Wie heeft er ervaring met malariabescherming. Ik ga voor langere tijd (6 maanden) naar nicaragua om stage te lopen. Voor een korte reis (3 weken) naar Afrika, slik 1 malariapil per dag. Deze zijn ook nog eens duur. Als ik deze pillen 6 maanden lang iedere dag moet slikken, zijn de kosten behoorlijk. Wie weet evt. middelen die je minder vaak hoeft te nemen en daardoor ook deze medicijnen kostenpost minder wordt.
Malaria komt in heel Midden-Amerika voor, zo ook in Nicaragua. De mate waarin het voorkomt verschilt per gebied. Op dit moment zijn met name de regio’s R.A.A.N., R.A.A.S., Río San Juan en Chinandega high-risk gebieden. Dit zijn vrijwel de gebieden waar toeristen niet of nauwelijks komen. Het toeristische gedeelte (zuid-westen) zijn low-risk gebieden: hier komt malaria voor maar in mindere mate tot bijna niet. Met name in rurale gebieden en in het regenseizoen is het verstandig om extra alert te zijn.
Voor een verblijf van een aantal maanden in het zuid-westen van Nicaragua raadt o.a. de GGD het gebruik van lichte malariatabletten aan. Zoals paludrine of chloroquine. Deze zijn goedkoop en hebben weinig bijwerkingen. Dit advies is door de GGD gegeven in juni 2011. Bovenstaand advies en informatie kan altijd veranderen. Bovendien is malaria advies o.a. gebonden aan plaats, reisduur én persoon. Het is daarom aan te raden om voor vertrek langs een reisdokter te gaan voor persoonlijk advies.Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering: Landen -
Het beste is natuurlijk om muggenbeten te voorkomen. Neem daarom een insect-afwerend middel mee waar DEET inzit. Persoonlijk zou ik CarePlus DEET lotion aanraden (50%DEET), de CarePlus DEET spray (40%) of de CarePlus DEET gel (30%). Alle drie werken ze uitstekend! Daarnaast kun je onder een klamboe slapen, maar vaak is dat lastig meenemen en veel accommodaties hebben geen klamboes. Wat ook helpt is slapen met een ventilator. Zelf zette ik altijd een ventilator aan het voeteneinde of aan de zijkant van mijn bed op de laagste stand. Als ik dan toch muggen hoorde, smeerde ik een klein beetje DEET op mijn armen en wangen en dan had ik nergens last van
Ik heb zelf ook een half jaar stage gelopen in Nicaragua, in Granada. Om eerlijk te zijn heb ik nooit malariapillen ingenomen. Ik zag het niet zitten om elke dag twee pilletjes te moeten innemen. Ook andere reizigers die ik op dat moment kende, slikten geen malariapillen. Dit is natuurlijk een risico, maar een keus die je zelf moet maken. Als je vanuit Nederland een lichte vorm van malariatabletten meeneemt, sla dan niet voor een half jaar in, maar neem dan mee voor een aantal weken. Voor zover ik weet kun je ze ook (en anders iets vergelijkbaars) in Nicaragua bij de apotheek halen.
Het ligt er dus helemaal aan waar je stage gaat lopen in Nicaragua en waar je eventueel gaat reizen.
“Malaria is een ziekte die wordt veroorzaakt door parasieten in het bloed. Besmetting vindt plaats door de beet van de malariamug (Anopheles). De malariamug steekt ’s avonds en 's nachts”. “Muggen die malaria overbrengen steken tussen zonsondergang en zonsopgang”.
Preventie
“Malaria kan men voorkomen door zich te beschermen tegen muggenbeten en door antimalarimiddelen te slikken. Bij een zeer laag risico kan geadviseerd worden uitsluitend antimuggenmaatregelen te nemen en dan geen antimalariapillen te slikken.”
Middelen
“De maatregelen die men tegen malaria moet nemen zijn afhankelijk van het reisdoel en de reisduur. Individuele factoren zoals de gezondheid van de reiziger spelen ook een rol. In het algemeen worden de volgende middelen geadviseerd:
In gebieden zonder resistente malariaparasieten: proguanil (Paludrine®)
In gebieden met een zeer beperkt aantal resistente malariaparasieten: een combinatie van chloroquine en proguanil.
In gebieden met resistente malariaparasieten: mefloquine (Lariam®) of bij een verblijf tot maximaal vier weken atovaquon + proguanil (Malarone®)
Alternatieven zijn afhankelijk van het gebied: chloroquine, een combinatie van chloroquine en proguanil, doxycycline.”
Zoals Sole89 al aangaf ligt het er aan waar je gaat stage lopen.
Ikzelf kom regelmatig in Nicaragua maar ik heb nog nooit malaria tabletten genomen, dit omdat geen enkel anti malaria middel volledig beschermend. De kans dat je malaria krijgt terwijl je regelmatig de pillen slikt blijft dus toch aanwezig
Maar dit is een persoonlijke beslissing. Ik zal nooit zeggen dat je geen malaria pillen hoeft te slikken.
Wat ook voorkomt in Nicaragua is de knokkelkoorts (dengue). En om te voorkomen dat ik gestoken wordt door muggen, slik ik vitamine B tabletten, hierdoor ga je ‘stinken’ voor de muggen en steken ze minder snel.
En soms als ik ergens ben waar veel muggen zijn gebruik ik DEET.
Ik ben ook een paar keer in Nicaragua geweest en heb nog nooit malariapillen meegenomen. Ik had wel de careplus deet met 50% deet, maar als je niet in het regenseizoen in het noordoosten zit, wegen de kosten, bijwerkingen en dergelijke niet op tegen de kans dat je malaria zou krijgen. Gewoon goed insmeren en inderdaad een ventilator aan 's nachts, maar dat had ik eigenlijk meer aan, vanwege de warmte.
Ik ben zelf een paar jaar geleden geweest in het platteland (BOCAY) en heb rondgereisd in de verschillende steden en in de steden heb je minder last van de muggen, maar op het platteland is het verschrikkelijk en dan helpen de producten met deet zelfs ni meer.
Neem zowiezo een muggennet mee voor te slapen (geimpregneerd hielp bij ons niet, de muggen zaten er gwn op)
en neem malariapillen. wij hadden er waarvan je elke week 3moest innemen. (naam ben ik vergeten)