(origineel bericht op be-more.nl)
Lwengooooo
Nou daar zit ik dan op m’n nieuwe stek zonder stroom, zonder stromend water, zonder toilet en douche maar met heel leuke mensen en midden in de natuur!!!
Maandagavond kwamen we dus aan op het nieuwe project. Er was geen stroom en het is dus nog steeds om 7 uur donker dus heel de avond zaten we met hoofdlampjes en zaklampen te eten en spelletjes te spelen. En dat elke avond want de projectleider was vergeten om de energierekening te betalen of hij had geen geld ervoor ik weet het niet maar we hadden dus heel de week geen stroom. Ach het heeft ook wel weer wat en je went er ook wel aan. In het donker kruiswoordpuzzels maken met z’n allen is heel leerzaam en kan tot hoogst hilarische situaties leiden.
Er is dus geen echt toilet maar gewoon een puur natuurlijke latrine. Er is ook een latrine waar ze een toiletpot opgebouwd hebben omdat vorige vrijwilligers enige moeite hadden met het mikken op een latrine. Ik ben echter bijna alleen nog maar op de latrine geweest en als je niet tegelijk moet poepen en plassen is het best te doen. Afgezien van de vliegjes en gekko’s die je probeert te ontwijken natuurlijk.
De eerste dag stond in het teken van de introductie en dit project is wel heel erg goed geregeld heb ik het idee. We hebben ook een planning gemaakt voor heel de maand en ik heb er wel erg veel zin in. Het gaat hier meer om lichamelijke arbeid en daar ben ik ook wel van. We hebben van de week weer heerlijk modder gestampt en het begin van een huis gemaakt.
De volgende dag zijn we naar de school gegaan waar ze de vorige maand begonnen waren met de klaslokalen verven en wij gingen daarmee verder. Het was echt heel erg leuk alleen het groen zit nog steeds op m’n handen.
Wat hier wel veel gebeurt is dat de kinderen echt heel erg geslagen worden op de scholen en als je dan die kleine koppies ziet schrijnt het echt heel erg in mij. Als ik het zie gebeuren dan weet ik nog niet wat ik zou doen, maar nu ik weet dat het volgens de wet verboden is geeft me dat misschien wel meer moeite om er dan wat van te zeggen, maar eigenlijk hoop ik het gewoon niet te zien.
De uitslag is deze week weggetrokken alleen 's avonds kreeg ik nog vaak wat jeuk dus dacht ik dat het misschien m’n nieuwe Ugandese douchegel was dus daar ben ik ook mee gestopt. Na de eerste jeukvrije dag ben ik weer begonnen met de Malerone maar helaas de jeuk komt nu alweer op dus ik zal er echt definitief mee stoppen.
M’n vlechtjes zijn ook al gesneuveld en het is niet aan te raden om het ooit te laten doen, ik werd gek van de jeuk en pijn en heb op dit moment allemaal korsten op m’n kop van die vlechtjes haha, maargoed we hebben de fotos…
Volgende week hebben we een langere werkweek dus zal ik wat meer te vertellen hebben. Kijk weer uit naar jullie reacties enne nog drie weken dan ben ik al weer thuis. Al weet ik nog niet of ik daar heel veel zin in heb, het leven is hier zo optimaal relaxed al krijg ik ook wel steeds meer moeite om alle ellende verdriet en problemen te incasseren. Er lijkt geen einde aan te komen en je weet ook dat er waarschijnlijk nooit een einde aan komt…