Malaria

Wij zijn van plan om vanuit Thailand een dag of vijf naar Angkor Wat te gaan. Ik heb al aardig wat op het internet gelezen maar kom er niet uit of we nu wel of niet medicatie tegen malaria moeten nemen.
Ik las ergens dat je voor Siem Reap geen medicatie nodig hebt maar voor Angkor Wat wel !!!
Ik begrijp daar niets van omdat dat toch vlak bij elkaar ligt. Het vervelende is dat er veel tegenstrijdige informatie gegeven wordt.
Ik zie er een beetje tegenop om medicatie te nemen omdat ik een zeer gevoelige maag heb en vaak last krijg als ik medicijnen moet innemen.
Maar malaria is toch een gevaarlijke ziekte waar je je niet lichtzinnig over moet doen.
Wat is wijsheid ?

Ik ben geen arts, dus kan je niet zeggen of je iets wel of niet moet doen, maar kan wel zeggen dat ik het iig niet heb gedaan. Het spreekwoord ‘het middel is erger dan de kwaal’ is vaak wel van toepassing op malariapillen.

Overigens, als je maar zo kort gaat is het risico vrij klein. Gewoon lange mouwen dragen, DEET smeren, en eventueel onder klamboe slapen. Dat zou genoeg moeten zijn. Malariamuggen zijn in principe alleen in de nacht actief.

1 like

Wij hebben afgelopen maand hetzelfde gedaan, 5 dagen naar Angkor en Siem Reap vanuit Thailand. En ook wij hebben besloten geen malariamedicijnen te gebruiken. Inderdaad goed gesmeerd met een middel met DEET, en onder de klamboe geslapen. Onze reisagent wilde geen advies geven (mag hij ook niet uiteraard) maar tussen de regels was te lezen dat het risico vrij klein is.

1 like

Bedankt voor je reactie.
We hadden al besloten om geen medicatie te nemen en inderdaad goede anti mug maatregelen te nemen.
Toch goed te horen dat er meer mensen het zo gedaan hebben.

Kun je misschien nog goede tips gegeven over jullie trip naar Siem Reap en Angkor Wat? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

:wereld: Antonietta

Enkele tips:

• Ga in ieder geval 2 dagen naar Angkor: Dag 1 de meer onbekende tempels die verderop liggen en dag 2 de meest beroemde tempels (zodat je het mooiste tot 't laatst overhoudt).
  • Ga lekker met een tuktuk en eventueel met een engelstalige gids als je meer over de historie wilt weten. Zowel tuktuk als gids kun je 1 dag vooraf in Siem Reap ter plekke regelen (event. via je hotel).
  • Pak de zonsopgang mee bij de tempel Angkor Wat. Erg mooi, hopelijk onbewolkt. :slight_smile: De zonsondergang bij andere tempel (naam kwijt) vond ik minder mooi.

Malaria: ik ben ook geen arts, maar als je enkel de grote(re) steden aandoet, zou ik geen tabletten pakken (wel deet!). Maar als je echt het binnenland van Cambodja intrekt (niet Angkor), dan zou ik wel malariapillen nemen.

Veel plezier

1 like

Wij hadden een georganiseerde trip, inderdaad met een Engels sprekende gids, anders hadden we echt veel gemist! De tuktuk is een prima vervoermiddel ter plaatse! We hebben ook gefietst, was erg leuk, maar wel erg warm. Qua tempels zijn wij naar Angkor Thom, de roulos group, Ta Prohm en uiteraard naar Angkor wat geweest. Ta Prohm vonden wij het mooiste. We hebben een tocht in een buffelwagen gedaan, dat was ook erg leuk. We hebben een aantal werkplaatsen bezocht waar jongeren ambachten leren zoals leer, hout en steenbewerking en het weven van zijde, daar hebben we hele mooie dingen gekocht. Wat ons wel trof, was de grote armoede in Cambodja, dat maakte ook bij onze kinderen (9 en 11 jaar) grote indruk. We hebben een bezoek gebracht aan een kinderziekenhuis waar kinderen gratis medische hulp krijgen, en ook vaccinaties. We zijn niet het ziekenhuis in geweest (ivm besmettingsgevaar) maar hebben wel een donatie gedaan. Ook kom je bij de tempels veel jonge (soms héél jonge) verkopertjes tegen die anzichtkaarten, sjaals, t-shirts en sierraden verkopen (alles kost 1 of 2 dollar)
Wij zaten in het Pavilion Indochine hotel, onze keuze viel hierop omdat ze familiekamers hebben. Een ander voordeel (voor ons) was dat het welliswaar wat buiten Siem Reap ligt, maar wel dichtbij Angkor!

Heel veel plezier!

1 like

Mee eens, maar dan in 3 dagen (2 dagen = 2x 20 dollar; 3 dagen = 1x 40 dollar).

Wat ik heb gedaan:
Dag 1: ff ‘inkomen’ bij de Rolous Groep
Dag 2: grote en kleine tour gecombineerd, maar NIET Angkor Wat bekijken (rechtsom rijden dus!) en niet stoppen in Angkor Thom en voor Bayon weer linksaf Angkor Thom uit.
Dag 3: Angkor Wat en Bayon (Angkor Thom).

1 like

En wat betreft Siem Reap… Eet eens bij de geïmproviseerde restaurantjes aan het eind van Pubstreet (als je in het levendige centrum zit) en niet in die gevestigde restaurants. Het is erg goedkoop, erg lekker, erg leuk… En je zit minder tussen de toeristen die massaal de normale restaurants aandoen.

