Inmiddels woon ik bijna twee en een half jaar in Andalusië. In die tijd heb ik al aardig wat typisch Spaanse dingen meegemaakt en gedaan, dingen die je als gewone toerist niet gauw tegenkomt. Onlangs heb ik weer iets aan dat lijstje kunnen toevoegen. Namelijk het stierenvechten. En dat was toch wel een bijzondere ervaring.
Vaak beschouwen we in Nederland het stierenvechten als een sport, hier wordt dat echter haast als een belediging gezien. Het stierenvechten is een groots evenement ter volksvermaak, een evenement dat de kracht van de stier toont. Hier in Andalusië gelooft men ook werkelijk dat deze dieren hiervoor geboren worden, dat ze speciaal voor deze “corrida de toro” (de ren van de stier) bestaan.
Persoonlijk moet ik bekennen dat dit evenement niet aan mij besteed is. Daar ik echter hier woon, was het wel iets dat ik toch graag eens bij zou wonen. Gewoon om te zien hoe het in levende lijve zou zijn. Nu had ik het geluk dat ik via mijn werk gevraagd werd bij zo’n corrida bij de entree te werken. Die kans liet ik niet voorbijgaan.
Ik heb behoorlijk wat van de corridas mee kunnen krijgen en ik moet zeggen, dat het toch wel apart was. Er heerste een heel bijzondere sfeer. Het goede van de stierengevechten in Spanje is, dat de stieren niet lang lijden. Binnen 20 minuten moet het gevecht voorbij zijn, moet de stier gedood zijn. Op deze manier wordt de stier niet vernederd, toont men alleen werkelijk de kracht.
Maar eerlijk is eerlijk, ik geloof niet dat ik het stierenvechten ooit echt zal begrijpen. In mijn ogen blijft het een gemeen spelletje, waarbij de stier altijd verliest. Behoorlijk oneerlijk als je het mij vraagt. Toch is het gehele evenement bijzonder om te zien. De mensenmassa, de gemoedelijke sfeer en iedereen uitkijkend naar de dood van dat machtige dier.
Mooi om te lezen. Ikzelf heb eigenlijk ook wel een dubbel gevoel bij het stierenvechten. Van de ene kant vind ik het ook gemeen, maar van de andere kant is het iets dat echt bij de Spaanse cultuur hoort. Ik zou het toch ook graag nog een keertje meemaken, alhoewel ik wel denk dat ik met tranen in mijn ogen zou zitten.
Ja, het was inderdaad heel bijzonder om eens gezien te hebben. Zeker toch ook wel de moeite waard, ondanks het dubbele gevoel… Tranen had ik overigens niet, daar was de sfeer te… Ik weet niet hoe ik het zeggen moet, te feestelijk en opgewonden voor denk ik.
Hoi Carolina,
Ik heb zonet even echt je colums doorgelezen. Erg leuk om geïnformeerd te worden hoe jij je leven in Jerez ervaart. Je weet dat het op mijn lijstje staat om in november naar toe te gaan. En die cultuurverschillen, ik heb er al een aantal bij je gelezen, zijn erg frappant.
Alleen stierenvechten gaat mij echt te ver. Ik weet dat het cultuur is, maar ooit was stenigen ook een “cultuur”, en aapjes aan een lijntje die kunstjes doen in balkanlanden… Ik weet dat stierenvechten meer tot cultuur gerekend wordt dan deze voorbeelden die ik noem.
Toch kan cultuur ook veranderen, dat is namelijk niet iets statisch, maar iets wat door decennia heen verandert.
Maar goed, kan me voorstellen dat het heel indrukwekkend is om mee te maken.
Ik blijf je colums lezen, vind het mega-interessant.
Veel plezier in het zonnige zuiden (hoorde iets over 36 graden??!!) :zon02:
Groetjes uit het hoge noorden, Tanja
Dank je voor je reactie! Stierenvechten zal nooit “mijn ding” zijn/worden, maar ik vond toch dat ik het eens “real life” gezien moest hebben, daar ik hier nu woon. Veel Spanjaarden hier zijn er echt helemaal weg van, zo ook mijn lief. Wilde het dus op zijn minst een keer gezien hebben, zodat ik het wellicht iets beter begrijp.
Het is hier ook ieder weekend op tv te zien. Ook gisterenavond. We waren gezellig met de familie in het buitenhuis van een van de ooms, heerlijk barbecuen, zwemmen en gewoon gezellig samenzijn. Uiteraard staat de tv de hele tijd aan en op een gegeven moment was het stierenvechten.
EN DE STIER WON!
Nee, er is niets met de torero gebeurd, is zelfs niet gewond. Maar de stier bleek dermate sterk, dermate goed en dermate krachtig, dan brengen ze de corrida niet tot het eind. De stier gaat terug naar de bak en zal als fokstier gebruikt gaan worden. Dit is een grote eer, voor de houder die de stier gebracht heeft. Ook voor de torero is het een eer, dat hij tegenover zo’n machtig dier gestaan heeft.
