Beklimmen Mount Kinabalu

Hallo allemaal,

In september ga ik 3,5 week naar Maleisie (incl.Borneo) en ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met de klim van de Mount Kinabalu. Naar ik begreep is de klim twee dagen (naar boven en weer terug) en klim je deels in de nacht om aan de top de zonsopgang te kunnen zien.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de klim? Is het de mooite waard? Graag zou ik willen weten hoe zwaar de klim is en wat de ervaringen met fysieke problemen/hoogteziekte zijn. Hoe ver van tevoren je moet je de tocht boeken en hoe werkt het met bagage? Ik ga er vanuit dat je niet je hele backpack mee naar boven sleept. Is het handig een hostel/hotel in de buurt te boeken, zodat je die nacht je spullen daar kan laten?

Alle info is welkom.
Alvast bedankt! Renée

Ha Renée,

Vorig jaar hebben wij de Mount Kinabalu beklommen. Wij deden dit enkele dagen na de beklimming naar de Pinnacles in Gunung Mulu N.P. Dié beklimming vonden wij loodzwaar (ook vanwege de vochtigheid/hitte), en misschien juist daardoor de beklimming van Mt. Kinabalu wel meevallen. Een normale reiziger kan de beklimming met de juiste instelling wel aan.

De 1e dag loop je grotendeels via natuurlijke “traptreden” naar het middenstation. Tussendoor zie je mooie vegetatieveranderingen. De 2e dag klim je inderdaad midden in de nacht (en dus in het donker) in een kolonne naar boven. Wij deden dit onder leiding van een privégids (tevens drager). Kort na het begin van de klim op de 2e dag valt de lange sliert wandelaars al snel uit elkaar en loop je in je eigen tempo naar boven. Eenmaal op de top (ijskoud…) is het wachten op de zonsopkomst (als je tenminste niet erg langzaam bent) en heb je een prachtig uitzicht. Wij vonden deze tocht fantastisch. Van hoogteziekte hadden wij geen last; wel merk je richting de top dat de lucht iets ijler wordt, maar dat is het dan ook wel. De afdaling vanaf de top ging bij ons heel snel (maar wij zijn redelijk snelle afdalers); we aten ontbijt bij het middenstation en waren enkele uren later uitgeput weer beneden.

Je backpack kun je gewoon beneden achterlaten bij de head office. Het is natuurlijk wel verstandig om een daypack mee te nemen. Mocht je veel spullen hebben (zoals wij), dan kun je ook een drager inhuren. Bij ons verscheen er een kleuter van een jaar of 5 met Cookiemonster op zijn trui. Wij dachten eerst dat het een grapje was dat hij onze drager zou worden, maar het bleek serieus. Dat hebben wij natuurlijk geweigerd. Omdat een andere drager toen al niet meer beschikbaar was, heeft onze gids hier en daar nog wat met onze spullen gesjouwd. Klinkt wat luxe en overdreven, maar halverwege ben je daar maar wat blij mee.

Wij reserveerden ongeveer 3 maanden vantevoren de toegang, de accomodatie bij de head quarters, halverwege de berg (bij Laban Rata) en de gids. Dit is naar ik begrijp wel nodig, zeker de overnachtingsplek halverwege op de berg. Dit moet je doen bij Sutera Sanctuary Lodges. Zij zijn de enige die dit kunnen regelen:

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Succes!

Heel erg bedankt voor je bericht en de uitvoerige informatie. Als ik het zo lees vlat de klim wel mee, dus dat moet lukken…
Het lastige is echter dat ik nog niet zo goed kan overzien wanneer ik denk daar te zijn, dus ruim van tevoren boeken wordt lastig. Denk je dat het eenmaal in Maleisie niet meer te regelen is?

Nogmaals bedankt!

Groetjes, Renée

Hi Renée,

Ik ben ook echt niet van het vantevoren regelen en boeken, maar hier is dat volgens mij echt noodzakelijk, met name vanwege de beperkte hoeveelheid accomodatie bovenop de berg. Toch maar wat plannen dus…

Oke! Heel erg bedankt voor je bericht.

Groetjes, Renée

Je kan een beklimming van de Kinabalu makkelijk op voorhand regelen. Ik heb hem dit jaar in januari nog beklommen.

Je kan de Kinabalu enkel reserveren/boeken bij Sutera sanctuary lodges (Hotel Kota Kinabalu | Resort Kota Kinabalu | Sutera Harbour Resort) omdat zij het monopolie hebben van de guesthouse op de berg. Als je geen permit van hen kan krijgen, dan is het namelijk lastig om te gaan.

Maar maak je geen zorgen, is tot in de puntjes geregeld. Gewoon mailen.

Ze hebben hun hoofdkantoor in de jachthaven en ook ééntje in de stad dacht ik. Beide makkelijk te voet bereikbaar.