Luxe in Zuid-AAfrika

Zuid Afrika is erg goedkoop voor mensen uit Nederland. Afgezien van de vliegreis ben je 2-3 keer minder kwijt per dag dan op een vakantie in Nederland. Een guesthouse met ontbijt voor 30€ of een fatsoenlijk diner voor 10€ is in ZA heel goed mogelijk. Maar het betekent ook dat in Nederland onbetaalbare luxe in ZA ineens dichterbij komt. Nog sterker: wanneer je “Nederlandse bedragen” neertelt in ZA krijg je vaak een luxe die je in Nederland niet vindt.

Ik verbaas me over de reizen die mensen in dit forum bespreken. Het lijkt wel een doel op zich om zo lang mogelijk weg te zijn en zoveel mogelijk kilometers af te leggen. Het lijkt veel op Amerikanen of Japanners die in 2-3 weken Europa willen doen en het liefst alle landen willen zien. Daar kunnen wij om lachen, maar is Zuid-Afrika in 2-3 weken erg anders ?

Ik geef de voorkeur aan korter en luxer. Ook als je niet veel te besteden hebt, kies voor een wat duurder stukje van je vakantie, want je krijgt er veel voor terug. Zo hecht ik veel waarde aan een lodge met een ranger die samen met jou het avontuur creëert. Hij weet waar de beesten zijn, hij kan er over vertellen, en kan op plaatsen komen waar je nooit komt met je huurauto en je ziet het nog beter ook. Wij zaten eens in een lodge een drankje te drinken na het diner en we hoorden leeuwen. Dan is het geweldig als de ranger opspringt en zegt “wie gaat er mee?” al is het 11 uur ’s-avonds. 3 dagen in zo’n lodge geeft je meer beleving dan 10 dagen in een huurauto in een gamepark.

Waarom moeten mensen naar Kruger Park én naar Addo én naar Waterberg of Pilanesberg. De olifanten lijken erg op elkaar hoor. Maak een keuze en geniet wat langer en luxer van dezelfde plaats. Het scheelt je een hoop rijden en je ziet meer.

Ik ben over meer verbaasd. Waarom moet je zo nodig de Tafelberg op of Robben eiland bezoeken ? Staat dat goed op je cv ? Het is gewoon een berg met uitzicht (als je geluk hebt), maar er is veel ander uitzicht in die buurt. En Robben eiland is in de file staan net zoals voor de boot naar Texel. Geniet in plaats daarvan lekker van de omgeving van Kaapstad, zoek een hotel in de winelands, betaal wat je verdient door niet de commerciële dingen te doen aan een beter en luxer hotel. Dat is echt genieten.

Ga voor luxe, daar is ZA goed in, met veel mensen die het je naar de zin willen maken. Ga er vanuit dat je nog een keer terugkomt, en je dan andere plaatsen kunt zien. Want je kunt heel goed verslaafd raken aan ZA.

Groeten, Michael

PS. De Rovos Rail is ook heel aanbevelenswaardig. Drie keer goedkoper dan de Orient Express. Maar eigenlijk durf ik daar niet over te beginnen als verwend mens.

Hi Michael, Eens met veel uit je post alhoewel ik ook wel begrijp dat mensen zoveel mogelijk willen zien van een land, vooral als je er voor een eerste keer komt. Je bent dan vaak ‘bang’ net niet alles te hebben gezien. En Zuid-Afrika is dan ook gewoon té groot en té mooi om alles goed in vaak 2 of 3 weken te kunnen bekijken. Wel wil ik je opmerking over Rovos in perspectief zetten. Hij mag dan 3x goedkoper zijn dan de Orient Express (die ik persoonlijk niet ken), maar ik heb zojuist weer geboekt voor gasten van ons en ik moet zeggen dat ik ruim € 1250 voor 3 nachten (per persoon en als vanaf-prijs) toch redelijk aan de prijs vind hoor! En natuurlijk zit daar accommodatie, maaltijden en zelfs 1 game drive bij in, maar toch graag even perspectief. Gelukkig is niet heel (zuidelijk) Afrika zo duur!

