, maar dit is allemaal niet zo belangrijk. Ik ga mezelf tegenkomen, nieuwe mensen leren kennen en in een totaal ander deel van de wereld moeten ‘survivallen’ (mezelf moeten redden). Ik ben er klaar voor en heb er zin in, nog een maand werken en dan kan ik er met een volle portemonnee tegenaan. Afrika here I come!!!

PS. In Malawi betalen ze met de Kwacha. Ik heb even opgezocht en voor het idee 1 euro is maarliefst 5181,35 Kwacha. Dit betekent dat je met 193 euro al miljonair bent in Malawi!!!

Ik sluit af met een mooi en passend citaat dat ik net tegenkwam:

Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Tsala bwino, (oftewel tot ziens in het Malawiaans)

(origineel bericht op be-more.nl)