Gister en eergisteren hebben mijn vriendin en ik Mount Kinabalu beklommen en zitten nu aan het zwembad om bij te komen. :vak02: Volgend jaar gaan we ook naar Peru om oa Machu Picchu te bezoeken. Heeft iemand allebei de trekkings gedaan? En kan iemand het verschil aangeven qua zwaarte en ook met de hoogte? We twijfelen namelijk om de 4 daagse trekking te doen, omdat we deze klim erg zwaar vonden. Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn van de route naar Machu Picchu.
Gister en eergisteren hebben mijn vriendin en ik Mount Kinabalu beklommen en zitten nu aan het zwembad om bij te komen. Volgend jaar gaan we ook naar Peru om oa Machu Picchu te bezoeken. Heeft iemand allebei de trekkings gedaan? En kan iemand het verschil aangeven qua zwaarte en ook met de hoogte? We twijfelen namelijk om de 4 daagse trekking te doen, omdat we deze klim erg zwaar vonden. Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn van de route naar Machu Picchu.
Ha Joris,
Ik heb zowel Mt. Kinabalu beklommen als de Inca Trail naar Machu Picchu gelopen. Eerlijk gezegd vond ik de Mt. Kinabalu uiteindelijk nog wel meevallen, maar dat is ook een kwestie van wat je verwachtingen zijn. Wij hadden van anderen begrepen dat de Mt. Kinabalu lood- en loodzwaar zou zijn, en hadden net de 1-daagse trektocht naar de Pinnacles achter de rug (die werkelijk ontzettend inspannend is!). Na de tocht naar de Pinnacles vonden wij de Mt. Kinabalu wel meevallen, hoewel het natuurlijk een behoorlijke inspanning was.
Ik denk overall dat de Inca Trail - die ontzettend de moeite waard is en alleen al om die reden niet te missen!!! - iets meer energie van je vergt dan de Mt. Kinabalu, omdat je 4 dagen aan het wandelen bent en de Inca Trail gemiddeld op grotere hoogte ligt. De wandelpaden zijn echter “beter” en minder steil dan die van Mt. Kinabalu. Verder was met name de “Dead Woman’s Pass” echt even doorzetten (met name vanwege de hoogte, ruim 4.000 m., wat weer wat zwaarder is bij mindere acclimatisatie), maar als je eenmaal bovenaan die pas bent, dan kun je er wel weer om lachen. Echt kapot raak je niet van de Inca Trail, en bovendien kun je 'm redelijk in je eigen tempo lopen (om je een indruk te geven: ik vond dat onze groep maar langzaam was…). Verder wordt bij de Inca Trail je bagage desgewenst (en geloof mij, dat is gewenst) door “porters” gedragen, zodat je lasten wat verminderd worden.
Kortom: no worries, gewoon doen, de beloning is groot en de inspanning is niet te gek voor woorden (maar meer dan voldoende om trots op jezelf te zijn…). Tip van de dag: koop voor de Inca Trail ter plekke houten wandelstokken (a EUR 1), dat scheelt ongeveer de helft van je energie…