Europese Unie zet Iraanse Mahan Air op zwarte lijst
11-09-2007
BRUSSEL - Mahan Air uit Iran en het Oekraïense Ukrainian-Mediterranean Airlines hebben per direct een vliegverbod gekregen in de Europese Unie. Toestellen van de maatschappijen zijn onveilig, aldus de Europese Commissie dinsdag (11 september). Mahan Air vloog tot dusver dagelijks met Airbus A310’s vanaf Düsseldorf International naar Teheran.
Het bedrijf probeert Nederlanders te lokken met een Nederlandstalige website en via een reisbureau in Drachten. Mahan Air was na enkele incidenten al enige tijd niet meer welkom in het Verenigd Koninkrijk.
De Europese Commissie hanteert sinds maart 2006 een zwarte lijst voor onveilige luchtvaartmaatschappijen. Daarop staan veel Afrikaanse en alle Indonesische maatschappijen. Bedrijven op deze lijst mogen niet op luchthavens in de Europese komen. De lijst wordt elk kwartaal vernieuwd.
hallo ! ik heb het gehoord ja …ik moet volgende week vliegen vanaf Bangkok naar Dusseldorf via Teheran . Ik kwam dit bij toeval tegen op internet !!! waarom informeren ze mij niet per mail ofzo??? Hoe gaan ze dit oplossen ? ik heb 3 dagen geleden een mail gestuurd naar de Vries Reizen en nog steeds niets gehoord !
Slechte service zeg . Er staat ook niets op de websites van Mahan en De Vries !
Echte Schande !!, deze Mahan Air had de afgelopen 15 jaar geen enkel probleem op technisch vlak.
Ze zouden beter dat toestel van JETAIR uit Belgie aan de grond zetten want dat staat toch al meer aan de grond dan dat het vliegt !!. Dat is pas een probleem toestel. Ooit zeiden ze dat er een “konijn” in de motor was beland, stel je voor denken ze nu echt dat wij dat gaan geloven. Die denken dat we achterlijk zijn zeker !!!.
Mahan Air is tenminste nog een airline dat budgetvriendelijk is en ook nog aan de reisagent denkt (ze geven nog een goede commissie). Andere airlines zijn stukken duurder op bepaalde routes en reisagent krijgt niks bij boeking.
Zetten ze dan zonder noodzaak deze vliegtuigmaatschappijen op een zwarte lijst? Dat zal toch niet. Of de reisagent niets bij boeking krijgt is vanaf hier moeilijk te bepalen.
Wij hebben al maanden geleden geboekt bij De Vries Reizen in Drachten.
We zouden vliegen op 05 januari 2008 via Tehran naar Bankok.
Toen mijn vriend eergisteren belde hoorde hij voor het eerst dat Mahan Air op de zwarte lijst gezet was.
Erg slordig dat ze dit niet even gemeld hebben.
Als het goed is komen we in aanmerking voor een alternatief met een vlucht van LTU maar we moeten daarop wachten tot 01 december. Bovendien gaat deze vlucht ons pp 300 euro meer kosten.
Tuurlijk was ik in het begin wat huiverig om met een Iraanse maatschappij te vliegen maar onderzoek wees uit dat de ervaringen redelijk positief waren en dat er nog nooit een ongeluk was voorgevallen.
We hopen dat we hier goed uit zullen komen maar ik ben nooit meer van plan om bij De Vries Reizen te boeken. Het blijkt dat ze hun klanten niet serieus nemen door gewoon niet te reageren op e-mail.
kan me best voorstellen dat je via Dusseldork wilt vliegen want dat is goedkoper, (echt Nederlands) ieder zijn of haar ding zeg maar.
ik boek altijd bij 333travel en die hebben best goede aanbiedingen en je kan ook via Dusseldork naar Bangkok vliegen, aangezien dat ik liever lui dan moe ben vlieg ik via Schiphol naar Bangkok.
bij het boeken via 333travel heb ik nooit problemen gehad, ticket online boeken, betaal gegevens worden naar je gemaild, betalen, en 2 a 3 weken voor je vertrekt krijg je netjes je E-ticket per mail binnen plus alle andere info die je nodig hebt.
en mocht je nog vragen hebben een belletje naar hun kantoor of een mailtje, vandaag verstuurd de zelfde of de volgende dag antwoord!!.
ik heb het persoonlijk niet zo op Halal maatschappijen.