Lucha Libre Guadalajara – Zeker doen!
Lucha Libre, het americaanse worstelen. Hou er helemaal niet van als ik het op TV zie. Omdat mijn broer over kwam ben ik wat dingen gaan zoeken die we hier konden doen en Lucha Libre was één van de dingen. Wat vrienden gebeld en afspraak gemaakt om naar een Lucha Libre avond te gaan. Een succes en harstikke leuk.
We zijn er vroeg heen gegaan op aanraden van mijn vrienden. Laat aankomen was niet een goed idee zeiden zij. Later begreep ik waarom. Het stadion had drie verdiepingen. De begane grond had de beste stoelen en de andere verdiepingen zijn iets goed koper. Tijdens het evenement richt het publiek zich regelmatig op de boven gezeten publiek en schreeuwen “povres, povres” wat letter vertaald “armen” betekent. Dit allemaal wel op een grappige manier en met een glimlach natuurlijk.
Als een vrouwelijk lekker ding bent en van aandacht houd moet je je kaartjes vroeg kopen en laat binnen komen. Zodra er vrouwelijk schoon binnen komt gaat de aandacht geheel naar het vrouwelijk schoon en met veel gefluit schreeuwt men “vuelta vuelta” wat zo ongeveer betekent dat je je om moet draaien en ook je achterste moet laten zien. Dit herhaalt zich iedere keer als je naar de toilet gaat of rond loopt. Ook dit met een glimlach natuurlijk.
Als je je spaans een beetje wilt vebeteren op het terein van scheld woorden en gebaren is dit ook zeker de locatie. Een aantal hand gebaren zijn internationaal maar een aantal waren mij niet bekend. Verder wordt er vele vuile worden gebruikt maar dit alles op een grappige manier. Je kan ze zonder schaamte hier ze rustig oefenen. Het is een constant geroep van het publiek en je hoort er van alles.
Een laatste tip. Als je je camera wilt mee nemen zorg er dan voor dat je deze verstopt. Bij binnen komst wordt je gefouileerd en officieel mag je geen foto’s maken. Als je samen met een vrouw komt of een vrouw bent hoef je je niet zo druk te maken. Meeste vrouwen worden niet gefouileerd. Als je eenmaal binnen bent is er niets meer aan de hand en zal je zien dat er veel mensen met een camera zijn en er rustig op los fotograferen.
Wouter