In maart ga ik 18 dagen naar Costa Rica met Fox.
Tijdens deze reis kom ik in volgende gebieden:
San José-La Fortuna-Rincón de la Vieja-Golf van Nicoya-Manuel Antonio-Tortuguero-Cahuita.
De Belgische vaccinoloog raadt malariapillen aan voor Tortuguero, bij voorkeur Nivaquine.
In het verleden heb ik echter slecht gereageerd op de inname hiervan, daarom stelt hij als alternatief voor om - enkel tijdens de dagen in Tortuguero - Malarone te nemen (wel vrij duur).
In principe kan je het risico nemen zonder malariapillen te gaan zegt hij, op voorwaarde dat je zowel overdag als 's avonds de nodige voorzorgen neemt tegen muggebeten.
Wie van jullie doet dezelfde route en kreeg het advies malariapillen in te nemen?
Ik twijfel namelijk nog…
Nu vooral de plekken waar jij heen gaat zijn malariapillen echt niet nodig. Ikzelf ben gegaan 2 jaar geleden en heb ook nog Nicaragua bezocht. En alleen voor dat land heb ik ze toen geslikt. De GGD heeft ze bij niemand van mijn groep dat jaar voor Costa Rica aanbevolen…en ik denk niet dat er veel gebeurd is daar.
Het is alleen belangrijk om lange mouwen te dragen of je geheel in te smeren met DEET. Ook als je wel de pillen zou slikken dien je je in te smeren, want niet alleen de malariamug kan je prikken maar er zijn nog tal van insecten actief.
Hoi! Wij zijn ook naar een aantal van de door jou genoemde plekken geweest, o.a. Tortuguero. Ook vantevoren naar de GGD geweest voor vaccinaties en advies, maar volgens de GGD is Costa Rica geen risicogebied. Wij hebben in ieder geval geen malariapillen mee gehad. Wél hebben we flink met anti-mug met DEET gesmeerd/gesprayd, en niet alleen in Tortuguero…
De vraag is natuurlijk in hoeverre het verantwoord is malariapillen te nemen in non-risicogebied.
Westerlingen proppen zich al te graag vol met medicijnen terwijl de locals die dergelijke medicijnen vaak meer nodig hebben met hun rug tegen de muur staan omdat er resistentie optreedt…
Hoi,
Ik heb een paar jaar in Africa gewoond en de artsen daar raden altijd aan om geen malaria medicatie te neme.
Medicatie kan niet 100% garanderen dat je geen malaria krijgt namelijk. Mocht je malaria krijgen, terwijl je de medicatie slikt, zal dit later ontdekt worden dan wanneer je gewoon direct ziek wordt van de malaria.
Als je ondanks bijv. lariam of wat dan ook toch malaria krijgt, zal het dus een behoorlijk tijdje latent aanwezig zijn en niet behandeld worden. Hierdoor kun je uiteindelijk nog veel zieker worden, omdat het dan dus niet meteen behandeld wordt.
Artsen in een land zelf zijn kundig genoeg om je medicatie te geven mocht je malaria krijgen. Ik zou zeggen, neem de juiste voorzorgsmaatregelen, en houd je lichaam in de gaten. Als je koorts krijgt, of je niet lekker voelt en dit houdt een paar dagen aan, gewoon meteen even naar een arts gaan.