Malaria in Nederland

Best interessant om eens goed te lezen.
Ik kwam er toevallig op terecht door het lezen van heel iets anders :feestje:

LINK

Gebruikte middelen zijn onder meer mefloquine, atovaquon/proguanil (Malarone), proguanil, doxycycline, primaquine en chloroquine (slecht verkrijgbaar in Nederland).

Doxylyne kost in Kenya een fractie van hier in EU

Ik heb daarom ook wat doxycycline meegenomen uit Kenia, 20 tabletten van 100mg voor 100 KSh, geloof ik.
Kan je zo bij elke duka la dawa kopen.

Heb ze daar al eens eerder gekocht en gebruikt, toen ik geen zin had om me te registreren bij een ziekenhuis en in de rij te wachten.
Als poekieman dokter je dan zelf gewoon wat.

Als dat in NL ook zou kunnen (doxycycline is alleen op dokters recept) zou dat een hoop tijd en geld besparen…
Maar goed, de medische mafia wil dat uiteraard niet, omdat er ‘zorgvuldig’ blablabla… gegraaid moet worden.

Anti malaria medicijnen zijn er ook goedkoop (iets van 500 KSh) en werden mij door een dokter in een (heel net) prive ziekenhuis in Kisumu zonder gedoe voorgeschreven. Voor de zekerheid, en zonder zelfs maar een malaria test, omdat de dokter zei dat die i.h.a. niet zo conclusive waren als je het net had. En omdat de medicijnen eigenlijk toch nauwelijks bijwerkingen hadden. Ging om Duo Cotecxin. Deze medicijnen kan je trouwens ook zonder recept bij de duka la dawa kopen, maar ik kreeg ze mee vanuit de ziekenhuis apotheek.

O, consult was 600 KSh (op een zaterdag avond, weet niet of dat uitmaakt). Medicijnen: 690 KSh.