Inentingen?

In juni vertrek ik voor minimaal 6 weken naar Sri lanka. Ik wil ook rondreizen. Bij de GGD kreeg ik als advies een waslijst aan inentingen die worden aangeraden. Ik vraag me serieus af of dat allemaal wel nodig is. Heeft iemand een idee wat je nou echt nodig hebt aan inentingen en bescherming als je rond gaat reizen? Ik laat me liever niet onnodig platspuiten!:drugged:

groet, White

Ik vraag me ongeveer hetzelfde af, maar dan of iemand weet of malariapillen echt nodig zijn. Alle andere inentingen heb ik al. Ik ga in 4 weken heel het eiland rond.
Weet iemand welke malariapillen worden aangeraden? Ik zag dat het niet meer in m’n verzekering valt, en ik vind zo’n consult bij de ggd zo’n onzin. Dat ze je gaan vertellen dat je ABSOLUUT niet bij straattentjes moet eten enzo… Dus misschien kan ik zonder consult aan de goede malariapillen komen?

Vaccinaties zijn écht zinnig ja. Hep-A en tetanus zijn de belangrijkste ‘specials’ voor tropen, DTP moet gewoon bij zijn.

Malaria komt voor in de zuidelijke laagvlakten (Yala en UW wildparken) en in Kulturele Driehoek. Of je pillen nodig hebt hangt er dus van af of je in die gebieden komt en zoja hoe lang.
Als het voor 1-2 nachtjes is lijkt het risico beperkt, en kun je dus ‘veelal’ volstaan met de huid goed beschermen (lange mouwen en broek, Deet-creme); speciaal 's avonds want dan zijn de M-muggen aktief. Overdag hebben de D-muggen (Dengue/knokkelkoorts) dienst en daartegen bestaat geen vaccin, dus Deet-creme heb je tijdens de hele reis nodig.

Uiteindelijk is en blijft het eigen afweging, er zijn ook mensen die vanwege die 1-2 nachtjes toch M-tabletten nemen. Welke precies voor deze regio, ja dat is weer GGD kennis…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

ik zou zeker niet zonder vaccinaties gaan, een te groot risico om ernstig ziek te worden en dat om wat euro’s uit te sparen
als ik vaccinaties nodig heb ga ik altijd naar de travel doctor deze organisatie heeft vestigingen door het hele land en je kan hier ook 's avonds terecht en ze zijn behoorlijk goedkoper dan de ggd
hier vind je een lijst met vestigingen

Dank voor jullie reacties en advies!

Inmiddels ben ik volledig ingeent. Door een reis een paar jaar geleden naar Jordanie bleek ik helemaal bij te zijn met hepatitis, DTP enz. Op de buiktypus na. Dus die heb ik maar gehaald.

Malariapillen neem ik ook mee. Mijn arts gaf aan (in tegenstelling tot jou informatie, Erik) dat het malariagebied met name in het noorden van SL is. Verwarrend hoor! Maar ik krijg toch de indruk dat jij , doordat je in SL zit, betere informatie hebt. Zelf had ik begrepen dat in het noorden met name Dengue / knokkelkoorts voorkomt.
Ik heb voor de M Paludrine 100 mg meegekregen, en informeer ieder keer maar lokaal hoe de stand van zaken is qua M en D. Verder inderdaad ‘veilige’ kleding en anti mug met Deet.

Hoi maar weer,

Dengue/knokkelkoorts komt in hele land voor m.u.v. de koudste gebieden. Er is geen vaccin tegen, dus gewoon goed smeren.

Verschillende bronnen melden inderdaad verschillende malariagebieden. Noorden is beslist het ergst maar vooralsnog niet open voor toeristen. Doch in CT en zuid-binnenland zijn een paar x per jaar ook meldingen, en voor sommigen is het dan toch better safe than sorry…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hallo allemaal,

Ik moet de inenting buiktyfus alleen nog halen, de andere had ik nog van toen ik naar Thailand ging… Dat scheelt weer.
Ik heb de GGD gebeld en zij zeiden tegen mij dat malariapillen niet nodig zijn. Wel verwarrend… Wat zou ik nou doen? Ik ga wel naar Yala, maar blijf daar maar een paar dagen.

Gr Anika

Hoi maar weer,

Dan werken zij met andere kaarten qua risicogebied, die we qua kwaliteit durven te betwisten. Maar zoals gezegd,

"Als het voor 1-2 nachtjes is lijkt het risico beperkt, en kun je dus ‘veelal’ volstaan met de huid goed beschermen (lange mouwen en broek, Deet-creme); speciaal 's avonds want dan zijn de M-muggen aktief.

Dus zeker als GGD zegt dat er 0 risico is en mensen die officieel amateur zijn wat anders kun je misschien zonder de tabletten…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Heb net gebeld met de tropenpoli van het havenziekenhuis in Rotterdam. Zij vertelden me dat alleen in het uiterste noorden, wat niet toeristisch is, malariapillen nodig zijn… Nu waren we alleen wel van plan om richting noorden te gaan, maar ik lees hier ook van iemand dat het daar zelfs dicht is voor toeristen. Is dat echt zo?

Verder toch maar goed dat ik even gebeld heb, want m’n buiktyfus-vaccinatie was maar 3 jaar geldig, en die heb ik begin 2008 gehad, dus die moet ik even opnieuw krijgen.

Ik vind het trouwens ook maar raar dat als je ergens 2 nachten blijft, dat je dan kan volstaan met anti-muggenspul. Hoeveel ik dat spul ook smeer, ik word altijd wel gestoken. Dus dan is er in 2 nachten toch ook gewoon kans dat je door een malariamug wordt gestoken?

Nog anderhalve week, en dan vertrekken we, heb er zoveel zin in!!

Het noorden is inderdaad dicht voor toeristen ja.

De andere issues, tabletten versus smeren, staan al eerder in deze thread. Het is een zaak van risico versus inspanning, lang niet alle muggen zijn malariamuggen…

<Erik> & [Sandya]