Mt Kinabalu beklimmen: alleen of groepsreis?

Begin juni zou ik op Borneo Mt Kinabalu willen beklimmen. Nu zit ik alleen met een paar vragen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen:
[ul]
[li]Ik reis alleen en wil graag in mn eigen tempo kunnen lopen, alleen een beetje gezelschap is natuurlijk ook altijd fijn. Dus: met een groepsreis (Gecko’s, Kumuka, GAP, Intrepid oid) gaan en met een lege portemonnee weer terug komen… of… alleen gaan en ter plekke reismaatjes zoeken? Iemand ervaringen? Of gaat er iemand met me mee?:chin:[/li][li]Verder vraag ik me af of ik het fysiek aan zou kunnen. Ik heb in Nieuw Zeeland wel wat bergen beklommen en ook meerdaagse tochten gedaan, maar 4095m hoogte is natuurlijk wel wat anders… Ik lees overal zulke wisselende verhalen: van makkie tot verschrikkelijk afzien, en de Rough Guide zegt dat de beklimming “relatively easy” is… Ik weet niet echt wat ik moet verwachten. Iemand ideeën/tips?[/li][/ul]Alvast bedankt voor je reactie!

heb het zelf niet gedaan-dus dit is echt uit 2e hand.
je KAN al jaren niet meer alleen-je hebt een permit nodig, met gidsenhuur (dat kan per groep=natuurlijk voordeliger). Dit vanwege de enorme aantallen klimlustigen en bescherming van het schaarse beetje natuur.
Door je vooraf aan te melden via zo’n groep weet je dus zeker dat ter plekke een gids dat allemaal al voor jullie heeft geregeld/besteld. ter plekke is uiteraard goedkoper-met risico van lange wachttijd tot er plekje open is.
Ik denk dat ALS je-al is het bepekrt-al bergklimervaring hebt het best meevalt-het is meer de hitte/tropen en verder boven de vaak sterke en dan opeens kille wind die het naar maakt. KLIMtechnisch schijnt het niet echt heel veel voor te stellen (daar zijn meen ik graden in-maar de details ken ik niet-Zwitsers weten dat atljd haargenau). Dus acclimatisering in die omgeving vooraf is dan het beste advies-niet meteen uit een plane van veraf de berg oprennen.
Hopelijk heb je hier wat aan-ik vind het altijd zo zielig als vragen zo lang onbeantwoord blijven. Je noemt de ROUGH gde al-ik kreeg ook de indruk dat die het meest accuraat was voor Europeanen (Aziaten hebben nogal eens totaal andere ideeen en verwachtingen in die dingen).
Kenners hebben me wel verteld dat enkele vulkaanbestijgingen in Indonesia VEEL spectaculairder zijn, net zo easy en zonder die enorme groepen. EN stukken goedkoper (op de reis erheen dan afgezien). bvb Mt. Kerinci op Sumatera of zelfs nog de Bromo op java of KIntamani (of zoiets) op Bali.

Ik wil ook in juni de Mount Kinabalu beklimmen. Kan iemand mij aangeven hoe je het beste je accomodatie en permit kan regelen? Met alleen de LP en de vele websites met uitleg kom ik toch niet helemaal waar ik zijn wil…

Het lijkt erop dat de accomodaties op de berg al lang volledig volzitten wanneer ik er ben. Zojuist heb ik de officiele beheerder van deze lodges (Sutera Sanctuary Lodges) al gemaild voor beschikbaarheid, maar op hun site kwam ik er alvast via het reserveringssysteem achter dat alles al vol zat.

Iemand tips om op een andere manier toch vantevoren accomodatie te regelen? Mij maakt het overigens niet uit of ik in een verwarmde of onverwarmde hut slaap en of het een dorm of een private room is!

Alvast veel dank voor jullie hulp!

Hey,

Miljaar das kl… dat alles al zolang op voorhand vol zit.
Kwil namelijk de berg ook gaan beklimen in september, gelukkig is het dan geen hoog seizoen meer, allee das toch wat ik er over gelezen heb.

Ik ga namelijk ook zonder vast schema naar Maleisie dus echt op voorhand boeken vind ik zo jammer omdat ik me niet gebonden wil voelen aan een schema.

Anacondor in hoever sta jij nu met het regelen van een tripje op de mount en in hoevere hebt ge uw slaap plaats al gevoden?

Grtzz

Status is nog hetzelfde als vanmidag…;-), hopelijk is er iemand op dit forum die ons snel uit de brand kan helpen met deze vraag…!

hey,

nu ben ik het wel niet eens met BKK flyer. Zelf heb ik geen ervaring met Mt Kinabalu. Volgend jaar gaan we voor enkele weken richting Sarawak en Sabah en heb ook al eens wat dingen gelezen. Inderdaad veel uiterste opinies: gaande van doodlastig tot piece of cake.

Wat de Bromo en Kawah Ijen betreft op Java zijn deze heel verschillend.
De Bromo, om op de krater te geraken, zijn er eigenlijk trappen aangelegd dus dat stelt niets voor. De Kawah Ijen hoef je een 45’ tal minuten een beetje stijgend te wandelen doorheen een bos. Nadien bereik je de kraterwand waar je dan in afdaalt.
Die is soms wel wat stijl en de zwaveldampen zijn storend. Moeilijk zicht en pijnlijk in de ogen en neus.

Voor de rest geen probleem.

Als julie Mt Kinabalu ‘overwonnen’ hebben hoor ik het graag. Heb inderdaad ook al gehoord dat je toch moet reserveren…

Groetjes Ellen

Misschien wat ongeduldig :), maar is er niemand die alvast iets kan zeggen over hoe je het beste je accomodatie en permit kan regelen?

