Reis door Australie Melbourne-Alice Springs

Hoi hoi!
Wij gaan in febr. 2012 voor drie weken, man, vrouw, en drie kinderen, 12, 14 en 14 jaar, naar Australie. We gaan met een camper van Melbourne naar Alice Springs. Nou waren we eigenlijk van plan om Philip Island en Kangaroo Island niet aan te doen terwijl de reisorganisator deze wel aan beveeld. Ik heb begrepen dat de overtochten, met camper en 5 volwassen personen, erg duur is. En omdat we nog zó veel meer op ons programma hebben staan.
Kan iemand mij vertellen of we hiermee een goede keuze maken?
De route voert ons verder langs de volgende bezienswaardigheden: Melbourne, (Yarra Valley), Great Ocean Road; Apollo Bay, Port Campbell, Het otway National Park, Grampians National Park, Adelaide, National park Flinders Ranges, Wilpena Pound, Cooper Pedy, Uluru, Kings Canyon, Alice Springs.
Wat raden jullie echt aan en wat zouden we achterwege kunnen laten. Heel graag willen we tips van mensen die al ervaring op deze reis hebben.
Raden jullie ook aan om goede wandelschoenen aan te schaffen? Of is een paar goede schoenen voldoende? Wat is nog meer handig?
Alle adviezen zijn welkom!!!
Groeten Irene

In drie weken verveel je je ook zonder Philip Island en Kangaroo Island ook prima. Mocht je twijfelen, doe dan Philip Island (pinguins) wel. Kangaroo Island hebben we ook bezocht maar onze motorhome op het vasteland laten staan vanwege de kosten end aar een auto gehuurd. Maar dan moet je er eigenlijkw eer overnachten en dat is met zo’n gezelschap ook niet goedkoop.
Flinders Ranges is ook prachtig maar voor jullie een flinke omweg. Denk dan eens aan Mount Remarkable National Park dat praktisch op de route ligt.
En ik weet niet wat jullie het verschil vinden tussen goede schoenen en wandelschoenen maar gezien de tijd denk ik dat jullie geen lange hele moeilijke hikes gaan maken en zijn goede schoenen, stevige zool, wel voldoende. je zult nog steeds tieristen op (teen)slippers zien op wandelingen in nationale parken maar begin daar echt niet aan!
En zoals ik al zo vaak heb gezegd, maak een bestandje met de dagen 1 tot en met 21. Reken de dag na aankomst niet mee als residag, net als de dag van vertrek. En vul verder in wat je op welke dag denkt te gaan bekijken en wat je denkt te rijden. Je weet natuurlijk dat er nergens meerbaans wegen zijn. En ik weet ook niet of je de jongelui elke dag om acht uur reisklaar hebben. Wellicht beter niet, om stress te voorkomen.
Succes met plannen. Enne, je hebt een goede tijd uitgekozen, zo net na de grote vakantie in Australië.

1 like

Febr. 2012 moet natuurlijk 2013 zijn! Tja…

Ben het met Willem eens. Ook zonder die dure (vooral Kangaroo island) eilanden gaan jullie vast genoeg moois zien. Daarnaast zou ik er zelf ook voor kiezen om meer tijd te nemen voor de verschillende plekken dan ook nog heen-en-weer te reizen naar een eiland.

Wandelschoenen: zowel in The Grampians als bij mt Remarkable als in de Flinders Ranges kun je mooie wandeltochten maken. Ik vind stevige wandelschoenen dan erg prettig, maar het ligt er helemaal aan of jullie wandelaars zijn en dus lange/stevige/lastige wandeltochten willen maken. Gezien het feit dat je ze zegt te moeten aanschaffen denk ik (als ik zo vrij mag zijn) dat jullie mogelijk geen heel lange, stevige dagtochten gaan maken. Gewone, stevige schoenen zijn dan prima. Echte wandelschoenen moet je flink inlopen voordat ze lekker zitten. Dan kun je beter lekker je eigen vertrouwde schoenen aan doen.

Reizen jullie heen-en-terug naar Alice Springs? De Flinders Ranges liggen inderdaad niet helemaal op de route. Je zou er voor kunnen kiezen om richting Alice te gaan en op de terugweg te kijken of er tijd is voor de Flinders (overigens wel een prachtig Nationaal Park!). Op die manier laat je het een beetje open. Dat reist wel zo lekker ontspannen.

1 like

Hoi Francine, en Irene natuurlijk. Ik hoop niet dat ze vice versa (moeten) reizen. Dat maakt alles anders. Maar wat moet, dat moet. Laat maar eens weten, Irene.

