Wij willen een rondreis gaan maken in zomervakantie van 2012. Dat is in de periode van 2 juli tot 10 augustus. We willen graag in die periode 3 weken gaan. Langer gaat niet i.v.m. ons werk.
Onze kinderen zijn dan 8 en 11. Ik wil graag naar malaria vrije gebieden, omdat beide kinderen al medicatie hebben voor ADHD. Dus ze krijgen al genoeg rotzooi naar binnen en dat wil ik niet al te veel combineren met andere rotzooi medicatie.
Dus kan iemand mij vertellen wat leuke en malaria vrije stukken in oost zuid afrika zijn. Wij willen zelf een rondreis gaan maken met een huur auto. Ook wil ik graag van te voren alle slaap plaatsen vast gelegd hebben, omdat ik dat rustiger vind voor onze kinderen en dus ook voor mij.
Is er toevallig ook iemand die mij kan vertellen waar ik moet zijn voor het invoeren van de ADHD Medicatie, want dat moet ook al als ik naar zuid frankrijk ga, dus dat zal dan als we naar Afrika willen zeker moeten. Ik denk dat ik er wel achter ga komen, maar misschien is iemand ons al voor geweest, dan is dat gemakkelijker.
Verder zijn alle tips welkom.
Alvast bedankt voor alle informatie.
Groetjes Mijntje
In de winter maanden is het oosten en zuiden zo goed als malaria vrij. Met goed bedekte lichaams delen (lange mouwen en geen korte broek) en DEET kan je er van uit gaan geen malaria op te lopen. St Lucia eventueel vermijden.
Geniet die reis Jan
Alleen een klein stuk van Kruger, met de grens met Mozambique is malaria en de rest heeft een lage risicio.
Maar in Augustus is het winter hier in Zuid Afrika en ook is de droge tijd. Dus geen regen. Dan zijn die muggen er niet. Dus geen probleem hoor.
Jullie veilig reizen in die periode met de kinderen. De meeste accomodatie daar hebben ook muskieten netten om het bed heen.
Maar regen, geen muskieten.
Neem wel warme kleding mee voor als de zon weg is, het kan dan best wel koud worden!
Jullie gewoon naar St. Lucia gaan geen probleem in die tijd.
Bij elke supermarket kan je hier spuitbussen kopen, dat spray op je huid tegen de muggen (sleepnes nicht bijvoorbeeld, blauwe bus)
Malaria is seizoensgebonden: in het midden van het regenseizoen kan dit voorkomen, praktisch altijd in die gebieden waar veel mensen en brak water aanwezig is (townhips).
Augustus is droog, einde van de winter en dus geen muskieten. Juli is de koudste maand bij ons, maar vaak overdag zon en boven de 20. Bedenk dat hoe hoger je komt (bijv. Polokwane) het ook erg koel kan zijn in die maanden.
Malaria is duidelijk: speelt in augustus nauwelijks rol dus dat scheelt weer een hoop pillen voor jullie gezin!
Augustus is inderdaad vaak best behoorlijk koud. En tijdens gamedrives in open auto kun je heel goed warme klefing, sjaal en muts gebruiken!
Voor wat betreft een leuke slaapplek, kan ik onze Lodge van harte aanbevelen
Zie onze website zoals hieronder vermeld.
Veel plezier bij de voorbereidingen van deze reis.
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com
Bedankt allemaal voor de informatie.
Het kan zijn dat onze plannen nog gaan wijzigen naar een “warm” land.
Ik vind het zo jammer dat het dan net winter is in Za. Dat we een reisje Za misschien een andere keer willen doen, als het hier winter is en daar lekker warm.
Maar heel erg bedankt voor de info.
Ik vind dit ook wel een hele leuke site met veel info. Zeker een aanrader als je een reisje wil gaan maken, waar dan ook naar toe.
De winters in Zuid Afrika zijn heel anders dan bij ons, dus laat je daar niet door weerhouden om te gaan. Overdag is het meestal tussen de 20 en 25 graden.
's avonds koelt het wel snel af en is het lekker fris. Het enige nadeel is, is dat het vroeg donker is. Rond het Krugerpark is het om 18.00 uur al donker. Kaapstad 1 uurtje later.
Inderdaad, laat je niet weerhouden door het woord winter! Vooral in het zuidoosten kan het overdag boven de 30 graden worden. Als je de bergen in gaat, bijv. Panoramaroute, kan het kouder worden. Wij hadden in Golden Gate Highlands (ten zuiden van Jburg, net boven Lesotho) op 2000 m hoogte 's-nachts flinke vorst (bevroren water in de auto) maar overdag in de zon met een t-shirtje! Juist lekker die frisse nachten, dan slaap je lekker! En bijkomend voordeel van de kou in de nacht: geen muggen!
Trouwens nooit problemen gehad met de medicatie, ik heb Ritalin bij me, maar misschien ben ik naief. Voor meer info kun je me mailen. Wij zijn 6 keer met ons gezin geweest in juli augustus en nu al een paar keer met mijn moeder.
