Kregen een sms van ons nichtje.Die heeft vanaf Makassar een gids geregeld voor 4 dagen naar Tana Toraja voor 1 miljoen roepia.Ze moet dan nog zelf haar hotel en vervoer regelen.IS dit duur en heeft iemand ideeën voor haar.
Als zij blij is met de overeenkomst die ze getroffen heeft, dan is het niet duur. Is ze er niet blij mee, dan is het te duur.
Tanah Toraja is een van de weinige plekken in Indonesie waar ik met een gids ben geweest. (Dit omdat ik toen toevallig met mijn moeder reisde.) Achteraf ben ik wel blij dat we een gids hadden, omdat hij de omgeving kende, en ons in staat stelde een bezoek te brengen aan een begrafenis ceremonie. Hij opende deuren die anders gesloten zouden zijn gebleven, hij maakte het contact met mensen makkelijker. Ook kende hij de weg, en heeft hij ons een paar interessante trekkings aangeboden. Ook dat had zonder gids niet gekund.
Ik zou persoonlijk geen gids huren, wanneer ik nog geen vervoer hebt. Wanneer je een vehicel chartert, zit er altijd wel een chauffeur bij. In (heel) sommige gevallen spreekt deze beste man Engels, en heb je geen gids meer nodig. Vaak heeft een chauffeur een voorkeur met wie hij samen reist en werkt, en zal hij een eigen gids aanraden. Tussen Makassar en Tana Toraja rijden weliswaar bussen, maar binnen het gebied heb je echt eigen vervoer nodig!
Samengevat: het hangt echt van de gids in kwestie af, of hij iets toevoegt aan de reis.
Ik ben vorig jaar in Toraja geweest, van hieruit geboekt in Makassar bij:
Caraka Travelindo
Jl. Samalona No. 12
Makassar 90174
South Sulawesi - Indonesia
tel. +62 411 - 318 877
fax +62 411 - 318 889
e-mail [EMAIL=“info@sulawesi-indonesia.com”]info@sulawesi-indonesia.com
Wij betaalden 280 Euro pp, daar was een gids, chauffeur, minivan en een goed hotel (4 nachten) bij inbegrepen. Je kan in het Nederlands mailen want de eigenaar is een Nederlander.
Daar heb ik ook mee gereisd, een goede organisatie!
Wij zijn zelf, met de auto naar Tanah Toraja gereist, naar Rantepao, en hebben daar een gids “genomen”. Hij kan ook ter plekke slaapplaats voor je regelen. Spreekt prima Nederlands, is heel rustig, beschaafd en lief. Hij heet Semi, hij kan je met van alles helpen. Wij waren supertevreden over hem… Dit is het mailadres wat ik van hem heb: [EMAIL=“semipabeta@yahoo.com”]semipabeta@yahoo.com