Machu picchu

Hallo allemaal,
Ik lees hele tegengestelde berichten over de minister naar de machu picchu: moet je hem naar wel of niet van te voren boeken?
Ik kan hem niet van te voren boeken, maar wil het ter plekke doen, dus dat is die Tour van 2 dagen en 1 nacht.
Wie heeft hier ervaring mee?

Dank!
Elizabeth

Inderdaad lees je tegengestelde berichten. Of je wel of niet van te voren boekt is sterk een kwestie van smaak. Sommigen willen alles in detail van te voren regelen, anderen houden van het losse onbekommerde reizen. Dus je krijgt altijd variërende opinies. Als vuistregel kan je stellen dat de authentieke Incatrail en de beklimming van Huayna Picchu het beste van te voren geregeld kunnen worden. Al het andere kan ter plekke, maar dan moet je wel flexibel zijn en eventueel bereid zijn enkele dagen te wachten (er zijn genoeg andere dingen te doen). En het maakt ook wel verschil of je in het hoogseizoen zit (juni, juli, augustus) of daarbuiten.
http://www.hostellima.nl/

Klopt als een bus HendrikHerman. Inca trail van te voren en de rest van de wandelingen in Cuzco zelf.

Beste Elisabeth,

Zoals ook in het vorige antwoord / post, als je met de “mini trail” de tweedaagse inca trail bedoelt dan moet je die van te voren boeken en dat zeg ik niet omdat we toevallig een reisbureau hebben in Peru maar omdat dit de regels zijn die gesteld worden door het Ministerie van Cultuur.

Voor de Inca Trail (zowel de klassieke vierdaagse als de korte tweedaagse trek - die jij "mini trail’ noemt in een andere post) zijn maar 500 plaatsen beschikbaar per “vertrekdag” en die zijn letterlijk maanden van te voren volgeboekt. Op dit moment zit alles vol tot en met 29 oktober. Dus mocht je voor 29 oktober deze tweedaagse trek wensen te doen dan ben je helaas al te laat. De tickets staan op naam en zijn niet overdraagbaar dus als een reisbureau beweert dat dit nog wel ter plekke te boeken is dan klopt dit dus pertinent niet of men heeft het over een andere trek maar dus NIET de klassieke vierdaagse dan wel tweedaagse inca trail.

Zoals Hendrikherman ook correct zegt, indien het om de klassieke vierdaagse EN tweedaagse “inca trail” gaat dan is voorruitboeken een must bij andere Treks en tours is voorruitboeken NIET nodig omdat het Ministerie van Cultuur hiervoor geen limieten heeft gesteld - alleen voor de inca trail, zowel de vierdaagse als de tweedaagse.

MVG,

CuscoPeru.NL
www.cuscoperu.nl

Volgens mij hebben jullie het over de tweedaagse uitstap met de trein, ik sluit mij aan bij wat Henk zegt, als jullie flexibel zijn en tijd hebben kan dit best ter plekke.
Maar wil je zeker zijn van je plaats, heb je weinig tijd en ben je niet zo flexibel en wil je graag comfortabele treinuren, dan raad ik je aan dit van tevoren te boeken.

Veel plezier!

Hallo,
Ja, de trail die eigenlijk maar 1 dag lopen is en 1 overnachting in Aquas Caliente, die bedoel ik, ik wil hem in juli doen, en ter plekke boeken, ik lees zo hier en daar dat dat kan…klopt dat?

Groet, elizabetje

Tijdens die tweedaagse loop je bijna niet, je kan enkel van Aguas Calientes naar Machu Picchu lopen, maar verder gebeurt alles met de bus en trein.
Die kan je inderdaad ter plekke boeken als je flexibel bent qua datum en uren en als je dus voldoende tijd hebt in Cusco.
In het hoogseizoen raad ik aan om dit wel op voorhand te boeken, zeker als je niet flexibel bent…
We zien het vaker en vaker gebeuren dat treintickets uitverkocht raken, deze maand zelfs de tickets naar Machu Picchu voor bepaalde dagen.

