Madagascar in oktober

Hallo,

Wij zijn van plan om begin oktober 3 weken door Madagascar te reizen. Ons idee is om de reis te boeken bij een lokaal reisbureau (en veelal met een chauffeur door het land te rijden).

De belangrijkste reden voor ons om Madagascar te bezoeken is wildlife, incl vogels. Voor ons moet dat dus ook de focus van de reis worden en volgens mij zitten we dan goed in Madagascar :-). We vinden wandelen ok, maar houden ook weer niet van lange hikes waar veel bij geklommen moet worden.

1. Welke Nationale Parken raden jullie aan?
    We hebben al wat research gedaan, maar we vinden het behoorlijk lastig. We willen sowieso Ranomafana en Andasibe bezoeken. Daar lezen we namelijk erg goede verhalen over. Daarnaast lijkt Tsingy ook een must als ik het zo lees.

We hebben ook nog wat twijfels:
2) We twijfelen over de Tsiribihina river trip, aangezien we denken dat we er niet heel veel wildlife gaan zien en tevens 3 dagen in een bootje toch vrij lang is. Heeft hier iemand ervaring mee? We zaten ook te denken om aan de oostkust (bijv richting het Palmarium-Hotel) een boottocht te gaan doen.
3) We twijfelen ook over Isalo NP. De foto’s zien er mooi uit, maar het doet ons heel erg denken aan de rotsformaties in West-USA (waar we vorig jaar zijn geweest. Zoals gezegd houden we ook niet van lange hikes. En is hier veel wildlife te zien?
4) We willen uiteraard ook graag Baobab-bomen zien. Raden jullie aan naar de Baobab Avenue aan de westkust (bij Morondava) te gaan? Of zullen we genoeg van deze bomen in de rest van het land zien?
5) Snorkelen zouden we ook graag willen doen. Over Ifaty hoor ik niet zulke goede verhalen. Is er aan de oostkust een mooie plek, of zullen we toch naar het noorden moeten rijden?

Bedankt alvast voor jullie hulp,

Groeten Arjan

Hoi Arjen,

met Ranomafana en Andasibe noem je twee parken die wel (in verhouding) zeer toeristisch zijn, maar je wel veel gelegenheid tot wildlife spotten bieden. Ik persoonlijk vind beide parken erg mooi en heb ze beiden al twee keer bezocht. Voordeel van meer toeristen is ook dat het er (vaker) wat beter geregeld is. Nadeel is natuurlijk dat je er snel andere toeristen tegenkomt. Voor Lemuren en ander wildlife te spotten i.i.g. perfect.

Isalo NP heb ik afgelopen jaar voor het eerst bezocht, maar vond het één van de hoogtepunten. Wij hebben de “hikes” op dagbasis gedaan. 's Nachts in de lodge (aan de rand van het park) en overdag het park in. Wildlife is wat minder, maar de omgeving is adembenemend. Vogels zijn er overigens wel te spotten, vooral in de kloven, waar veel begroeing en water te vinden is. Je waant je soms echt in het paradijs.

Richting Isalo kom je ook langs Anja Reserve. Aanrader als je de Ringstaart Maki’s van dichtbij zou willen spotten. Het park kun je tussendoor meepikken. Ligt trouwens in een prachtige setting en de inkomsten zijn voor de gemeenschap rondom het park.

Snorkelen kun je m.i. goed rondom Nosy Be. Bij Nosy Tanikely is een onderwater NP, waar je vanuit het hoofdeiland een trip naartoe kunt maken. Vaak gaat dat in combinatie met Nosy Komba, dus ietsjes toeristisch is het natuurlijk wel. Bij Nosy Sakatia heb ik al eens gesnorkeld aan de oostzijde. Je kunt langs hotel Chanty Beach (Nosy Be) met de boot naar Sakatia, waar je makkelijk te voet naar de diverse strandjes kunt lopen. Vanuit het strand is behoorlijk wat aan snorkelplekken te vinden.

Tsingy’s ken ik alleen in het noorden, Ankarana en de Red Tsingy’s. Bij een volgende bezoek willen we graag de westzijde bezoeken. Eventueel met de boot heen en via de Baobabs met de 4x4 terug.

Succes!