Luchthavens onderweg naar en in Indonesië..

Op weg naar Indonesië maak je meestal een tussenstop op een luchthaven. Ook maakt menige reiziger gebruik van een binnenlandse vlucht. Het zou leuk zijn als je als reiziger de voor- en nadelen van zo’n luchthaven wilt beschrijven. Wat is er te doen, de restaurants, rustplaatsen, hoe lang je er hebt verbleven, de gates, de vriendelijkheid van het personeel, eenvoudige aanduidingen enz. enz…>>>

1 like

KLIA=Kuala Lumpur International Airport.
Een van de keren dat ik van Amsterdam naar Indonesië ging was met Malaysia Air en die maakt een tussenstop op hun thuishaven. Een prachtig modern gebouw dat enigszins kil aandoet. Hoge brede gangen leiden naar de gates en zien er zeer schoon uit, langs de zijkanten en ook in inhammen staan rustbanken. De toiletten zijn brandschoon. Het hoofdgebouw staat centraal en vandaar uit zijn de gates simpel te bereiken door een goede bewegwijzering. Een treintje rijdt af en aan naar de satelliet terminal. Op de begane grond zijn talloze winkels te vinden die alles wat je maar kunt bedenken verkopen. Op de eerste etage vind je de eetgelegenheden en ook een luxe lounge.
Helaas op de terugweg moest ik daar bijna 10 uur doorbrengen en dat is wel erg lang…:slapen: Dan heb je wel alle hoeken en gaten van de luchthaven gezien. Een van de nadelen is de hoge prijs van het eten en drinken maar dat is op elk vliegveld wel zo. De omroepinstallatie staat erg luid en een boodschap wordt in het Engels, Malaya en Mandarijns(?) omgeroepen en door de enorme nagalm bijna onverstaanbaar. Oordoppen bieden een uitkomst als je een tukje wilt doen. :chin:

Voor uitgebreide informatie over deze luchthaven en de geschiedenis klik HIER. Bron: Wikipedia.
De website van KLIA.

Wij zoeken altijd een reis uit met de vervoerder Cathay pacific.
De overstap op Hongkong is tot nu toe altijd vlot verlopen en de vluchten worden goed op elkaar af gestemd. het vliegveld zelf is niet bijzonder maar je hebt er alles wat je eventueel nodig zou hebben. Leuke winkels lekkere eet tentjes. Ik vind het ook prettig dat je over het hele vliegveld gratis draadloos internet wifi vindt, altijd leuk om ff op je tussenlanding met het thuisfront te cammen!

groet.

Kuala Lumpur

Zie hierboven.

Groot, mooi en schoon vliegveld. Duidelijke informatievoorziening. Hoe het eten op het vliegveld is, kan ik me niet herinneren: bij een stop-over in KL ga ik liever met de KLIA-express de stad in. Dat kost een paar euro, maar dan kun je wel lekker van het zonnetje genieten, een paar hightlights in KL zien en lekker eten.

Bangkok:

Het nieuwe vliegveld is met name GROOT. Over de service kan ik me niet al te veel meer herinneren, dus het zal wel niet al te slecht zijn geweest. Zorg dat je ruim voldoende tijd hebt om over te stappen.

Dubai:

Mooi vliegveld met veel blingbling. Minder mogelijkheden tot winkelen dan ik gedacht had! Voordeel van Dubai is wel dat op sommige plekken van het vliegveld (bv tegenover de Ierse pub) gratis internet te vinden is. Je moet wel een eigen laptop meenemen.

Mogelijkheden tot eten vond ik een beetje tegenvallen. De gebruikelijke patat is aanwezig, maar veel meer is er niet voor een schappelijke prijs. Met name alcohol (voor de liefhebbers) is erg duur.

Mensen in Dubai zijn daarentegen superaardig en behulpzaam. Wanneer je tijdens het wachten de stad in wilt, zijn er ook op dit vliegveld voldoende mogelijkheden om overtollige handbagage veilig op te slaan.

Singapore:

Nog een mooi en georganiseerd en schoon vliegveld. Duidelijke informatievoorziening, en ik heb nooit te maken gehad met lange rijen aldaar.

Veel faceliteiten als zwembaden, vlindertuinen, fittnesruimtes e.d.

Polonia Medan.

Het ‘international’ gedeelte van het vliegveld stelt niet zoveel voor. Men is nog steeds bezig een nieuwe hal te bouwen. Slechts een paar winkeltjes en wat plastic stoeltjes maken het wachten er niet prettiger op. Het ‘domestic’ gedeelte, zo’n 200 meter verder ziet er heel wat beter uit. Hier is ook de VIP-lounge waar je voor Rp50.000 (2009) zeer confortabel kunt verblijven. Drankjes en hapjes zijn inbegrepen even als internetten. Het vreemde van de toiletten, die goed schoon gehouden worden, is, dat de deuren van een soort halfdoorzichtig glas zijn gemaakt.:smile:
Hieronder wat foto’s van de lounge.