Maar je kunt toch vanuit Cusco via Santa María, Santa Teresa, naar Hydro-electric met busjes en taxis gaan, en dan langs de spoorlijn in ongeveer 2½ uur naar Aguascalientes lopen. Bij elkaar een volle dag. En dan in Aguascalientes overnachten en dan de volgende dag naar Machu Picchu. Dan loop je toch een flink stuk en het is wel zo goedkoop. Ik heb daar wel positieve berichten over gelezen.
Wel lijkt het me verstandig om voor vertrek vanuit Cusco de toegang tot Machu Picchu alvast in Cusco te regelen.

Je hebt een tweedaagse trek waarbij je halfverwege de treinreis uitstapt en vanaf daar gaat lopen. Schat een uur of 5 a 6 wandelen. Je nadert MP vanaf boven via de Zonnetempel aan de eind van de middag, wanneer het niet meer zo druk is. Laatste stuk is hetzelfde als de normale trek. Denk dat je daar op doelt? Je slaapt vervolgens in het dorp en gaat de volgende dag vroeg weer terug naar MP met de bus. Wij vonden dit een prima alternatief, omdat we niet zoveel tijd hadden maar er wel graag een beetje moeite voor wilde doen :slight_smile:

Die bestaat ook, alleen heb ik daar zeer slechte ervaringen van gehoord. Je moet echt wel zien dat je dit met een goede reisorganisatie boekt.
Wij willen zelf die optie niet aanbieden omdat die gewoonweg door veel mensen niet zo goed ervaren wordt…
Als je het low budget wil doen, flexibel bent en comfort voor jou niet zo belangrijk is, is het wel een goed alternatief.

Dat begrijp ik maar de mensen kunnen dat openbaar vervoer, als ze dat willen, en die wandeling, toch gewoon zelf regelen. Daar hoeft toch geen reisorganisatie tussen te gaan zitten.

Het is ons prima bevallen! Wat voor slechte verhalen bedoel je dan? Low budget en comfort niet belangrijk vond ik ook wel meevallen hoor. Geloof dat we rond de 250 a 300 pp kwijt waren en sliepen in een redelijk hotel.

Zoals ik zei, moet je deze tour met een goede reisorganisatie boeken want het kan erg tegenvallen :slight_smile:
Of je kan het uiteraard ook gewoon zelf doen zoals Hendrik zegt, maar informeer je dan goed over het hoe en wat. Ik stel de veiligheid dan weer wat in vraag… Zeker als je geen of weinig Spaans spreekt bijvoorbeeld.

En wat voor jou een redelijk hotel is, is dat voor een ander misschien niet. Mijn ervaringen zeggen dat ik niemand ken die super tevreden was over deze excursie, wij willen dit aan onze klanten dan ook niet aanbieden.

Maar ieder zijn ding he :slight_smile:

Zeker ieder z’n ding! Maar snap niet zo goed waar de negatieve verhalen vandaan komen vandaar mijn vraag. Je stapt in de trein, stapt halverwege uit, loopt naar MP, overnacht in het dorp en gaat de volgende dag weer terug naar MP en daarna stap je weer op de trein. Daar kan niet zo gek veel fout aan gaan toch? Natuurlijk is het anders als de klassieke trek, maar als je niet zo’n wandelaar bent of weinig tijd hebt dan is dit een prima optie. Daar blijf ik bij :slight_smile:

I rest my case:

Zie vooral punt #2 en #7 (dat is de trail waar je het over hebt als ik het goed inschat).

CuscoPeru.NL

Aha ik zie dat we allebei over iets anders spreken. Je hebt het over de tweedaagse inca trail, ik heb het over de tweedaagse uitstap waarbij je eerst enkele uren op de bus zit en vandaar stapt en dus niet heengaat met de trein.
Dat verklaart veel :slight_smile:

O.k. Bedankt,
En hoe heb je geboekt voor busjes en taxi?
Ter plekke neem ik aan.
Hoe is het met hotels in het dorp?
En heb je ook een kledingadvies?
Groet,
Elizabetje

Yup ik heb het over de trail! En die hebben we op voorhand via een reisbureau geboekt. Beetje miscommunicatie ivm het bericht boven mijn eerste bericht denk ik? Naast de trein lopen of het merendeel in de bus zitten, lijkt me niet echt enerverend. Maar ieder z’n ding :wink:

Inderdaad een misverstand! :slight_smile: