Een korte vraag:
heeft iemand ervaring met het slikken van een anti malaria profylaxe en heeft ondanks die bescherming toch malaria gekegen.
Graag hoor ik de symptonen die je had in combinatie met je profylaxe en hoe lang je ziek was.
Dank!
Yao
Een korte vraag:
heeft iemand ervaring met het slikken van een anti malaria profylaxe en heeft ondanks die bescherming toch malaria gekegen.
Graag hoor ik de symptonen die je had in combinatie met je profylaxe en hoe lang je ziek was.
Dank!
Yao
Hallo,
Het is nog mogelijk om ondanks het slikken van malariaprofylaxe toch nog malaria te krijgen. ( tijdens mijn reis slikte ik malarone, hier geen last van gehad).
Een kennis slikte malariaprofylaxe (lariam) en heeft malaria gekregen. Symptomen die ze had was algehele malaise en het belangrijkste aanhoudende diarree. Na dit een week duurde heeft ze zich voor de zekerheid laten testen op malaria en is hiervoor behandeld (vaak standaard om malaria eerst uit te sluiten in een gebied waar het veel voor komt).
Echter elke situaties zijn anders. Zodra je deze combinatie van symptomen krijgt is het altijd belangrijk om je voor de zekerheid te laten testen: koorts!, diarree, overgeven, rillingen, (meestal/mogelijk in combinatie met:) aanhoudende spierpijn, hoofdpijn, bittere smaak in de mond.
Groeten!
De symptonen die ik er aan toe kan voegen zijn:
gebrek aan eetlust
gebrek aan energie.
En dit kunnen zelfs de enige symtonen zijn!
Maar in Ghana zijn zelfs de kleinste ziekenhuisjes alert op malaria. Bij alle klachten prikken ze onmiddellijk bloed en controleren op malaria. Binnen 15 minuten heb je het resultaat. Ze schrijven dan medicijnen voor en drie dagen later ben je van je malaria af.
En ja, ook met gebruik van Lariam of Malarone kun je malaria oplopen.
Hoi,
dank voor de antwoorden. Ik stelde de vraag omdat ik benieuwd ben naar specifieke symptomen bij de verschillende profylaxen.
Komt onderstaande overeen met jullie ervaring???
Afgelopen maand zijn twee van onze vrijwilligers en onze dochter tegelijk op de zelfde lokatie ziek geworden. De vrijwilligers slikten als profylax Malarone en Lariam, onze dochter niets.
Hier onder de symtonen die wij constateren en ook vaker hebben gezien bij de diverse profylaxen. Wat opvalt is dat bij het slikken van Malarone de eerste symptonen niet duiden op malaria en dat de ziekte zich erg langzaam ontwikkelt (en relatief snel weer weg is).
Bij Lariam ontstaat malaria bijna altijd aan het eind van de slikweek en komt dan heel heftig op. De meeste mensen zijn dan een week heel erg ziek.
De symptonen: niets slikken
De symptonen: Lariam (1x per week)
in de week voorafgaand aan malaria, nog meer insomnia dan normaal bij de pillen
De symptonen: Malarone (iedere dag, maar niet tijdens de kuur)
in de week voorafgaand aan de malaria, snel moe.
Komen ze overeen met jullie ervaring?
Alvast bedankt!
Nogmaal, ik slik niks. Symptonen:
geen energie
geen eetlust
Ik heb al diverse malen malaria gehad maar ik heb er nog nooit koorts bij gehad.
Hoi
Ik slik ook niets en heb in 10 jaar maar 1x malaria gehad (lucky me) symtomen inderdaad geen eetlust zo slap als een vaatdoek en spierpijn in mijn benen en schouders en een flinke koorts. Na 3 dagen medicijnen was ik alweer een heel eind de oude.
Min vrouw had 2 weken terug malaria (slikt ook niets) en zij had dit keer koude aanvallen terwijl ze 40 graden koorts had! Dus inderdaad elke keer zijn de symptomen anders. Profylaxen masceren de symptomen vaak zodat je er later pas echt last van krijgt, wel kunnen zij ervoor zorgen dat de symtomen wat minder heftig zijn.
Ik heb nooit iets geslikt omdat ik, nadat ik mij in malerone en lariam had verdiept, besloten heb dat het middel (bijwerkingen) wel eens erger dan de kwaal kunnen zijn. Dit is natuurlijk een keuze die ieder voor zich moet maken.
Groet
Wout