Mijn vriendin en ik vertrekken op 22 augustus voor drie weken naar zuid India. We beginnen in Mumbai en zakken langzaam naar het zuiden waar we ondermeer Goa en Kerala gaan bezoeken. Wie weet precies hoe het in deze gebieden zit met malaria preventie?
Ik dacht eerst dat vooral de zuidelijker gebieden risicovoller waren maar mijn huisarts vertelde dat het risico in Mumbai het grootst is. Nu ben ik dus in verwarring. Ik ben nogal huiverig voor die pillenkuren want je hoort er nogal wat indianenverhalen over. Als het dus even niet hoeft dan liever niet uiteraard. Heeft er iemand dus ervaring met deze gebieden?
hoi,
ik heb 5 maand in zuid-india gewoond in tamil-nadu en heb rongereisd in kerala en ben ook in mumbai geweest. ik heb ze de eerste weken wel geslikt omdat ik vanuit de stad waar ik leefde kancheepuram ook vaak naar kleine dorpjes ging waar veel landbouw was.
ik kan me haast niet voorstellen dat het risico in mumbai het grootst is. dat is een mega stad…
kijk anders even op de site van de ggd ofzo…
maar ik ben dus naar een aantal weken gestopt omdat ik mij er niet fit bij voelde, mijn haren werden dunner en voelde me vermoeid. ik heb me beschermd met een klamboe, 's avonds bedekte kleding en DEET.
ik zou het alleen gebruiken als je naar veel gebieden gaat buiten de stad waar wel veel muggen zi jn, anders niet…
maar raadpleeg voor de goed advies wel een gdd of gezondopreis.nl
Bedankt voor je info Pascal. Ik heb via mijn huisarts een paludrine-kuur gehaald bij de apotheek. Gezien we in de moesson periode reizen schijnt het risico een stuk hoger te zijn en mijn ervaring is dat muggen me altijd heel smakelijk vinden.
Ik heb dus een beetje zoiets van laat ik maar het zekere voor het onzekere nemen. Heb jij zelf de paludrine genomen of was je aan de lariam? Die laatste hoor ik namelijk de ergste verhalen over.