1 like

Hartelijk dank voor jullie tips !

Het enige waar ik nog een beetje tegenop zie is de trip van Bangkok naar Siem Reap. Ik weet hoe het moet maar toch…
Ik lees toch vaak dat het een hoop gedoe is aan de grens.
Ik vind het zo vervelend om als een lopende zak met geld behandeld te worden. Het is niet anders denk ik.

Malaria blijft idd toch altijd lastig… als je ergens heen gaat waar het enigsinds bevolkt is zou ik het niet doen… de last om altijd die dingen in te nemen en de bijwerkingen zijn het mij niet waard… maar ja het blijft toch erg persoonlijk

Wij gaan Phnom Phenn - Battambang - Siem Reap (Ankor) doen. Zou het aan te raden zijn om voor Battambang Malaria pillen in te nemen?

Ik kom net van de GGD.
Officieel advies malaria: Battambang en bijv. Sihanoukville wel slikken (Malaraone, want het noorden is Lariam-resistent)
Phnom Penh niet, Angkor en Siem Reap geen tabletten maar wel smeren/opletten.
En dan na het malariagebied nog een week doorslikken.

Wij gaan langere tijd weg en hebben nu een malaria advies van ruim 7 weken voor Cambodja en Laos. Daar zien we nog wel tegenop…iemand ervaring/advies met het slikken van Malarone voor langere tijd? (We hebben geen bijwerkingen bij korter gebruik)

Ivonne

Hallo,

ik ga vanaf 12 januari 4,5 maand op reis… de eerste 1,5 maand zit ik in Thailand. Hier begreep ik van mijn huisarts dat ik geen malaria pillen hoef te slikken… Daarna ga ik door naar Laos, Vietnam en Cambodja.

Mijn huisarts raadde mij aan om in laos vietnam en cambodja pillen door te blijven slikken.

Is het echt nodig om 3 maanden lang pillen te slikken? Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt je er echt erg ziek van?

Ik weet overigens nog niet welke pillen ik moet slikken…

http://www.itg.be/itg/GeneralSite/Default.aspx?WPID=136&L=N

Daar kan je mooi per land opzoeken welke vaccinaties je nodig hebt en in welke gebieden malaria veel voorkomt.

Mlot, wij hebben dezelfde landen gedaan en uiteindelijk geen enkele malariapil ingenomen (wij hadden Malarone, onze dokter wou Lariam niet voorschrijven hoewel ik de uitwerking daarvan wel is wou ondervinden).
Zolang je niet in afgelegen gebieden en/of bij stammen gaat verblijven, is preventie voldoende denk ik (zie hierboven: DEET, lange mouwen/broeken bij zonsop- en ondergang), maar het kan natuurlijk altijd dat je toch geprikt wordt… je moet doen waar je je goed bij voelt

Aha ja dat dacht ik al… maarja mijn huisarts die is natuurlijk verplicht om het voor te schrijven…
Ik heb geen idee of ik in afgelegen gebieden ga verblijven. Waarschijnlijk in een jungle toch hier en daar doen… maar of je dan op hele afgelegen plekken komt? Wat denk je? Is het toch handig om het dan wel te slikken… of zullen die jungle tochten ook niet heel erg afgelegen zijn?
(ligt natuurlijk aan welke tocht… maar het blijft een toeristische jungle tocht;))

Bedankt voor de info alvast!

Nou ik zou het wel doen in de jungle.
Kustgebieden en grote steden zijn over het algemeen veilig. Dus als je je jungletochten een beetje achter elkaar plaatst (uiteindelijk ook niet leuk wegens totaal niet afwisselend) dan hoef je niet zo lang pillen te slikken…
En goedkoop zijn ze ook al niet, dus nog een reden om ze zo weinig als mogelijk in te nemen :slight_smile: Maar je moet wel op veilig spelen natuurlijk

Hmm… ja de pillen zijn al besteld… dus duur word het toch wel… maar gelukkig worden de pillen vergoed!:wink:

Maar dat wordt dan pillen slikken voordat ik de jungle in ga… daarna een weekje doorslikken en dan gewoon per gebied kijken of het nodig is… nou bedankt voor de tips!

Heb je toevallig malarone (volgens mij krijg ik deze ook) al wel een keer geslikt? Ben je er erg ziek van geworden? Dat zou toch wel erg jammer zijn als ik er elke keer ziek van wordt als ik de pillen slik!

Ik zit ook enorm te dubben wat ik moet doen. Heb niks vanuit NL meegenomen, omdat ik niet van plan was naar Cambodja en Laos te gaan…

Hangen er in muggengebieden muskietennetten (in Thailand wel meestal)? Of zelf meenemen? Dan moet ik namelijk nog even op zoek hier in Bangkok/Ayatthuya…

ALs je verblijft op de ‘‘basic’’ manier ullen die netten er zijn net als in thailand, ik zelf ben woonchtig in phnom penh en reis met regelmaat rond in cambodja en heb nog nooit malaria tabletten gebruikt ook al ben ik een soort van magneet voor muggen. ong 3 beten per dag.

maar aangezien ik geen dokter ben wil ik je niet vertellen dat het er hier niet is maar zit er niet teveel over in, in de gebieden waar het heerst zullen er klamboes aanwezig zijn.

Gewoon nog even ingaan op die malaria medicijnen. Is het mogelijk om die in Zuid-Oost Indië te kopen? Zijn het dan de zelfde van kwalitiet, is er een prijsverschil?

Het zou veel handigere zijn indien je ze op de plaats zelf kunt kopen!

grt