Mijn vriend en ik gaan in oktober 3,5 week naar Madagascar. We zijn aan het kijken waar we heen zouden willen gaan.
Nu heb ik twee vragen:
Het regenwoud van Ranomafana national parc schijnt erg mooi te zijn (en ligt in de buurt van de R7 die wij waarschijnlijk nemen), maar in verschillende boeken/websites word je gewaarschuwd voor de erg steile en modderige wandelpaden. Ik ben geen goede klimmer (ik ben 28 jaar en gezond, maar mijn conditie kon beter…), vandaar mijn zorg dat dit park voor mij misschien geen goede keuze is…? Maar ik kan me voorstellen dat er verschillende routes zijn in het park met verschillende eisen aan je fysiek, weet iemand hier iets meer over? (Ik ben een keer eerder in het regenwoud geweest in Maleisie. We hebben toen zo’n 7 uur (incl pauzes) gelopen door het regenwoud, en dit was weliswaar vermoeiend, maar goed te doen (nauwelijks ups en downs)
Ik ben ook erg benieuwd naar het bizarre landschap van de tsingy. Hoe fysiek veeleisend is een wandeltocht door de Tsingy de Bemaraha? En hoe verschilt dit (ook qua flora en fauna) van de minder bekende Tsingy de Ankarana?
De paden in Ranomafana zijn goed te doen. Soms ga je van het pad af als er een Lemur gespot is, en als het geregend is, kan het dan modderig en glad zijn, maar de gids was bij ons heel behulpzaam (en ze weten heel goed dat als ze je helpen dat goed is voor de fooi).
Ik ga er dan wel van uit dat je goede wandelschoenen hebt.
Ik ben 52 en mijn vrouw 47 en wij hebben er geen enkel probleem mee gehad. (en mijn conditie is ook niet meer dan gemiddeld)
Wat Tsingy betreft: Wij hebben alleen Behamara gezien. De tocht was behoorlijk pittig. Dat kwam vooral door de warmte en doordat je redelijk wat water mee moet sjouwen. Maar ondanks de zwaarte van de tocht en de lange reis er naar toe had ik dit niet willen missen.
Advies voor het geval je dit gaat doen: zorg dat je een stevig ontbijt hebt (ik had denk ik ook wat te weinig gegeten, ontbijt is niet zo uitgebreid, en ik ben een stevige eter) en neem evt vanuit NL wat van die druivensuiker dingen mee. En zorg natuurlijk voor voldoende water en een hoed/pet
Overigens: met name het eerste en laatste uur is vol in de zon. Daarna, in de Tsingy zelf, heb je behoorlijk wat schaduw (maar dan moet er wel wat geklommen worden).
De Tsingy in Bemaraha zijn vooral veel groter en daardoor indrukwekkender dan het minder bekende Ankarana. Je moet geen hoogtevrees hebben, maar het is super gaaf. Klimmen, klauteren en hangbruggen.
In Ranomafana is het altijd vochtig en de paden nat. Vaak kiezen mensen voor een ochtendwandeling van 3-4 uur, in de middag een beetje door het dorp struinen en in de avond wer zo’n 1,5-2 uur op zoek naar de nacht dieren. Allemaal goed te doen hoor, je hoeft geen super conditie te hebben.
Dit geld ook voor Isalo NP. Je kan de easy route nemen of de zware. The choice is yours.