Malaria - Siem Reap en Phnom Penh

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort naar Siep Reap en Phnom Penh in Cambodja.
Ik was van plan om daar malariapillen te slikken, maar de GGD vertelde mij dat het niet nodig was. Als ik op malariakaartjes kijk dan is het juist in die gebieden nodig!
Hebben jullie hier ervaring mee? Wat denken jullie?

Thanks!

Hoi,

Wij zijn net vanuit Cambodja naar Vietnam gereisd en hebben 4 nachten in Siem Reap en 2 nachten in Phnom Penh verbleven. Ook wij hadden dezelfde gedachte, maar ook tegen ons zei de GGD dat het niet nodig was omdat wij niet op het platteland overnachtten maar in de steden…
wel hebben wij ons goed ingesmeerd met DEET, hebben toch een paar muggenbeten opgelopen maar ja…dat is natuurlijk niet zo raar in Azie.
Wij hebben dus ook geen malariatabletten genomen en het advies van de GGD opgevolgd…en hopelijk hebben ze inderdaad gelijk;)

Gr Irene

Oke, dat ga ik dan ook maar doen denk ik…
Bedankt voor jullie reactie en geniet van Vietnam!

Zelfde ervaring hier. In juni 4 dagen in beide plaatsen geweest en ook zonder malaria pillen.

Misschien is het wel een overweging waard om de buiktyfus inentingen te nemen?!

-Neem geen DEET uit Nederland mee, het lokale spul werkt veel beter en kost bijna niets.

Inentingen heb ik allemaal, dus buiktyfus ook.
Deet heb ik hier al ingeslagen, maar dat gaat zeker op in de tijd dat ik er ben dus dan kan ik daar betere/goedkopere aanschaffen.

Als expat in Cambodja gebruik ik geen malaria pillen en voorheen op vakanties ook niet gedaan. heb aardig wat rond gereisd en nog niks opgelopen ook al drinken de muggen mijn bloed als limonade.

Ik heb gehoord van enkele gevallen door de jaren heen maar de kans is zeer gering. Ik wil hier niet vermelden dat het zeker niet nodig is want de kans is er al is dat een minimale kans. hangt er een beetje af waar je heen gaat.

Blijf je rondom de toeristische trek pleisters dan is het naar mijn mening niet nodig.

Zijn net 2 weken terug uit Cambodja en ben behoorlijk ziek geweest (na terugkomst) Waarschijnlijk heb ik dengue opgelopen, (malaria-test was gelukkig negatief) Het advies wat wij van de GGD kregen was om alleen voor de dagen in en rond Phnom Penh malerone te slikken. Hebben we dus netjes gedaan, ook keurig ingesmeerd met DEET maar helaas…garanties krijg je nooit! Wel een prachtige reis gehad overigens!!!

Dengue is idd. een groter gevaar dan malaria.

Smeren MOET, slikken hoeft niet, mag wel.

Hans.

ik ga in december naar vietnam en cambodja, de huisarts heeft mij onlangs geadviseerd wanneer ik naar pp, ankor wat en siem reap ga langer dan 3 dagen dat er malaria pillen geslikt moeten worden. ik ben niet bij de ggd geweest. ik heb vorig jaar op borneo ook malaria pilen geslikt en heb toen geen bijwerkingen of iets gehad. ik ben van plan tussen de 5 en 7 dagen in dit gebied rond te reizen dus wil op zeker gaan…

Newstarter zegt het ook al: in Phnom Penh en Siem Reap heb je echt geen malariapillen nodig. Ik woon zelf sinds afgelopen zomer in Phnom Penh en op een enkele toerist na is er echt niemand die hier malariapillen slikt. Het is ook niet nodig, want in een stedelijk gebied als Phnom Penh komt geen malaria voor.

Ook in Siem Reap hoef je je geen zorgen te maken over malaria.

De kans dat je Dengue krijgt is inderdaad groter. Deet smeren kan dan helpen, maar ga je dat ook smeren als je in de stad rond loopt? Naar mijn idee is het niet nodig.