ik heb een vraag over malaria. In Nederland wordt gezegd dat heel Laos en Cambodia (muv Siem Raep en Phnom Phen) hoog risico gebied zijn. Ik ben allergisch voor malarone (vorig jaar tijdens een reis naar Indonesië achter gekomen), muggen daar zijn resistent tegen Lariam dus blijft alleen doxicicline over die je een maand lang door moet slikken.
Omdat ik vaak last van bijwerkingen heb, sta ik hier niet heel positief tegenover.
Vorig jaar in Indonesië heb ik gemerkt dat Nederland wel erg preventief werkt… Hele gebieden waren vrij van malaria (ik ben bij een arts geweest in Sumatra die lokale informatie had en mijn allergie kon behandelen) en uiteindelijk heb ik dan ook geen antimalaria tabletten meer geslikt.
Wat zijn jullie ervaringen in Cambodia (en Laos)?
ik heb voor beide landen geen profilaxe gebruikt. Of jij dat dan ook niet hoeft te doen is geheel aan jou. Verspreiding van Dengue is ook een issue in Zuid-Oost Azië, wat in veel gevallen gevaarlijker blijkt te zijn dan Malaria en ook overdag overgebracht kan worden!
Vragen over malaria etcetera kun je m.i. beter bij de daarvoor geschikte instanties stellen, want op fora krijg je hooguit de wel of niet gewenste geruststelling, waar je in de praktijk niet veel aan hebt… Ik heb ook wel eens discussies met GGD medewerkers gehad, maar beter te preventief dan andersom.
bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al met de arts van het reizigers vaccinatie centrum gesproken. Zij begrijpt dat ik twijfel, maar ik heb gelukkig nog een paar weken om hier over na te denken.
Hoog risico lijkt me overdreven. Vooral wanneer je alleen naar ‘mainstream’ gebieden gaat. Tijdens het droge seizoen (november - april) is de kans op malaria ook nog eens veel kleiner. In Cambodja wel iets groter dan in Laos. In Laos vooral het zuiden. Van veel westerlingen die langere tijd in Cambodja doorbrengen hoor ik eerder dat ze dengue krijgen. Tijdens het regenseizoen. (De mug legt haar eitjes bij voorkeur in schoon stilstaand water).