Maand reizen tussen Adelaide-Sydney

Hallo mede-reisfans!

In feb 2015 gaan wij (stel) een maand in Australie, starten in Melbourne en vliegen weg (naar NZ) vanaf Sydney.
We zullen reizen met een campervan.
Onderstaand een globaal reisplan, we willen m.u.v. de eerste overnachting en de camper niets reserveren, zodat we flexibel blijven.
Is het een realistisch reisplan? Onmogelijkheden/dubbele dingen, mooie dingen vergeten?
Een aantal specifieke vragen:

  • Zijn Flinders Ranges en Mungo NP te doen in februari qua klimaat? En zijn deze NP (m.n. Mungo) te bereizen met een normale campervan, welke route is aan te raden? Is het de moeite waard om deze kilometers te maken, of heeft iemand andere tips om toch een stukje outback mee te pakken?
  • Hebben mensen ervaring met Spaceships campervans? Of Hitops?
  • Wij zijn beiden in het bezit van een duikbrevet; tips?? (geen haaienlokkers oid hoor!!)

Groet!
Lianne

1 Melbourne (aankomst 0:10)
2 Melbourne
3 GOR
4 GOR
5 GOR
6 Grampians NP
7 Mount Gambier/Naracoorte NP/Coorong NP
8 Mount Gambier/Naracoorte NP/Coorong NP
9 Adelaide
10 Kangaroo Island
11 Kangaroo Island
12 Barossa Valley
13 Flinders Ranges NP
14 Flinders Ranges NP
15 Mungo NP
16 Mungo NP
17 reserve/reizen
18 Yara Valley
19 Philip Island/Wilsons Promontory NP
20 Philip Island/Wilsons Promontory NP
21 Snowy Mountains
22 Snowy Mountains
23 Pebbley Beach
24 Jervis Bay
25 Jervis Bay
26 Blue Mountains
27 Blue Mountains
28 Hunter Valley
29 reserve/uitloop
30 Sydney
31 Sydney (vertrek 19:45)

Ik pak er een paar dingen uit:
-De GOR ben je twee dagen wel mee klaar. Dan kun je die derde dag door naar the grampians en daar de volgende dag ook doorbrengen om wandelingen te maken. Veel wandelmogelijkheden. Erg mooi.

  • Flinders ranges in februari is warm, maar ik vond het wel te doen. Ben er in maart en in augustus geweest. Totaal anders. In maart vertrok ik heel v,roeg (ong 6 uur op pad) om te wandelen, zodat je eigenlijk op het warmst van de dag terug bent.
    -om Mungo np echt te bekijken heb je een 4wd nodig. Je zou die apart kunnen huren, maar moet er ook mee kunnen reizen. Erg warm dan!
  • je kan er ook voor kiezen om naar broken hill en silverton te gaan voor nog wat outbackervaring.
  • verwacht niet te veel van philip island. Ik vond het erg toeristisch. Dan dendenong ranges zijn wel mooi

Mooie route, druk programma, zou ik zeggen. Heb je alle kilometers er al eens bij gezet via Google Maps? Met per dag een paar uur speling voor wandelingen of andere bezienswaardigheden? Je noemt Philip Island en Wilsons Prom in één adem maar ik zou me concentreren op Wilsons Prom. je kunt bijvoorbeeld 's middags op Philip Island aankomen, de intocht van de pinguins zien en de volgende ochtend doorrijden naar Wilsons Prom.
Je hebt, gezien het feit dat de aankomst- en vertrektijden er al bij staan, je tickets al geboekt. Anders had ik gezegd: doe het van Adelaide naar Sydney. In jullie huidige plan zou ik Mungo NP laten schieten. Nogmaals, zet de kilometers er eens bij en ga niet van een te hoge gemiddelde snelheid uit.
Met Coorong etc ben ik het helemaal eens, net als met Snowy Mountains maar ook daar rijd je niet hard doorheen en is het de moeite waard om naar het hoogste punt van Australië te gaan, Mt. Kosciuszko te gaan. Google bij Mt Gambier eens op Mount Schank, leuke wandeling over de rand (en in de krater) van een uitgedoofde vulkaan. En als je toch googelt en je komt aan de oostkant van Melbourne omlaag, kijk dan ook eens naar Bruno’s Art in Marysville. Ook iets anders dan anders en geen echte ‘Tourist Trap’, zoals ze in Australië zeggen.

Nou, eerst zo maar eens. Plezier bij het plannen!

Bedankt voor de feedback Francine en Willem!
De keuze om Mungo te laten varen is makkelijk gemaakt, net zoals Philip Island denk ik. Waarschijnlijk hebben we elders of in Nieuw Zeeland (waar we erna naar toe gaan, vervelend zeg…) nog wel eens een mogelijkheid om pinguïns te zien. Ik weet dat het onvermijdbaar is, maar om nou met honderden tegelijk naar zo’n spektakel te kijken, weet ik ook niet zo.
De optie voor Broken Hill/Silverton onthouden we. Dat kunnen we ook nog beslissen als we weten hoe het tempo is de eerste 2 weken, het moet geen gehaaste vakantie worden! Bruno’s art ziet er grappig uit.

Geen duikervaringen dus?

Als ik nog meer vragen heb, kom ik nog wel eens terug. Bedankt!

Met een beetje geluk kun je pinguins zien langs de GOR. Wij zagen ze s avonds bij de twelve apostles, zonder al te veel mensen.
In nieuw zeeland kan ik absoluut elm wildlife tour aanraden bij dunedin, meerdere soorten pinguins, albatrossen, zeeleeuwen en met een kleine groeo op pad.
Nee, geen duikervaring. De zuidkust schijnt wel vijzonder te zijn qua leven in het water, maar kan je er niks persoonlijks over vertellen.

1 like

Hoi,
ik heb een Australische vriend in Adelaide gemaild. Hij duikt al jaren heel fanatiek en zal best een paar plekken weten. Zo gauw ik wat hoor laat ik het je weten.

1 like