Bedankt allemaal voor julie reacties, maar na een hele tijd nadenken hebben we besloten om in een andere tijd naar Zuid Afrika te komen. Ik denk toch dat dat prettiger is en zeker ook voor de kinderen.
We zijn nu een reis aan het plannen naar West Maleisie. OOk erg mooi met veel mooie natuur en natuurlijk cultuur. En daar is het het hele jaar door lekker rond de 30 graden. Zeker met de zomer die we dit jaar hebben gehad, willen we toch wel zeker zijn van mooi weer. Maar het zal zeker nog wel op ons verlanglijstje blijven staan.
Groetjes Mijntje
Allereerst Mijntje, jammer dat jullie niet naar Zuid-Afrika gaan met de kids, mijn kinderen waren welliswaar iets ouder, maar hebben wel genoten van alle afwisseling. En het speuren naar wild in de parken is iets waar je aan verslaafd raakt!
Annemieke, ik bedoel de ADHD medcatie waar Mijntje het over had, zij kunnen ook iets anders gebruiken. Voor Ritalin heb je officieel ook een verklaring nodig, het valt onder de opiumwet in nederland. Maar ik gebruik dat al 10 jaar en heb heel wat afgereist zonder problemen bij de douane.
Met de muggen/malaria hebben wij inmiddels ook geleerd dat je goed moet opletten, je ziet de muggen snel genoeg en dan kun je je nog insmeren. In de lente/zomer moet je dat toch doen, of pillen slikken, de nieuwe middelen hoef je gelukkig niet weken van te voren en weken erna te slikken!
Hier in de "winter"is het overdag elke mooi weer, altijd de zon! En geen regen zeker in het Noorden. Overdag is dan 25 graden en heerlijk weer.
Dus daarom hoef je het zeker niet te laten.
Malasie is malarie gebied en dan moet je zeker medicijnen slikken, wil je niet wilde!
Ik ben er ook geweest een mooi land, maar met medicijnen helaas.
Nu is het al zomer bij ons en 30+ graden.
Ja Sylvia, dat weet ik , maar de familie wilde in ZA winter en dan is er geen malaria hier en ook geen muggen.
ok nu nog geen muggen want het regent nog steeds niet.
Ik heb op diverse plaatsen geinformeerd en in West Maleisie heb je geen malariaprofylaxe nodig wordt er steeds gezegdt, wel muggenbescherming zoals Deet.
Wij gaan niet naar borneo waar wel malaria heerst.
Okay, maar iin Taman Negara is wel malaria. Het is super om daar heen te gaan en in de toppen van de bomen te gaan lopen, op een loopbrug. Zeker voor kinderen.
Ook een gevaarlijke ziekte daar is dengue. In Dat land komen meer ziektes voor dan in Zuid Afrika, dat geef ik je maar even mee. De kinderen zullen dan ook moeten worden ingeent tegen van alles.
Ook oppassen met eten en zeker water.
Met eten en drinken van water uit de kraan hoef je in Za niet bang te zijn.
zo jammer dat je je laat weerhouden door het woord ‘winter’ in Zuid-Afrika. Wij gaan ook al verschillende jaren met onze kinderen naar Zuid-Afrika (ook in 2012 juli-augustus). Heerlijk is het daar dan. Overdag zomers warm met een stralend blauwe lucht en zelden regen. s’ Avonds koelt het af met een dieptepunt tegen de morgen aan. In een open vehicle best wel koud, maar daar kan je je tegen kleden. De safari’s in de winter zijn fenomenaal: laag gras, geen bladeren, weinig water dus concentraties aan een waterhole. Wij willen juist heel graag in de ‘winter’. Weinig insecten, muggen (we nemen de laatste jaren geen profylaxe meer) en slangen. Ik denk inderdaad dat Maleisië inderdaad meer om voorzichtigheid vraagt op bovenstaand vlak dan Zuid-Afrika.
Veel succes met het boeken van jullie reis, waar het ook wordt!
Joeterke
Ik sluit me helemaal aan bij de adviezen van Joeterke en anderen:
Zuid-Afrikaanse winters (in het oosten van het land) zijn perfect voor Nederlanders! Het is zoals een Nederlandse zomer maar dan zonder al die regen. Temperaturen overdag tussen 18 - 25 graden en ’ s nachts koelt het heerlijk af - prima slaaptemperatuur. Overdag in t-shirts en korte broek en 's avonds met z’n allen heerlijk rond het kampvuur.
Nooit regen in juni-juli-augustus en geen angst voor muggen / malaria, slangen, schorpioenen en ander ongemak. Geen betere tijd voor de kids EN hun ouders :vak02:
wij gaan van 9 tot en met 25 oktober 2012 een rondreis ZA maken. Als het goed is het dan lente bij jullie. Houdt dat in veel regen? Is het waar dat wij voor 2 dagen Krugerpark malaria pillen moeten nemen? De rest van de reis naar Kaapstad is volgens mij malaria vrij.