Met alleen de LP en de vele websites (inclusief die van Sutera Sanctuary Lodges) met uitleg kom ik er niet, althans, alles lijkt vol te zitten.

Alvast dank!

Afgelopen week wilde ik de overnachting bij Laban Rata Resthouse reserveren (13 augustus) echter bleek het al helemaal vol te zitten! Je moet dus echt op tijd reserveren!! Hotel Kota Kinabalu | Resort Kota Kinabalu | Sutera Harbour Resort

Via de site is het alleen mogelijk om voor Laban Rata Resthouse te reserveren, echter heb ik op internet ook andere accomodaties gevonden.
Ik wist alleen niet waar dit te boeken was. Ik heb toen op een mail gestuurd naar Sutera en ook vrij snel reactie gekregen dat er nog een plaatsje was in de andere accomodatie Gunting Lagadan (non-heated).
Dit hebben we direct gereserveerd dus kunnen alsnog de berg gaan beklimmen. Bij de prijs van de overnachting zit het eten, permits en verzekering bij. Wij regelen ter plekke een gids.

Groetjes Sanne

Hi Sanne,

Dank je voor je info. Inmiddels had ik zelf ook al bij de officiele parkorganisatie (Hotel Kota Kinabalu | Resort Kota Kinabalu | Sutera Harbour Resort) accomodatie op de berg geregeld. Kost een bom duiten, trouwens (ruim EUR 100 voor een simpel bed in een primitief houten hutje halverwege de vulkaan), maar hopelijk heb je dan ook wat. Conclusie is in ieder geval dat juist blijkt dat je tijdig je accomodatie moet regelen, aangezien het aanbod maanden vantevoren nog maar zeer beperkt was.

Ook wij willen graag de overnachting voor het bergbeklimmen van tevoren vast regelen, maar willen eigenlijk een 3d/ 2n trip maken, waarvan dus de eerste dag gewoon in het Kota Kinabalu park wandelen en overnachten. Weet iemand of je hier een aparte reservering voor moet maken? Of kun je bij het reserveren van Laban Rata ook gewoon ‘2 rooms’ invullen, waarvan dan dus de eerste overnachting gewoon beneden in het park?
Ik snap het systeem niet helemaal…

Chantirobi: gewoon even mailen met Suteraharbour. Zijn behulpzame mensen en zij kunnen je zo de mogelijkheden vertellen (bijvoorbeeld het door jou genoemde 3d/2n package).

Heb ik inmiddels ook gedaan, maar bedankt voor de tip :chin:.

Is dat Laban Rata echt de enige optie om te overnachten? Is het inmiddels iemand gelukt? Ik kan ook al geen enkele vrije datum vinden.

Ik zag wel dat er ook allerlei andere routes zijn in Kinabalu Park. Weet iemand of het park ook de moeite waard is als je de berg niet kunt beklimmen? Of kunnen we dan beter voor een ander NP gaan?

Hoi
Ben afgelopen oktober geweest.
Zat toen in Kota Kinabalu waar ik besloot om te gaan klimmen. Via lokale touroperator bleek dit prima mogelijk. De trip was inclusief vervoer Kota Kinabalu-klimmen met permit-boven slapen-vervoer terug. Ik weet niet exact meer hoeveel het kostte maar volgens mij zo’n 600 ringitt(?)
Trip was goed geregeld. Het weer viel enorm tegen. Je begint te klimmen op ong 1900 meter hoogte en de klim bestaat voornamelijk uit rotspaden. Er moet een gids met je mee vanwege contract tussen park en locals waardoor deze laatsten wat geld verdienen. Gidsen zijn zeer geduldig en passen tempo aan. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn. Ik was alleen op reis en sloot op de heenweg bij twee anderen aan. Groepen zijn niet groter dan max 4 personen.
De eerste dag klim je naar 3300 meer waar een ‘basiskamp’ is met barakken. Hier kun je eten en slapen. Afhankelijk van wat je met je gids afspreekt vertrek je de volgende ochtend vanaf 2 uur voor de laatste (zwaarste) 800 meter. Hier zitten stukken in waar je via een verankert touw via de rotsen omhoog moet klauteren. Boven komen is kicken en als je mzzl hebt is het helder en kun je soms zelfs de Fillippijnen zien. Hierna daal je af naar beneden. Warme en regenbestendige kleding is aan te raden en vooral goede schoenen.
Bij mijn trip was het weer erg slecht (veel slagregen) en zijn er veel klimmers het laatste stuk niet gegaan.
Leuk weetje is dat er elk jaar een hardloopwedstrijd op en neer is waarbij het record volgens mij rond de 2.14 uur staat… en dat terwijl je 1,5 dag loopt te puffen-:slight_smile:
Over de vooruit boekingen…er zijn in/rond het park enkele lodges. Logisch dat die volzitten gezien het aantal maar nogmaals ik boekte een dag van tevoren en het lukte ook.

Ik ben niet een van de slanksten, heb een redelijke conditie maar heb het gewoon gehaald!

Fijn om te horen dat het toch ook nog een keer iemand gelukt is. Ik lees alleen maar steeds dat het overal vol is. Maar weet je misschien nog waar je tour geboekt had?

Naam weet ik niet meer maar in Kota Kinabalu vanuit Jefferson Harbour gezien richting stad kom je Gaya Centre Hotel tegen. Daar onder zitten een hele rij touroperators en duikschookkantoren…