Hi,
Wij reizen graag met Eva Air, omdat zij de Evergreen Deluxe Classe hebben, ruimere stoelen dus voor mijn lange echtgenoot.
Afgelopen zomer zijn wij dus met Eva Air naar Bangkok gevlogen, en door met Thai Air naar Denpasar, Bali.
We mochten voor 10 euro p.p. verblijven in de lounge ruimte van Thai Air, en konden ons hier wassen, luieren in lekkere stoelen, en eten en drinken van een buffet.
Normaal mag je hier alleen gebruik van maken wanneer je een business class vliegt, of een goldcard hebt of zo, maar nu mocht het dus voor 10 euro p.p., was heerlijk wanneer je een aantal uren 's nachts moet overbruggen.
Wij vinden het vliegveld in Bangkok overzichtelijk en schoon.

Verder in Denpasar altijd visa aanschaffen in USD, zorg dat je deze gepast bij je hebt, 25 usd p.p., anders vraagt men 20 euro p.p. en dit is duurder.

Laatste keer dat ik betaalde met 20 euro kreeg ik gewoon wisselgeld in rupiahs.

Ik snap die hele dollar-hetze niet. Als ik naar mijn bank ga om dollars te wisselen, moet ik commissie betalen. Uiteraard kun je in een keer een groter bedrag wisselen, dan is het slechts eenmalig. Maarja, aangezien de dollar steeds minder waard wordt…

En de euro in een maand tijd is gedaald van bijna €1,50 naar €1,39 …:angry:

Niet seiken, ik heb hier nog US$ 500 liggen uit de tijd dat het 600 euro waard was… Iets met travellercheques… :confused:

Tjeemig was je ze vergeten…:slapen: 100 dollar, 5 x entree in Indonesia. :tssk:

Hi,
Ik bedoel alleen maar te zeggen, dat ik de volgende keer in Bangkok even 100 USD op het vliegveld pin, kost dus geen commissie. Nu is 100 USD inderdaad ca. Euro 71,50, maar afgelopen zomer was het rond de 69 euro. En dan is 80 euro toch meer voor je visa, voor het verschil heb je weer een lekkere balinese lunch op het strand.
Het is een tip voor iemand die dit wil aannemen, voor mensen die gewoon liever 80 euro op het vliegveld betalen, prima!

Groetjes, Sylvia

??? Ik betaal gewoon €20 en krijg geld terug in rupiah…:unibrow:

Je treedt in herhaling, dat zei ik hierboven ook al :nod:

Maar Jenny toch, herhaling is de beste leermeester. :chin: Overigens gaat het hier over luchthavens en niet over hoe een visabetaling gaat…:slapen:

Hallo,

Wij betaalden dus 80 euro voor 4 personen, en kregen GEEN wisselgeld in rupiah, daar ging het mij dus om. Wanneer je inderdaad wisselgeld krijgt, maakt het natuurlijk niets uit!

Sylvia

Niet al die ambtenaren steken het wisselgeld (in mijn geval Rp12.000 = ca 0,90 eurocent) in hun zak, als je blijft staan krijg je altijd geld terug. De meeste toeristen geven €20 en lopen meteen door naar het volgende loket. Een fooitje dus…:dag: Voor 4 personen €3,60 dus en wat kost pinnen?

Gaan we weer terug naar wat er in de titel staat? :chin: Luchthavens onderweg naar en in Indonesië…

Zijn de Europese luchthavens ook inbegrepen ?.
Zoals London (als je met Air Asia vliegt ?) , Dusseldorf Emrates ,Frankfurt (Emirates , Etihad , Lufthansa) , en Kloten Zwitserland ?
Ben echt benieuwd hoe je via London moet vliegen.

Zie posting #4…:chin:

Changi Singapore.

De luchthaven die de grootste indruk op mij heeft gemaakt. Overal tapijt, in de nieuwe Terminal 3 een beetje aan de schreeuwende kant, schittered verlichte winkels, veel bars en eetgelegenheden. Voor rokers aparte met palmboompjes beplante ruimten die door een fijne nevel worden besproeid. Futuristisch uitziende toiletten met glazen spoelbakken zijn door het hele vliegveld simpel te bereiken. Vele vijvers met orchideën waarin koi-karpers rondzwemmen zijn rustplekken in de enorm grote terminals. De aanwijzingsborden laten aan duidelijkheid niets te wensen over. De bewaking wordt ingehuurd bij de Gurkabrigade, die zien er met hun pistoolmitrailleurs, hun grote hoeden en hun kromme messen (z.g. kukri’s) vervaarlijk uit.:ninja: (De politie van Singapore zet ook Gurkha’s in. Deze vormen sinds 1949 het Gurkhacontingent. De Gurkha’s hebben het voordeel, dat ze bij raciale spanningen als neutraal worden gezien, omdat ze bij geen enkele bevolkingsgroep van Singapore behoren. bron Wikipedia)

Kortom een plezierig vliegveld om, als je lang moet wachten, te verblijven zonder dat je hoeft te vervelen.:thumbsup:

het is logies dat elke airline naar hun thuisbasis vliegt-als je doorwilt moet je dus overstappen (dat heet transit en niet tussenstop). Dus MAS via KUL, TG=Thai Air via BKK=Suvannaphumi, de nieuwe airport hier, CX=Cathay via HKG, etc.
er zijn diverse sites-meestal met ook airline reviews-die dat tot in 100en puntjes achter de komma al beschrijven-uit internationaal zichtspunt. daarom ga ik dat nooit herhalen.
voor degenen die echt supercheap-cheap willen en stops maken wil ik een aparte noemen:
www.sleepinginairports.net
nou-dat is nog eens andere informasi.

1 like