Malariavrije landen

Wij willen graag naar Afrika op vakantie. Hebben al verschillende landen gezien. Omdat we met twee kleine kinderen reizen willen we naar een land waar geen malaria is of een vaccinatie voor gele koorts verplicht is. Zelf slikken we nooit wat en willen dat de kinderen ook niet laten doen. Tips? We zoeken wel ruimte/rust/natuur/rural/local.

Voor zover ik weet is er in Namibië geen malaria. Prachtig land, minder toeristisch dan ZA.

1 like

Zie deze kaart mjahlman. Geeft je per land informatie over het malariarisico. Is in 't Duits maar dat moet wel lukken he? :slight_smile:

1 like

Helaas legt deze kaart heel Afrika in het rood (m.u.v. Noord). Ze zijn aan de voorzichtige kant. Snap ik ook wel. In Zuid-Afrika en Namibië komt idd (bijna) geen malaria voor. Jammer dat ze voor die ene mug, 10 jaar geleden in St. Lucia Wetland heel ZA als risicogebied markeren.

Ik zoek nog even verder. Toch erg bedankt!

Voor zuid afrika moet je alleen (volgens de ggd) malaria slikken als je het krugerpark in gaat.
Marocco was ook clear. Alle landen (niet in namibie geweest) die tussen zuid afrika en marocco liggen werd mij aangeraden malaria profylaxe te gebruiken.

groet

1 like

Misschien heb je hier iets aan?
www.thesafaricompany.co.za/Malaria_in_Africa.htm

1 like

… en dan alleen in het natte seizoen.

Althans, dat kreeg ik te horen.

Wij slikken sowieso nooit. Het is natuurlijk troep dat je slikt. Bovendien onderdrukt het de symptomen als je tòch malaria krijgt, waardoor je het minder snel herkent en dus te laat met medicatie begint. Heb zoveel verhalen gehoord van mensen die in malariagebieden wonen en er zo mee om gaan. Voorkomen door t gedrag van de malariamug te kennen en direct naar de dokter als je wakker wordt met lage rugpijn. Als dat dan eens één x per 5 jaar is, lijkt me dat een risico dat ik wel wil lopen. Dit is natuurlijk de korte versie, maar toch het overwegen waard. De Nederlandse attitude om elk risico de baas te willen zijn, is op de lange termijn misschien kwalijker. Maar dat moet ieder voor zich weten hoor!

1 like

Als de opzet is, om geen geneesmiddelen met bijwerkingen te hoeven slikken, dan kun je ook “nosodes” nemen. Dit zijn homeopatische middelen. Statistisch gezien beiden ze een even goede bescherming.
Je kunt dan toch naar een malaria gebied gaan.

Een ander middel is MMS, een chloriet-verbinding die infecties bestrijdt.

In januari was ik in Benin. Mijn reisgenoot had Malarone ingenomen maar kreeg toch malaria (blijkbaar een variant die resistent was tegen Malarone). Ik had nergens last van, met bovengenoemde 2 maatregelen.

Overigens: een nosode werkt ook voor mensen die malaria hebben gehad, ter voorkoming van een “na-aanval” van de malaria.

Hee Hherrmmann,

Hartelijk dank! Nog nooit van gehoord, dat er iets homeopathisch of natuurlijks zou zijn. Heb je ook nog een tip waar ik het kan krijgen?

Groet,

MJ