Mijn vriend en ik vertrekken in januari voor een reis van een jaar naar onder andere Zuid-Oost Azië. Nu zijn we in het Tropencentrum van het AMC geweest, daar werd ons gezegd dat het misschien mogelijk is om Malarone (dat wordt ons voorgeschreven) in Thailand te kopen, zodat we niet alles van te voren hoeven te kopen.
In Thailand zelf hoeven we niet te slikken, maar we zouden deze pillen dan voor Laos en (eventueel delen van) Cambodja gebruiken.
Heeft iemand ervaring met het kopen van Malarone in Thailand (Bangkok) of andere landen in ZO Azië? Of andere soortgelijke pillen zonder de neveneffecten van Lariam? En wat waren de kosten?
Toen ik voor een herhalingsprikkie bij het GGD was had ik een heel aardig gesprek met een arts hierover. Zelf een enthousiast reizigster, dus leefde zich helemaal in en mocht het eigenlijk vanuit haar functie niet zeggen. Maar zij kocht zelf ook bijna altijd terplaatse zulke zaken. Wel even opletten waar je het koopt. Dat je zoiets niet op de hoek van de straat koopt lijkt mij logisch…
Doxycycline kon volgens haar ook prima voor Laos, cambodja en Vietnam, Maleisie en Indonesie. Voordeel goedkoop, nadeel dat je iets gevoeliger wordt voor zonlicht… Stevig smeren, dus.
Malarone is wat duurder, maar wel weer iets makkelijker.
Lariam… daar begin ik maar niet over
Ik zit binnenkort weer voor een klein half jaartje in ZO azie… Geweldig reizen daar.
heel veel plezier!
NEE
In Thailand-wordt als voorzorg tegen alweer weerstand tegen medicijn Malarone NIET verkocht in apotheken etc-het wordt enkel in staatsziekenhuizen bewaard voor gevallen van geconstateerde malaria-om voor die mensen tenminste wat achetr de hand te hebben dat nog werkt.
Voor alleen verblijf in Thaild is het algemene advies NIET te slikken-maar je met DEET, schermen e.d. te beschermen, De 1e keer reizigers zijn daar vaak panisch over-en zitten dan de hele nacht buiten om biertjes in te nemen-volop in de muggenbeten. Maar dat schijnt wat anders te zijn.
Hoe dat in andere landen ligt weet ik niet-in Camb is zo ongeveer alles te koop-dus daar zal er wel aan te komen zijn. Ook Duitsers zijn er nogal panisch over-en verkopen ongebruikte en nog in originale verpakking malarone vaak door als ze het niet nodig hebben gehad. Maar zij nemen het vaak mee als profylaxe als om alleen te gebruiken als ze gestoken worden. MLR is trouwens niet ‘‘iets’’ maar heel vee duurder als andere middelen.
Vlgns mij was het Anique wel bekend dat ze in Thailand niet hoeft te slikken.
Malarone is gewoon WEL verkrijgbaar in Thailand bij de betere apotheek, maar goed ervaringen kunnen verschillen. Smeren leek mij logisch…:o een klamboe kan ook erg lekker zijn btw…:slapen:
pillen die in Nederland aangeschaft worden, worden soms door je reisverzekering vergoed. het loont de moeite om dit na te gaan voor vertrek, want hierdoor ben je wellicht in Nederland goedkoper uit dan in Thailand.
nadeel van malarone in ZO-Azie is overigens dat een toenemend aantal mugge, mn in Z-Laos en Cambodja, resistent begint te worden en het middel zijn werking begint te verliezen.
dan moet het AMC dus zijn kennis bijstellen-echt hier in Thaid is het-via de gebruikelijke kanalen althans, dus niet te koop.
Van weerstand juist tegen mlrne is mij trouwens niets bekend-ook niet als 1e melding.
kan evtl in Cambodia of verder wel gelden-daar gebeurt alles wat niet mag en wordt alles geslikt wat te koop is.
Een soort gelijkmiddel is Doxymed(doxycycline), en in Thailand verkrijgbaar als men tenminste geen Malarone verkopen.
Doxycycline (1 tablet 100 mg of 1/2 tab. 200 mg /dag, te starten 1 dag voor vertrek tot 4 weken na het verlaten van malariagebied)(niet voor kinderen < 8 jaar en zwangere vrouwen; doxycycline dient zittend en met veel vloeistof te worden ingenomen of tijdens de maaltijd; doxycycline kan soms aanleiding geven tot schimmelinfecties van de mond en genitaliën en fototoxische huiduitslag (zonne-allergie)) >
In sommige gedeelte van BKK is er bij de Pharmacy’s echt van alles te koop(omgeving Sukhumvit Soi 3, Soi 4,) en anders zou je het ook nog kunnen proberen door een arts of Pharmacy in een hospitaal te bezoeken.
Verder geen idee wat verstandiger is, jezelf te beschermen dmv Deet en muskietengaas etc, of een berg pillen slikken met allerlei rare bijwerkingen, brrrrrrrrrr.