Groetjes,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com :dag:

Hi Natascha,
Rovos Rail is duur (maar dan heb je ook wat), maar het ging mij om het vergelijk met Europa. Eén (!) nacht Orient Express is vanaf € 2020… (net even opgezocht).
Ik wilde alleen aangeven dat als je veel geld te spenderen hebt ZA een prima plaats is om dat te doen, en dat als je weinig geld te spenderen hebt je toch misschien niet altijd voor het goedkoopste moet gaan.
Groeten, Michael

Beste Michael,

Tof als men de “luxe” heeft om er zo over te denken en navenant te reizen! De meerderheid van de toeristen kan wellicht niet zo heel kieskeurig zijn…

Robben Eiland hebben we ook na 12 keer ZA nog nooit bezocht en zullen we wellicht nooit doen. Maaaaar: de Tafelberg is toch wat anders hoor. Het uitzicht heb je uiteraard alleen als je er op mag, maar het gevoel om daar 1000 m boven de stad te staan en alles wat daar rond hangt, is toch ècht wel onbeschrijflijk. We zijn er trouwens al drie keer op geweest en telkens was de sfeer totaal anders (de laatste keer kwam langzaam maar zeker de mist opzetten terwijl we daar boven rondwandelden: redelijk spookachtig om daarin schimmen van mensen, vogels of rotsen te ontdekken; en toen begrepen we ook dadelijk waarom men er niet op mag als het tafelkleed te berg omhult).

Groetjes. Toetske

Ik vind de logies in ZA best wel duur in vgl met NL als je met een gezin bent aangezien de prijzen overal pp en niet per kamer zijn.
We betalen hier makkelijk 250€ per nacht voor 5 pers. In west-Europa vind je heel wat familiekamers vergelijkbaar voor 150€.
Voor het overige geef ik je wel gelijk. Beter rustig genieten en minder alle MUST see’s te doen.

Via Wereldwijzer app

Wel nee er zijn zeker veel goedkopere overnachtingen en er zijn zeker hier ook familie kamers te vinden, goed zoeken en je vindt ze of gewoon vragen bij de accomodaties.

Zoek maar op www.sleepingout.co.za

En vele overnachten zeker in lodges in prive parken zijn incl. 3 maaltijden en safari’s, het lijkt duur, maar is dit zeker niet.

anemieke -Thatch22, country guesthouse

Wij komen vanaf 2007 jaarlijks en soms meerdere keren per jaar in ZA en je kan zelf uitmaken hoe duur/luxe je het wilt. Omdat wij maar ‘armoedzaaiers’ zijn zoeken en vinden wij altijd overnachtingen op leuke plekken met super vriendelijke eigenaars/personeel voor rond de €50,00 pppn. En dan ontbreekt hret ons aan (bijna) niets! Maar dan staat de laptop
wel enkele weken roodgloeiend van het googlen…

Ik ben ook een armoedzaaier! Heb Jij dan nog goede slaaptips voor dat budget of minder in het westen en noorden?

Via Wereldwijzer app

Hallo

De meeste of in ieder geval veel van de B&B zitten onder die prijs, zeker met de huidige koers van de Rand!
En anders de backpackers hostels opzoeken!

Groet en veel planplezier

Ons vakantiehuis (Villa Blaaskans) is een luxe vakantiehuis met prive zwembad en staat middenin de Zuid-afrikaanse bush met uitzicht op de kleine drakensbergen, tussen het Kruger park en de Blyde River Canyon (beiden binnen 40 min te berijden). Voor de eerste week hanteren wij een vast bedrag van €1499 ongeacht het aantal personen (max. 6). Hiermee ben je verzekerd van een super luxe vakantie met veel safarimogelijkheden.

ik ben het wel eens met de openingspost dat je niet teveel op te korte tijd moet willen zien. Ik doe ook liever een kleiner gebied, minder kilometers en rustig rijden. Keuzes moet je toch altijd maken. Ik focus dan op wat we wél gezien hebben, en niet op wat we overgeslaan hebben.

Ik ben ooit al in ZA geweest als student maar dat is intussen ook al ong 15 jaar geleden. Toen ben ik niet naar Robben eiland geweest. Deze keer is dat wel een absolute must voor mij. Ik ben een heel erg grote fan van Madiba (RIP…) Het is zo’n belangrijke plaats in de geschiedenis van ZA. Ik heb tijdens mijn studies ook een essay geschreven over Mandela, dus ja, dit keer moet ik er echt naar toe. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Vorig jaar in New York hebben wij het 9/11 monument links laten liggen, en ook het vrijheidsbeeld. Dat interesseerde ons dan weer minder.

Dan meer uitgeven aan luxe accomodatie: ja en nee. Hoeft niet per se voor mij, uiteindelijk brengen we weinig tijd door op onze kamer. Meestal kiezen we een gemiddelde kamer - we gaan dan liever eens extra lekker uit eten. Anderzijds, wanneer een hotel echt extra charmant is, of iets bijzonder, dan willen we daar ook graag eens wat extra aan uitgeven. Maar dat hoeft zeker niet elke nacht zo te zijn.