Nee hoor, enkele reis. In Alice springs leveren we de camper in. Vandaar vliegen we via Darwin terug naar huis.

Goodonya, Irene, zoals ze daar zeggen. Probeer maar eens een schema te maken, dan kunnen we daar op ‘schieten’. Ik kan ook wel wat opstellen maar zelf een plan maken is leuker

Ik ben net terug van een groepsreis die een groot stuk dezelfde route heeft gevolgd als jullie. Flinders Range vond ik erg mooi, dus die zou ik niet overslaan als ik jullie was. Coober Pedy daarentegen was leuk om even te zien, maar niet bijzonder. Uiteraard ligt dat er aan wat je wilt. Het mooie aan de route is dat je lekker dwars door de outback gaat. Dat is echt wel een gave ervaring. Alleen super warm. Bij ons was het soms 's ochtends vroeg al 41 graden. Veel water dus meenemen en blijven drinken. Er staan rotsachtige stukken (Kings Canyon) op je programma dus ik zou wel stevige schoenen meenemen, maar of wandelschoenen noodzakelijk zijn? Overigens, wandelschoenen horen direct goed te zitten. Die hoef je normaliter niet in te lopen. Veel plezier!

Bij het doorlezen kwam ik deze zin uit een eerdere reactie tegen: In drie weken verveel je je ook zonder Philip Island en Kangaroo Island ook prima. Beetje krom, zag ik nu. Er had moeten staan: In drie weken verveel je je ook zonder Philip Island en Kangaroo Island niet of: Drie weken zonder PI of KI is ook prima.
Marselaar, wat jouw groepsreis betreft, deden jullie veel gravel roads? Dat mag in een huurcamper niet en beperkt de mogelijkheden. In Flinders Ranges kun je overigens een prachtige excursie maken over Arkaroola station.
En ja, de discussie stevige schoenen en wandelschoenen. Wandelschoenen kunnen vaak meer hebben op (scherpe) rotsen en mensen met minder sterke enkels hebben baat bij hoge wandelschoenen. Wij doen ze altijd aan als we vliegen, dan hoeft dat gewicht niet in de bagage.

Sorry, vergat de link: http://www.arkaroola.com.au/ridgetop.php

Willem, idd hebben wij over dirt roads gereisd. Van Coober Pedy naar Wilpena (Flinders) range is zo’n dirt road. Als die niet mag, dan wordt het wel een stuk om.

Weet je toevallig nog wat de reistijd was, van Coober Pedy naar Wilpena? Nog in Roxby Downs geweest?
Wat betreft je Australische dingen in Nederland, diverse Australische restaurants en de Australia Fair, maar die kende je wellicht al. In het laatste bericht op de website http://www.australiafair.nl/ staat overigens dat ze een jaar overslaan, maar dat kun je beter even bij ze navragen.

Wij deden overal lang over ;-). Ook veel stops gemaakt, b.v. William Creek en Lake Eyre. En niet te vergeten een overnachting in Marree. Dus nee, kan je niet goed een tijd geven.

Was in elk geval een prachtige trip. Maar ik bedoelde dat de omweg van Coober Pedy naaar Wilpena minder lang duurt dan de weg door de outback, zeker in jullie geval. Stond er nog water in Lake Eyre?

Ik geloof niet dat ik het helemaal snap. Dit was toch de weg door de outback? Of bedoel je de verharde weg?
Nee, alles kurkdroog al leek het wel alsof er water in stond, maar dat was slechts schijn.

Hoi, nou, het is duidelijk, Lake Eyre stond weer droog. Eens in de zoveel jaar, en niet zo lang geleden ook, regent het noordelijk van Lake Eyre zo hard dat het meer vol loopt. Australiërs worden er helemaal opgewonden van en zeggen na jaren nog: Ik heb ooit Lake Eyre gezien met water er in.
Hier een berichtje van National Parks SA:

Lake Eyre National Park - current status 2012
As of 20 November 2012

For a so-called ‘once in a lifetime opportunity’, Lake Eyre flooded again for the fourth year in a row, but this has now ended.

Due to increased temperatures and warm winds, evaporation has taken its toll on the water coverage of Lake Eyre. Lake Eyre South is totally dry, and apart from some water lying in a waterhole where the Warburton Creek enters Lake Eyre North, the rest of Lake Eyre North is dry.

Je ziet het, het veranderde klimaat heeft recentelijk gezorgd voor vier keer op rij een ‘once in a lifetime opportunity’. Zo stond het namelijk bekend als er water in stond.