Malaria vrij safari

Hallo allemaal,

Twee vragen die me regelmatig wordt gesteld is:
1-Waar kan ik malaria vrij op safari gaan?
Bijvoorbeeld omdat iemand zwanger is of wil worden, of bepaalde medicatie slikt waarmee je geen preventie tabletten kunt slikken of omdat iemand met kleine kinderen reist.

2-We willen de route van Kaapstad naar Port Elizabeth rijden (wijnroute, tuinroute), maar willen ook graag wat safari toevoegen.
Uiteraard denk je dan als eerste aan Addo, maar er zijn meer mogelijkheden. De Oostkaap (rondom Kenton-on-Sea bijvoorbeeld) heeft een aantal uitstekende prive safari lodges.

Om antwoord te geven op die 2 vragen heb ik mijn beste ervaringen voor malaria vrij safari aan de Tuinroute beschreven in een blog.

Ook rondom Johannesburg zijn verschillende goede mogelijkheden voor malaria-vrije safari. Binnenkort wil ik daar een aantal uittesten. Naast de mij reeds bekende safari lodges, ben ik daarom op zoek naar tips!
Dus: Ben jij daar in een safari lodge geweest, welke zou je aanraden en waarom?

Alvast bedankt!

Misschien lig ik verkeerd of begrijp ik dit tòch goed? Verwachten jullie als reisorganisatie tips van mensen die al door Zuid-Afrika gereisd zijn?
Volgens mijn persoonlijke mening zou dit eerder andersom moeten zijn!

Succes!
Toetske

Hallo

Inderdaad, en zeker heel belangrijk is natuurlijk welk jaargetijde je reist en
misschien nog wel belangrijker is, goede kleding en smeren met deet!
Indien mogelijk airco of fan aan!
Je moet het echt zelf doen met goede voorzorgsmaatregelen!
Zag jaren geleden bij de GGD (waar ik niet veel mee heb) een folder liggen van Tropenzorg,
daarin stond letterlijk dat alle medicijnen, spuiten, e.d. maar drie procent (3%) van het risico afdekken,
de rest moet je zelf doen, door middel van goede hygiëne, kleding, geen geschild fruit, geen schepijs etc. etc.

veel planplezier

Geen geschild fruit en geen ijs? Die kan je gewoon eten in ZA, zonder enig problemen. Zelf sla etc. Is zeker ook geen probleem. Vreemd advies van de GGD. Maar ja Zuid Afrika is anders dan vele verwachten.

Maar wat Toetske ook schreef, waarom moeten wij hun advies geven…heel vreemd.

Hallo

Nou Annemiek, dat is nou precies een van de redenen dat wij niet zo’n hoge pet meer op hebben
van de GGD, maar ze praten natuurlijk ook niet alleen over zuid Afrika, maar in zijn algemeenheid
over landen waar de hygiëne op een lager peil staat dan hier in Nederland!
Na een aantal foute voorlichtingen met betrekking tot medicijnen en vele duizenden
Euro’s later zijn we gekapt met hele GGD gebeuren en proberen we door
extra voorzichtig zijn die 3% zelf te doen!
Sommige injecties zijn tegenwoordig voor vele jaren goed dus dat is ook wel
een stuk makkelijker dan een jaar of 10-20 geleden toen we ieder jaar
opnieuw bij de GGD terecht kwamen!

Veel planplezier

Ach wij hebben geen injecties gehad en die zijn ook zeker niet nodig. En in ZA is de gezondheidsvoorzieningen super goed, eigenlijk veel beter dan in NL is onze ervaring.

Wij hebben ook nooit anti malaria medicijnen geslikt voor Kruger, want alleen dat gebied is een laag risico gebied. Gewoon Deet in ZA gekocht. Die medicijnen zijn totaal,geen garantie namelijk dat je veen malaria oploop namelijk.

Beste Paulien,

Je bent van harte welkom om onze lodge in je reispakket op te nemen hoor! Wij zitten in malariavrij gebied in het noorden van Limpopo, hebben een privé wildpark, heel veel activiteiten en excursies voor onze gasten en een mooie, 3 sterren lodge met heerlijke bedden, goede faciliteiten en een kok die graag de sterren van de hemel kookt voor iedereen die maar aan tafel aanschuift. O ja, we zitten ook heel dicht bij diverse grensovergangen met Botswana en Zimbabwe, dus ook erg handig voor gasten die verder naar het noorden willen (zij het met ons of op eigen gelegenheid).

Wie weet tot ziens bij ZaZoe. Bel of mail wel even van tevoren als je langs wilt komen om teleurstelling te voorkomen.

Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience

Dag allemaal,

Zoals ik schreef: natuurlijk kennen wij al veel lodges. Maar er komen altijd nieuwe bij, of nieuwe eigenaars die de boel opknappen, personeel beter trainen en de hele ervaring veel leuker maken. Zuid-Afrika kent zoveel leuke plekjes. Daarbij wil ik op dit forum niet alleen maar spuien, ik ben ook benieuwd naar ervaringen van reizigers. Want of een accommodatie goed is, kun je toch niet afmeten aan n=1. En de ervaring wordt niet bepaald door het aantal sterren, maar door de gastvrijheid.

Malariavrij: tja ik sta er net zo in als de meeste van jullie, maar ik reis dan ook teveel om continue tabletten te slikken. Ik weeg het risico dus af en maak voor mezelf een besluit. Maar als je zwanger wilt worden (wie weet met hoeveel moeite) of een ernstige ziekte hebt waarvoor je zware medicatie moet nemen, dan sta je er toch heel anders in. En daar heb ik alle respect voor.

Natascha van ZaZoe,
Bedankt voor je reactie! Het ziet er heel leuk uit, leuk ook die activiteiten zoals Eco Awareness! Dat spreekt mij heel erg aan.

Kijk, dit is nou precies wat ik bedoel, Zazoe kende ik nog niet. Ik had een ander soort lodge in mijn hoofd, puur vanuit de malaria vrije safari-vraag, en Nataschas reactie biedt weer nieuwe mogelijkheden, waar ik nog niet aan had gedacht voor dit specifieke gebied. Boogschieten, Eco Awareness, paardrijden. Dat had ik helemaal niet in mijn hoofd.

Bedankt Natascha!

En onze lodge heeft dit jaar, voor de 2e keer op rij, de Zoover Award gewonnen in de categorie lodges in Zuid-Afrika. Dus kijk vooral wat eerdere gasten van onze lodge en aanpak vonden :slight_smile:

Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience