madagascar juli/augustus 2012

Wij overwegen komend jaar naar Madagascar te gaan, eind juli/augustus. We zouden het liefst zoveel mogelijk zelf rijden in een 4WD. Bij voorkeur kamperen we , maar we hebben niet echt een beeld of dat een optie is .
We hebben in ieder geval 4 weken de tijd en willen graag zoveel mogelijk zien van het eiland, maar zonder echt alleen maar onderweg te zijn. Verder is het zien van dieren een van onze belangrijkste overweging voor dit eiland.
We hebben redelijk wat ervaring met rijden. In Australië, Thailand en Namibië en Botswana gereden met 4 WD.

Vragen: Is kamperen een optie?
In een reisgids staat dat het druk is in juli/augustus, kunnen we op de bonnefoor of moet je reserveren?
Is het mogelijk eem combinatie te maken van zelf het grootste deel te rijden en voor waar dit echt heel moeilijk is een chauffeur erbij te hebben?
Voor welke stukken route heb je echt een chauffeur/gids nodig?
Waar moet je echt heen om zoveel mogelijk van het dierenleven en de natuur te zien?
Wat is de best plek om aan het eind van de vakntie nog een paar dagen te relaxen (bij voorkeur strand/zee)

Alvast dank
marja

Hoi Marja,

Vragen: Is kamperen een optie?

Bij sommige parken bijn kampeerplekken en ook sommige hotels hebben kampeerplekken en dat je dan hun douchefaciliteiten mag gebruiken.

In een reisgids staat dat het druk is in juli/augustus, kunnen we op de bonnefoor of moet je reserveren?

Het is redelijk druk, maar als je wilt kamperen en of een simpele slaapgelegenheid wilt is er altijd wel wat te vinden. De poulaire plekken zullen veelal volgeboekt zijn.

Is het mogelijk eem combinatie te maken van zelf het grootste deel te rijden en voor waar dit echt heel moeilijk is een chauffeur erbij te hebben?

Dat lijkt me niet kunnen, want waar haal je dan die chauffeur vandaan? En hoe bepaal je wanneer het voor jou moeilijk is en voor de ander een makkie. Ik zou niet graag een 4WD op de ferryboot zetten over de tsiribihina rivier. Op zeker dat ik opz’nkop in het water uitkom, maar anderen zeggen dat het best te doen is.

Voor welke stukken route heb je echt een chauffeur/gids nodig?

Dat is heel persoonlijk. Ik vind het heerlijk dat ik niet op hoef te letten en kan genieten van het uitzicht. Dan hoef ik niet op het andere verkeer te letten dat varieert van zebu’s, fietsers tot grote vrachtwagens en hier en daar een grote kuil in het asflalt. Er zijn ook stukken of-the-road. de ene wel te doen, de andere totaal onbegaanbaar.

Waar moet je echt heen om zoveel mogelijk van het dierenleven en de natuur te zien?

Bijzondere dieren en planten zitten in elke Nationaal Park die verspreid over het land liggen. de meeste mensen rijden in ieder geval over de N7 en bezoeken Andasibe, net ten oosten van de hoofdstad. Over de N7 kom je de meest diverse landschappen tegen en de Nationale parken, Ranomafana, Andrigitra, Isalo.
Het meest bijzondere van Madagascar ligt wel meer uit de buurt, Tsingy de Bemaraha (boven Morondava aande westkust) en de peninsula Masoala in het noord/oosten (met het vliegtuig naar Maraontsetra)

Wat is de best plek om aan het eind van de vakantie nog een paar dagen te relaxen (bij voorkeur strand/zee)

Als je in July/Augustus komt dan zeg ik het eilandje Saint Marie, want dan zwemmen daar nultrugwalvissen. echt heel bijzonder als je dat nog nooit hebt gezien. je kan vervolens een vliegtuig terug nemen naar de hoofdstad en de auto laten ophalen of leeg terug sturen.

groetjes, wendy

Hallo Wendy,

Dank voor alle info. We gaan ons nog eens goed beraden. Met deze info in ons hoofd kijken wat het handigst is.
Wellicht kunnen we een ander jaar wanneer we wat vroeger vakantie hebben, een wat rustiger Masdagascar treffen.