Malaria Costa Rica en Panama

Hallo Mensen,

ik ben 2 weken terug net teruggekomen van een super leuke rondreis door Costa rica en Panama van 3 weken.

Graag wil ik iedereen die deze reizen ook gaan maken even wat op het Hart drukken.

Informeer goed bij de GGD welke maatregelen je moet nemen.
Als ze bij de GGD zeggen dat je geen malaria profylaxe moet nemen omdat het daar minder actief is zou ik het gewoon wel doen.

Ik ben voor mijn vakantie naar de GGD geweest en heb met voor alles laten vaccineren en informeren.
en ook ze vertelden me dat Malaria profylaxe niet nodig was omdat het er niet meer zo actief was als ik maar de juiste maatregelen nam sávonds.

nou ik heb me echt keurig aan de regels gehouden.
maar desondanks wordt je toch geprikt,iedereen werd wel een keer geprikt. het is gewoon niet te vermijden.

uiteindelijk kwam ik meer in NL en toen werd ik na een week goed ziek.
Ik had koortsaanvallen koude rillingen,spierpijn,hoofdpijn slechte eetlust.
dit ging meer dan een week wisselend door.
ook kreeg ik meerdere infectes erbij zoals een urineweginfectie en een ontsteking onder mijn arm.
dus eerst dacht ik dat het daaraan lag.maar voor de zekerheid wilde de huisarts toch dat ik onderzoek liet doen voor Malaria.

en ja hoor!!..malaria opgelopen.
krijg nu medicijnen ervoor.het is gelukkig niet de ergste variant maar ben er toch goed ziek van.

Dus mijn tip is ga gewoon die profylaxe slikken,weet dat ook dit geen garantie is maar kan altijd toch wat meer schelen.
Laat je niet gek maken door wat de GGD zegt!!!

groetjes,

Eshanti.

Malaria profylaxe nemen wil niet zeggen dat je geen malaria kunt krijgen. Uiteindelijk kun je maanden (soms jaren) later nog een “uitgestelde aanval” krijgen. Er is nog geen effectief vaccin gevonden dat je immuun maakt voor malaria, en de verwachting is dat dit ook niet gevonden zal worden in de nabije toekomst.

Ik ben ook in Costa Rica en Panama geweest (los van elkaar).
Ik heb er gelukkig niets aan over gehouden en ook geen profylaxe
genomen.
Geprikt word je meestal wel 'n keer, maar de kans dat dit door een met malaria besmette mug is is erg klein. Profylaxe wordt vaak niet aangeraden bij deze landen, omdat de kans op bijwerkingen groter is dan de kans om door een malaria mug geprikt te worden.

Groetjes, Inca

Ik ben afgelopen zomer in Nicaragua, Costa Rica en Panama geweest en het viel mij erg mee met de muggen.

Ik had voor 100E aan malariaspul mee (malerone) en had een beetje het gevoel dat het zonde van mijn geld was.

Doet mij toch goed om jouw ervaring te lezen :stuck_out_tongue: Nee, zonder gekheid, erg vervelend voor je, sterkte!

Gewoon goed insmeren met Deet… Zeer effectief!

Hey,

Waar in Panama ben je geweest, het vaste land of Bocas del Toro eilanden?
Wij gaan over een paar weken rondreizen door CR en dan nog een week naar Bocas. De GGD heeft ons verteld dat je alleen malaria profilaxe moet slikken als je naar het vaste land van Panama gaat en dat het voor Bocas niet nodig is.

greetz Esther

In Costa Rica komt malaria eigenlijk alleen maar voor in ver afgelegen gebieden in het zuid oosten aan de grens met Panama, op plekken waar alleen indianen wonen. Toeristen komen daar eigenlijk bijna nooit.
In Panama moet je maatregelen nemen want daar komt malaria wel voor in meerdere gebieden. Zo is gele koorts ook actief in Panama. Als je 10 dagen of langer in Panama bent geweest moet je kunnen aantonen dat je bent ingeent tegen gele koorts. ( Maar meestal vergeten ze dat te vragen bij de grensposten)

:COSTARICA

Ja, dit klopt wel, maar volgens de GGD geldt dit alleen voor het vaste land van Panama en niet voor Bocas Del Toro. Wij komen alleen even op het vaste land door vanuit CR de grens over te gaan naar Almirantes en vanuit daar meteen de boot te nemen naar Bocas (Colon)

“Zo is gele koorts ook actief in Panama. Als je 10 dagen of langer in Panama bent geweest moet je kunnen aantonen dat je bent ingeent tegen gele koorts.”

Nou echt niet. Ik reis regelmatig vanuit Panama en niemand die me daar ooit naar gevraagd heeft.

En na bijna 6 jaar wonen in Panama heb ik er aardig want rondgereisd en ben ik ook al de nodige keren gestoken door muggen. Nooit een probleem met malaria. Je moet echt wel heeeel erg pech hebben. De kans dat een ‘diablo rojo’ (lokale bussen) je ondersteboven rijdt is een stuk groter denk ik.

Dus vooral oppassen bij het oversteken :-).

Bedankt voor je reactie.
We hadden idd inmiddels al besloten om niet aan de malariapillen te gaan.
Ik beloof je dat ik zal uitkijken met oversteken, haha!lol2

Groeten, Esther