ik heb een vraag over malaria. In Nederland wordt gezegd dat heel Laos en Cambodia (muv Siem Raep en Phnom Phen) hoog risico gebied zijn. Ik ben allergisch voor malarone (vorig jaar tijdens een reis naar Indonesië achter gekomen), muggen daar zijn resistent tegen Lariam dus blijft alleen doxicicline over die je een maand lang door moet slikken.
Omdat ik vaak last van bijwerkingen heb, sta ik hier niet heel positief tegenover.
Vorig jaar in Indonesië heb ik gemerkt dat Nederland wel erg preventief werkt… Hele gebieden waren vrij van malaria (ik ben bij een arts geweest in Sumatra die lokale informatie had en mijn allergie kon behandelen) en uiteindelijk heb ik dan ook geen antimalaria tabletten meer geslikt.
Wat zijn jullie ervaringen in Cambodia (en Laos)?
ik heb voor beide landen geen profilaxe gebruikt. Of jij dat dan ook niet hoeft te doen is geheel aan jou. Verspreiding van Dengue is ook een issue in Zuid-Oost Azië, wat in veel gevallen gevaarlijker blijkt te zijn dan Malaria en ook overdag overgebracht kan worden!
Vragen over malaria etcetera kun je m.i. beter bij de daarvoor geschikte instanties stellen, want op fora krijg je hooguit de wel of niet gewenste geruststelling, waar je in de praktijk niet veel aan hebt… Ik heb ook wel eens discussies met GGD medewerkers gehad, maar beter te preventief dan andersom.
bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al met de arts van het reizigers vaccinatie centrum gesproken. Zij begrijpt dat ik twijfel, maar ik heb gelukkig nog een paar weken om hier over na te denken.
Hoog risico lijkt me overdreven. Vooral wanneer je alleen naar ‘mainstream’ gebieden gaat. Tijdens het droge seizoen (november - april) is de kans op malaria ook nog eens veel kleiner. In Cambodja wel iets groter dan in Laos. In Laos vooral het zuiden. Van veel westerlingen die langere tijd in Cambodja doorbrengen hoor ik eerder dat ze dengue krijgen. Tijdens het regenseizoen. (De mug legt haar eitjes bij voorkeur in schoon stilstaand water).
Ik denk dat alle antimalaria bijwerkingen hebben, in alle gevallen is DEET waarschijnlijk de beste & goedkoopste preventie.
En in Indonesië komt malaria sowieso minder vaak voor.
Johan
(zeer frequent in ZO-Azië en nog nooit geslikt)
Alle malariamiddelen hebben bijwerkingen, maar die vallen in het niets als je de bijwerkingen vergelijkt met de symptomen van malaria (afhankelijk van de variant).
Er zijn dele van Indonesie waar nauwelijks malaria is, maar buiten Java en Bali zijn er eilanden waar het redelijk frequent voorkomt.
Eerst natuurlijk bijval voor de eerdere opmerking dat je het best je beslissing met een arts kan afstemmen.
Verder: als je het mij vraagt is het risico vrij laag (uitgezonderd misschien bepaalde gebieden op een zeker moment, maar dan weet men je ter plekke wel te waarschuwen), maar is het de mogelijk ernst van de ziekte waartegen je het risico afdekt. Het kan een ernstig verloop hebben en ook niet overal is even goede zorg voorhanden.
Misschien wil je ook in je afweging betrekken hoe lang je reist en waar je voor hoe lang bent. Je bent niet gelijk in de eerste paar dagen ziek als je met malaria besmet wordt. Hoe het precies zit met de incubatietijd, weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Niet overal is het - meestal toch al lage - risico even groot en als je in dit seizoen reist, dan is het op hoger gelegen plekken tevens wat koeler, wat de incidentie van malaria doet afnemen en dus het risico verlaagt (want het plasmodium virus groeit in de mug - de vector - langzamer als de temperatuur lager is; is het te koud, dan leeft de mug zelfs korter dan het virus nodig heeft om te ontwikkelen en dan vindt er dus geen overdracht plaats op die plek).
Het is echt niet zo dat elke mug een ziekte overbrengt. Verre van zelfs. De pillen neem je vanwege de mogelijk verstrekkende gevolgen als je tegen de verkeerde mug aanloopt.
Overigens is dat DEET ook giftig spul. Ik heb via Amazon.co.uk 100% deet gekocht (dat ik in Nederland nooit heb gezien, naar ik aanneem omdat het vanwege de giftigheid niet verkocht mag worden), maar dat ben ik niet van plan ooit te gebruiken als er zich geen extreme situaties voordoen (zoals een moerasgebied in the middle of nowhere, met een zwerm beesten, en dan nog).
Maar goed ik ben geen medicus, dus laat een arts het laatste woord hebben.
Het beste advies krijg je bij een arts of bureau aangesloten bij het LCR
Deze worden wekelijks geïnformeerd over de huidige stand van zaken.
Er wordt gekeken naar het soort reis (strand of bezoek vleermuisgrot), duur (2 dagen / 3 maanden), periode (voorjaar/najaar) en persoonlijke omstandigheden (ziekte, gebruik medicijnen, allergieën etc.)
Waarom het risico lopen op levenslange naweeën of zelfs overlijden als er up-to-date kennis aanwezig is en in samenspraak bekeken wordt wat voor jou het beste advies is.
Overigens blijkt in de praktijk vaak dat het meer om het kostenplaatje gaat dan de gezondheidsrisico’s