Machu Picchu welke trip?

De klassieke Inca trail moet je zeker maanden vantevoren boeken. Dit is geen onzin. Maar wil je met z’n honderden tegelijk de trail lopen? Een supergoed alternatief is de Salkantay trek. Deze duurt vijf dagen, eindigt net als de klassieke trail bij MP, schijnt schitterend te zijn (naar wat ik heb horen zeggen zelfs mooier dan de echte trail…), is goedkoper en je komt geen andere toeristen tegen.

Zie bijvoorbeeld Living in Peru |The Source for Your Best Peruvian Experience

Groetjes,

Eva

Wil je zeker van zijn dat je MP gaat zien dan volstaat het om een aantal dagen van te voren de tickets te bestellen indien je al in Cusco bent gaat dit makkelijk. Eventueel kun je online ook bestellen.

Frank

Wij hebben het idee om in november naar Peru te gaan en zijn daarom ook naar MP aan het kijken. Wie weet of november een drukke periode is? Uit de verhalen hier wordt het namelijk niet echt duidelijk of ik nu wel of niet vooraf moet boeken. Hoe zwaar zijn de tochten, bv. de standaard Inca trail?

Wij zijn met de trein gegaan. Naar Aquas Calientes en vandaar het laatste stuk met de bus omhoog naar Macchu Picchu. Kaartjes twee dagen tevoren gekocht in Cusco. Was geen probleem. Wel duur en je kunt alleen betalen in u.s. dollars. Maar buiten het ticketkantoor staat wel een pinautomaat waar je dollars kan pinnen, zoals op zoveel plaatsen in Peru.
Wij waren en 's ochtends vroeg. Rondgewandeld bij Machu Picchu en toen ook de Huanu Picchu nog beklommen. Neem maar van mij aan: dan ben je helemaal kapot. (door de hoogte en de warmte) We zouden eerst teruglopen naar Aquas Calientes, maar hebben toch lekker de bus gepakt. En vandaar weer de trein naar Cusco. Die doet er wel lang over hoor, ik geloof zo’n 3 uur. We waren blij dat we de heenreis niet helemaal vanaf Cusco getreind zijn.
Maar geloof me: alles is zooooooooooo de moeite en het geld waard!!!

Wel, ik ben net terug van Cusco…en ben ook naar de Machu Picchu gaan zien natuurlijk !..ik had niks op voorhand geboekt !
Ik ben daar op de "plaza de armas " in 1 van die reisbureautjes binnengestapt…en s’andredaags kon ik al vertrekken ! ok…niet voor die inkatrail…maar ff uitleggen…
Een dag met de bus een tour door de “secretvally”…waar je echt veel ziet en veel meekrijgt van info door de begeleidende gids!
S’andredaags stond de taxi op me te wachten…die bracht me terug naar Ollantaytambo waar ik dan de trein genomen heb naar Aguacalientes…een 2 uur durende reis met zeer schone zichten !In Agua calientes een hotelletje voor 2 nachten…(helaas het hotel was niet echt euh… goed )…
De volgende morgen om 4u30 ben ik zoals heel velen te voet naar de Machu Picchu gestapt…ik mag zeggen dat het een pittige wandeling is…en daar stond ook een gids te wachten voor ons…Ik moet zeggen tis niet goedkoop maar tis de moeite !
Bij de terugkeer in Ollantaytambo stond opnieuw een taxi te wachten die ons nog een kleine rondtourtje via Las Salinas(zoutwinningsgebied) en Moray gaf…ook schoon .
dit alles koste 200 dollar !
Maar nu ik alles gezien heb hoe het werkt…weet ik dat het veeel goedkoper kan !!
Eventjes dit nog…Als je de tour in de Secretvally doet…kost je dit “onverwacht” (want zeiden ze eerst niks van ) 130 soles voor een inkomsticket voor de 4 bezienswaardigheden ! Ben je student is dat 70 soles…Dus het is de moeite om uw studentenpas mee te nemen !!! Dat geld ook voor het ticket van de trein en meerdere dingen !!!
Het gaat nu de volgende dagen heel erg druk zijn daar…wegens de komende nationale feestdagen van Peru…dus het kan best zijn dat prijzen daardoor ook mee stijgen !Die van de bussen alvast zeker !
Geniet ervan…tis de moeite …en tis er heel warm !:zon02:

Als je idd alleen met de trein naar Machu Picchu wil dan kan dat bijna altijd wel, echter is het voor de Inca trail wel belangrijk om in het hoogseizoen van te voren te boeken. En als je een aantal dagen hebt gelopen met als einddoel Machu Picchu dan is het een fenomenaal moment als je bij de sungate staat en daar in de verte machu picchu ziet liggen!! De wandel tochten zelf zijn super de moeite waard en kom je ook al hele mooie ruines tegen die veel minder druk zijn. Tuurlijk is Machu Picchu super mooi maar wel super mega druk, om 11 uur was het zo druk dat je geen foto meer kunt maken zonder mensen erop terwijl ik om 7 uur nog super mooie foto’s heb gemaakt waar geen mens op staat. Dus als je daarheen gaat zorg dan dat je vroeg bent!! En voor de Inca Trail inc. toegang tot machu picchu en trein terug, eigenlijk alles inc. en dat voor 270 dollar dus dat is niet zo gek veel meer dan de hierboven beschreven 200 dollar voor alleen met de trein en geen wandeling en eten voor 4 dagen.

Ik zou zo weer terug gaan.

Machu Picchu in de ochtend.

Wij zijn ook net terug van Peru en hebben deze keer gekozen voor Choquecirao i.p.v. Machu Picchu. Dit laatste is zo opgeklopt, niettegenstaande de fenomenale ligging en dus ook tot op de bodem ge-exploiteerd. Zelf betaal ik nooit iets in dollars in Peru, de munt is de nuevo Soles en ik zou begod niet weten waarom ik aan tour-operators iets in dollars zou betalen.

Choquecirao hebben we gedaan in een 4-daagse vanuit het dorpje Cachora. Choquecirao werd ook veel later ontdekt dan Machu Picchu en is dus nog veel minder bekend… maar de trail is mooier en rustiger dan die van Machu Picchu
Choquequirao kan je in Cachora ook zelf organiseren wat je op een kostprijs brengt die een fractie is van Machu Piccu. Wij huurden een Areyro (paardendrijver en gids) voor 25 soles per dag. We huurden 2 paarden om af en toe te rijden en 2 muilezels voor de bagage, ook aan 25 soles per dag en per dier. Onze Areyro nam z’n papa mee en ze verzorgden ons echt gedurende de 4 dagen. Ze kookten voor ons en stelden 's avonds ook onze tent op… kortom een prachtige en bovendien gezellige trekking met héél weinig toeristen op die route, niettegenstaande het hoogseizoen.
… een aanrader dus.

Tegenwoordig zit de incatrail ruim 7 weken vantevoren volgeboekt. Dat wil zeggen dat alle wandelingen die op Machu Picchu uitkomen vol zitten omdat de licenties op zijn om Machu Picchu te bezoeken vanuit een wandeling. Je kunt er altijd met de trein heen. Al moet je deze ook enkele dagen vantevoren boeken. Je moet je ook niet vergissen in de zwaarte van de wandelingen. Je kunt wel van wandelen houden maar wandelen in Peru is toch 10x zwaarder dan in Nederland.
De hoogte speelt ook een rol.
Dus als je perse de zonsopkomst wil zien (als het niet mistig is) dan zul je iets moeten boeken.
Veel bureau’s aldaar zeggen dat je nog bij hun kunt boeken maar proberen je gewoon iets anders aan te smeren. vol is vol.

Hi, kunnen jullie mij vertellen via welke site of via welk plaatselijke reisbureau jullie je trip hebben geboekt. Ik vertrek in Januari voor 1,5 maand naar peru en omstreken en wil dan zeker machu pichu zien, daar wil ik ook graag naar toe wandelen. Daarom vroeg ik me af of iemand zijn ervaring wil delen met websites en/of plaatselijke reisbureaus.
Bedankt! Eva