Hallo,
Weet er iemand welke medicijnen/benodigdheden moet ik voorzien voor 3 weken Nicaragua? Zijn malariapillen nodig? Welke inentingen?
groetjes
Valeri
Hallo,
Weet er iemand welke medicijnen/benodigdheden moet ik voorzien voor 3 weken Nicaragua? Zijn malariapillen nodig? Welke inentingen?
groetjes
Valeri
Hola,
Malaria komt bijna in heel Midden-Amerika voor, ook in delen van Nicaragua. De mate waarin het voorkomt verschilt per gebied. Op dit moment zijn met name de regio’s R.A.A.N., R.A.A.S., Río San Juan en Chinandega high-risk gebieden. Dit zijn vrijwel de gebieden waar toeristen niet of nauwelijks komen. Het toeristische gedeelte (zuid-westen) zijn low-risk gebieden: hier komt zelden malaria voor, in mindere mate tot (bijna) niet. Met name in rurale gebieden en in het regenseizoen is het verstandig om extra alert te zijn.
Voor een verblijf van een aantal maanden in het zuid-westen van Nicaragua raadt o.a. de GGD het gebruik van lichte malariatabletten aan. Zoals paludrine of chloroquine. Deze zijn goedkoop en hebben weinig bijwerkingen. Dit advies is door de GGD gegeven in juni 2011. **Bovenstaand advies en informatie kan altijd veranderen. Bovendien is malaria advies o.a. gebonden aan plaats, reisduur én persoon. Het is daarom aan te raden om voor vertrek langs een reisdokter te gaan voor persoonlijk advies.
Hier kun je per land bekijken welke inentingen je nodig hebt: Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering: Landen -**
Het beste is natuurlijk om muggenbeten te voorkomen. Neem daarom een insect-afwerend middel mee waar DEET inzit. Persoonlijk zou ik CarePlus DEET lotion aanraden (50%DEET), de CarePlus DEET spray (40%) of de CarePlus DEET gel (30%). Alle drie werken ze uitstekend! Daarnaast kun je onder een klamboe slapen, maar vaak is dat lastig meenemen en veel accommodaties hebben geen klamboes. Wat ook helpt is slapen met een ventilator. Zelf slaap ik altijd met een ventilator en ik heb nergens last van en mocht ik toch last van muggen hebben (dat is met name aan het eind van de middag en 's avonds, maar dat verschilt ook weer per maand), dan smeer ik een klein beetje DEET op mijn armen en benen en dan heb ik nergens last van.
Ik woon in Granada en heb ook door heel Nicaragua gereisd en om eerlijk te zijn heb ik nooit malariapillen ingenomen. Ik zie het niet zitten om elke dag twee pilletjes te moeten innemen. Ook andere reizigers die ik ken en mensen die hier wonen, slikken geen malariapillen. Dit is natuurlijk een risico, maar een keus die je zelf moet maken. Wat wel veel voorkomt is dengue (knokkelkoorts), echter hier kun je niks tegen doen, alleen rust nemen en goed uitzieken en in het ergste geval wordt je in het ziekenhuis opgenomen.
Saludos,
Sole
Ik heb wel paludrine gekocht nav bezoek aan ggd, maar ter plekke hebben wij gevraagd of het noodzakelijk was. In leon gaven ze aan dat men het niet gebruikten, dus ik heb er op dat moment voor gekozen om het niet in te nemen. Zoals hierboven beschreven is het natuurlijk een risico en je moet dus zelf kiezen of je dat risico wil nemen.
Op big corn waren veel muggen en wij hadden de tabletten op het vaste land gelaten. achteraf dom omdat er zoveel muggen zaten en het risico natuurlijk groter was. Gelukkig ben ik niet ziek geworden en neem ik de doosjes paludrine gewoon weer mee naar de volgende vakantie!!!
Hoi! Ik gooi deze even in de up, want ik zit met hetzelfde dilemma. Ik ga over een week naar Nicaragua. Het “high risk” gebied is - volgens de vrouw van de GGD - alles boven Managua, dus ook Léon. Dit is dan ook eigenlijk de enige stad die ik in het “noorden” zal bezoeken. De GGD vrouw zei dat je daar malariapillen moet slikken als je er meer dan 2 dagen bent, en ik zou niet weten hoe lang ik er zal zijn: ligt eraan hoe leuk ik het daar vind.
Wat zijn jullie ervaringen? Wie is er ten noorden van Managua geweest en heeft daadwerkelijk malariatabletten geslikt? En hadden jullie zo’n klamboe mee, of is dat ook niet aan te raden?
Hola,
Ik blijf nog steeds bij mijn advies wat ik hierboven heb gepost een aantal jaar geleden. Ik heb er enkele jaren gewoond en zelf nooit malaria pillen geslikt en door het hele land gereisd. Mij werd destijds door de GGD ook aangeraden om malaria pillen te nemen. Ik heb ze toen wel gehaald, maar nooit ingenomen, omdat de mensen die daar woonde en die ik kende dit ook niet deden. Nogmaals, het is een keuze die je zelf moet maken. Het beste is om muggenbeten te voorkomen. Malaria muggen steken 's nachts. Door met een ventilator te slapen of een klamboe, houd je de muggen weg. Neem ook anti-muggen middelen mee waar voldoende DEET inzit, zoals van CarePlus. Het is niet zo dat het er alleen maar stikt van de muggen. Je hebt bepaalde periodes in het jaar waarin ze zeg maar opduiken, maar over het algemeen valt het erg mee.
Saludos,
Sole