Wij zijn een jong stel en we willen van eind september tot midden oktober naar Madagascar. We hebben in totaal 3 weken de tijd. Het eiland is zo groot, dus we zullen een bepaalde route moeten kiezen…!
Wat ik graag wil weten is:
Wat zijn DE dingen die je niet mag missen in Madagascar?
Hoe is het vervoer? Kan er makkelijk op eigen gelegenheid gereisd worden? Als ik het zo lees kan dat nog best lastig zijn…
Wat zijn de mooiste stranden? …
Zijn er nog aanraders qua guesthouses?
We willen ook graag walvis spotten, waar kan dit het beste in september/oktober?
Voor interessante dingen om te zien zie o.a. mijn trip report elders in dit forum.
Op eigen gelegenheid reizen kan een oefening in geduld zijn, en is sowieso afzien. Als je het maximale uit je vakantie wilt halen zou ik het niet doen.
mooiste stranden: ik denk st. marie en nosy be. Ben op geen van beiden geweest. Als het hoofddoel strand is zijn er betere locaties als Madagascar.
aanraders guesthouses: ik heb een verhaal in de hotel sectie staan waar wij geweest zijn. De keuze in goede hotels etc is vaak beperkt.
walvis spotten: ik weet niet of dat dan nog gaat. Als het al kan is st. marie de geschiktste plek denk ik.
Als je walvissen wilt zien kan dat tot ongeveer half September op St. marie, daarna zwemmen ze weer weg. Als je eind September komt ben je te laat.
Je kan op eigen gelegenheid reizen, maar hou rekening met vertraging en je stopt natuurlijk op het busstation van een dorp en niet voor de deur van een hotel of een park. Ik zou overwegen om een auto+chauffeur te huren, maar dat hangt natuurlijk wel van je reisbudget af.
Als je een idee wilt krijgen van mogelijke routes kijk dan even op websites van Madagascar aanbieders (de onze: www.ramartour.com) Je kan dan zien dat de wegen een beetje wegwaaieren vanaf Antananarivo (hoofdstad) in de verschillende windstreken. Je moet dus altijd over dezelfde weg terug of een vliegtuig nemen vanaf de kust (dat kiezen de meeste mensen, omdat ze niet twee keer dezelfde weg willen reizen).
Ik vind zelf Isalo park (op de weg N7) het mooiste, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Als je nog meer vragen hebt stel ze dan gerust. of op het forum of schrijf me een mailtje
groetjes, Wendy
Wij zijn nu in Madagascar en hebben er bijna 7 weken op zitten als we maandag weer naar huis gaan. In die tijd hebben we het volgende traject afgelegd:
Wij hebben het rustig aan gedaan en hebben bijna volledig op eigen gelegenheid gereisd. Dit is goed te doen, maar als je een auto voor jezelf hebt, gaat het reizen iig sneller.
Het uiterste zuiden, het noorden en noordoosten van het land hebben wij (helaas) niet gezien, dus die zitten niet bij onze hoogtepunten. Wat we je in elk geval kunnen aanbevelen is de Tsiribihina River Trip gecombineerd met de Tsingy de Bemaraha en de Avenue de Baobab (dat is 7 dagen). Ifaty kunnen we sterk afraden. Isalo, Ranomafana, Fianar (en de treinreis) en Andasibe zijn voor ons ook zeker hoogtepunten geweest. Laatste tip: breng zo weinig mogelijk tijd in Tana door; wij zijn er drie dagen geweest en vonden het er niet leuk.
Beste Elise,
ook wij gaan half september, half oktober weer naar Madagascar en wel voor de 6e keer. Naar Mahajunga, Morondava, langs de kust richting Tulear en vervolgens via de RN7 terug naar Tana. Madagascar is zo groot als West Europa dus dat bevalt niet te bereizen in 3 weken. In 2004 hadden wij 9 binnenlandse vluchten. Raad je aan om het met behulp van een plaatselijke touroperator (bv Ramartour) te organiseren anders verlies je teveel tijd en kom je nergens. De infrastructuur is niet zo best. Wat willen jullie, prachtig warm weer, hete kloven, spiny forest en stranden of de vochtige tropische regenwouden in. De trein van Fianar(antsoa) naar Manakara is een must. Vervolgens met een boot via Canal des Pangalanes naar Mahanoro in het Noorden is zeer relaxed. Goed klimaat! Dan richting Tamatave waar je kan oversteken naar Ille Sainte Marie voor de bultrugwalvissen! Weet niet of het vliegveld van Mananara weer open is. Daar met Roger van hotel Chez Roger naar Aye-aye island om de gelijknamige lemur te zien. Dan per boot naar of vanaf Tamatava per vliegtuig naar Maroantsetra om Nosy Mangabe en Parc Masoala te bezoeken. Aan de kust kamperen en lopen in Tropisch regenwoud. Chez Arol en het prachtige Relais du Masoala om maar wat te noemen. Het mooiste park vinden wij nog steeds Marojejy bij Andapa. Er zijn hier 3 kampen te bereiken al naar gelang je conditie is. Mail me als je meer wilt weten over bepaalde streken.
groet Eric