Mount Kinabalu

In juli gaan mijn vriend en ik een kleine 4 weken naar Maleisië. We lazen over de beklimming van Mount Kinabalu op Borneo en raakten enthousiast. Ik lees verschillende verhalen, ook hier op het forum. Vorig jaar is er een aardbeving geweest en ik vroeg me af of er na die tijd nog mensen de berg op geweest zijn. Berichten op sites of blogs zijn vooral van 2015 of eerder en ik zoek toch wat recentere info. Ook over het vooraf boeken e.d. Op de site van Mount Kinabalu lees ik dat er maar een beperkt aantal mensen per dag het gebied in mogen, ik kan me voorstellen dat regels zijn aangescherpt sinds de aardbeving van vorig jaar.

Ik hoor het graag als iemand me wat meer kan vertellen hierover. Als wij er niet voor kiezen om de berg te beklimmen, dan denk ik dat we enkel onze tijd besteden in het vasteland/eilanden en Borneo overslaan.

Daarnaast, welke plaats(en) of korte route is aan te raden als wij Borneo meenemen in de reis? Ik schat dat we daar dan een week zullen verblijven, inclusief de bergbeklimming. Deze dagen hoeven dan ook niet persé heel avontuurlijk en inspannend te zijn, gezien de beproeving op de berg. Jungle tochten over een rivier of raften is bijvoorbeeld toch al niet aan mij besteed haha…

Groetjes Carlijn

Over de status van Mount Kinabalu kan ik je weinig meer vertellen dan wat er voor 2015 is geschreven. Echter wil ik je wel aanraden om je niet alleen te beperken tot het vasteland van Maleisië. Waarom zou je Borneo over willen slaan? Maleisië heeft natuurlijk heel veel hoogtepunten, ook op het vasteland, en alles zal afhankelijk zijn van je tijdsplanning, maar Borneo is echt hét hoogtepunt geweest van onze reizen naar Maleisië! Ik wil je echt aanraden om je bezoek aan Borneo niet alleen af te laten hangen van het beklimmen van Mount Kinabalu :slight_smile:

Dat heeft denk ik vooral te maken met mijn beeld van Borneo; vooral veel jungle en jungle gerelateerde activiteiten. Ik ben panisch voor spinnen en tropische diertjes, bloedzuigers etc, dus ik ben bang dat dat een groot deel van de tijd daar zal verpesten. Zo’n bergtocht daarentegen is echt een uitdaging die ik graag aan ga. En daarbij zal het in zijn geheel allemaal best wat duurder worden als we Borneo mee pakken. Daarom wil ik het goed afwegen :slight_smile: