Mount Kinabalu or NOT?!?

Hallo!

Ik en mijn vriend gaan in september naar Maleisië en naar het Maleisisch gedeelte van Borneo. Wij (lees: vooral mijn vriend :wink:) willen heel graag de Mount Kinabalu bewandelen/beklimmen. Nu komen er dan meteen twee vragen op bij mij, namelijk:
1: Kan ik dat fysiek wel aan? en…
2: Ik heb hoogtevrees, dus…

Ik ben zelf niet van plan om naar de top te gaan, maar tot de overnachtingplaats op ongeveer 3200 meter. Wat ik tot nu toe gelezen heb, is dat dat qua hoogtevrees wel te doen is, maar dat het zowiezo fysiek heel zwaar is en dat je dus in redelijk goede conditie moet zijn. Ik zwem 1 x p/w en ik jog en wandel een keer per week, maar om nu te zeggen dat ik in goede conditie ben…

Wie kan mij dus vertellen of ik aan dit avontuur moet beginnen of simpelweg absoluut niet.

P.S. een “beetje” spierpijn ofzo achteraf vind ik niet erg…

Groetjes Yvonne

Ik kan uit ervaring zeggen dat het inderdaad erg zwaar is. Het weer speelt hierbij ook een grote rol (dit hadden wij meezitten). Ik vond de klim naar de top de ultieme beloning voor de grote inspanning. Ik zou het persoonlijk niet tot aan Laban Rata doen, dat laatste stuk is wat nog jaren als herinnering blijft hangen.

Ik heb het 1x gedaan en zal het waarschijnlijk niet nog eens doen. Wel is het ons mooiste avontuur op Maleisie geweest. Die magische zonsopkomst. De haast op de laatste paar honderd meter omdat iedereen bang is dat ze de zonsopkomst missen. De rare werkelijkheid dat van de 75 man er maar 40 de top halen (gemiddeld), vanwege ziekte, uitputting, hoogteziekte, angst etc.

Als je op tijd vertrekt (zo vroeg mogelijk), dan is de kans op al dit soort gevallen vrij klein. Het viel mij destijds op dat bijna alle afhakers onder de personen zaten die pas rond 16.00 bij Laban Rata aankwamen. Wij waren daar al rond 13.00 en konden hierdoor veel langer wennen aan het enorme hoogteverschil. Verder kreeg het lichaam ook veel meer rust voor de nachtklim (je vertrekt namelijk pas rond 1.00 aan het laatste stuk).

Je kunt in ieder geval (als het vooral om je vriend gaat) wel mee, maar ik zou je er toch op instellen het complete stuk te belopen. De ontberingen zijn fors, maar de beloning weegt hier absoluut tegenop.

Je hebt overigens niet ‘een beetje spierpijn’ aan het einde van de rit. Ik zat drie dagen later nog met knikkende knieen op een bootje op de rivier de Kinabatangan :)…

Hier ons verslag: http://www.veelzijdigmaleisie.nl/reisverslag-maleisie-2006-borneo-kinabalu.htm

Hallo.

Bedankt voor je reactie. Ik heb jullie verslag ook geregeld.
Ik heb besloten om de top niet te gaan doen, simpelweg omdat ik echt hoogtevrees heb. Aa alle verhalen die ik heb gelezen, lijkt me dat echt geen goed idee. Ik ben al bang op een klimrek, dus…
Ik ga het wel proberen tot Laban Rata. Mijn gevoel is ook dat je dan het mooiste stukje mist en als je het doet, goed moet doen. Maar ik zie dat dan maar al als een overwinning; aangezien ik nog nooit zoiets heb gedaan. En dat is ook al een heel avontuur waarschijnlijk.
We shall see…

Bedankt in ieder geval.

groetjes

oops foutje
geregeld moet zijn: gelezen