Malaria risico Midden Amerika

Beste lezers,
Vanaf eind oktober zullen mijn vriend en ik voor 3.5 maand in Midden Amerika verblijven. We beginnen in Nicaragua en eindigen in Cancun, Mexico.
Momenteel zijn we aan het oriënteren op malaria in midden Amerika. Volgens sommige reisorganisaties worden malaria pillen aangeraden in de meeste landen. Ikzelf zag op verschillende websites dat er vooral in het noorden van Nicaragua, het oosten van honduras en het zuiden van Mexico malaria voorkomt.
Wat raden jullie aan? Malaria pillen slikken of alleen gebruik maken van malaria preventie middelen tijdens onze reis?
We kijken uit naar jullie reacties!
Groeten, Daan en Rosa

Iemand met ervaring?

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Ik volg steevast het advies op van het Instituut voor Tropische Geneeskunde.
Voor elke reis raadpleeg ik hun website : itg.be

Je vindt er o.m. gedetailleerde up-to-date informatie per bestemming.

Nicaragua
Belize
Guatemala
Mexico
etc.

Hola,

Het toeristische gedeelte (zuid-westen) zijn low-risk gebieden: hier komt zelden malaria voor, in mindere mate tot (bijna) niet. Ik raadpleeg www.lcr.nl altijd. De situatie kan altijd veranderen, dus het is belangrijk om deze voor vertrek te checken.

Ik heb er enkele jaren gewoond en zelf nooit malaria pillen geslikt en door het hele land gereisd. Mij werd destijds door de GGD ook aangeraden om malaria pillen te nemen. Ik heb ze toen wel gehaald, maar nooit ingenomen, omdat de mensen die daar woonde en die ik kende dit ook niet deden. Echter, dit is een keuze die je zelf moet maken. Ga je bijv naar meerdere gebieden in Latijns Amerika waar een redelijke kans op malaria is, dan kun je net zo goed tabletten voor je hele reis meenemen.

Het beste is om muggenbeten te voorkomen. Malaria muggen steken 's nachts. Door met een ventilator te slapen of een klamboe, houd je de muggen weg. Neem ook anti-muggen middelen mee waar voldoende DEET inzit, zoals van CarePlus. Het is niet zo dat het er alleen maar stikt van de muggen. Je hebt bepaalde periodes in het jaar waarin ze zeg maar opduiken, maar over het algemeen valt het erg mee.

Wat wel meer voorkomt is dengue en chikungunya, maar daar kun je vrij weinig tegen doen, goed uitzieken. De kans dat je zoiets krijgt tijdens een reis is ook weer klein.

Saludos,
Sole