Dat vond ik toch wel bijzonder om nog even te vertellen!
Vanuit een heerlijk zonnig Jerez (inderdaad zo’n 36 graden overdag en nu midden in de nacht zelfs nog een graad of 25)!
Nu de Spaanse Columns ook hier - gelukkig - te vinden ?
Ja stierenvechten…wreed, niet wreed, zuidelijk, of is wreedheid
niet specifiek zuidelijk ?
Tja, … in Palestina is het niet minder wreed, en in Irak
doen ze erger met kinderen in de US staatsgevangenis.
Afrikanen die van Zimbabwe naar Marroko moeten en dan weer
naar Spanje, hebben het geloof ik ook erg zwaar…
Komen ze eindelijk na 5000 km lopen, en honderdvijftig kilometer
zwemmen aan…wordt ze gevraagd of ze weer terug willen
zwemmen…:crybaby:
Het schijnt overigens ook zo te zijn dat er van bepaalde oorlogshandelingen in Iran en Irak specifieke fotos zijn genomen,
die weer voor hoge bedragen zijn verkocht in specifieke
Amerikaanse dorpjes, met specifieke bewoners met specifieke
voorkeuren.
Ik maak me echt geen zorgen om de Chinezen…:chin:.
Ik hoop dat ze morgen binnenvallen, en zal de vlag omarmen alsof
het ware de mijne…
Zo niet…ik ga in China wonen ! :vak01:
Achter de Muur !!!
Eindelijk verlost van deze onzin !!!
Of gewoon lekker rustig slapen op het plein ???:slapen:
Eindelijk rust…
Shit…there is no escape from these people !!!
Todo como quieres en Andalusia ???
Hay bastante :zon::zon::zon: o que ???
De pronto voy a viajar otravez :wereld:
Quizas voy a Colombia, no para el :dope:
pero para dissfrutar el :zon02: y el cafe !
:finger: con el FARC y la gobierna
Porque…
Soy un guajiro natural, no te quivoces (???laatste woord even ??).
Puedo montar un avion sin me tengo que montar,
siempre voy a regresar,…
con mi no hay confusion !
(refreno, Porque soy Guajiro natural no te quivoces, etc. repete)
Connoces Polo Montanez ???
Estuve algo famoso en Cuba en el tiempo que estuve viviendo alli.
Quiero chapear con mi machette una calle en que podemos viajar !!!
Si yo hago ese calle, tu haces la calle que vienes ???
Ook ik heb niets op met het stierenvechten. Ik vind het onnodig wreed ten opzichte van de stier (dieren in het algemeen) , maar ik kan me wel verplaatsen in het beeld van de spanjaarden. Het hoort bij hun cultuur naar men zegt en zo ervaren ze het zelf ook.
Toch hoop ik dat deze traditie snel verledentijd zal zijn en dat de dieren een dierwaardig leven mogen leiden en van ouderdom sterven.
<TABLE id=HB_Mail_Container height=“100%” cellSpacing=0 cellPadding=0 width=“100%” border=0 UNSELECTABLE=“on”><TBODY><TR height=“100%” UNSELECTABLE=“on” width=“100%”><TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width=“100%” background=“” height=250 UNSELECTABLE=“off”>hallo
ik ben nu drie keer bij stierengevechten geweest. de eerste keer was in Pamplona tijdens het grote feest. ik was overdonderd door de mensenmassa, het feest gedruis. ook de keren dat de toreador iets verkeerd deed zal ik niet vergeten. het gefluit was niet van de lucht. na 6 stieren had ik het wel gezien maar het gevecht en de sierlijke bewegingen van de toreadors zijn mij altijd bijgebleven. een gevecht heeft ook iets van een dans. de tweede keer was in Valencia en ik wist iets meer van het gevecht. ook hier vond ik 6 stieren wel veel maar toch… het bleef ook boeien. De derde keer zijn wij bij ons in de buurt in een kleine arena gaan kijken. het is ongelooflijk hoe jong en oud daar zat. hoe de jonge toreadors werden gewaardeerd of uitgefloten. de sfeer was alle drie keer broeierig maar ook een soort feest . de dood van de stier vond ik over het algemeen minder erg dan ik de eerste keer had verwacht. alle Nederlanders die deze gevechten zo afkeuren zouden eerst eens een keer moeten gaan kijken of meteen vegetarisch moeten worden. de gang naar het slachthuis van onze vleeskoeien en kalveren is meestal gruwelijker en de dood laat vaker langer op zich wachten dan de dood voor de stieren in de arena. Laten we blij zijn dat er nog steeds misschien wel eeuwenoude culturele spelen zijn die in stand worden gehouden.
daarbij komt dat beesten geen mensen zijn, ondanks dat vele mensen tegenwoordig hun beesten behandelen of het mensen zijn, of dieren daar gelukkiger van worden betwijfel ik ten zeerste.
jan katuin
</TD></TR><TR UNSELECTABLE=“on” hb_tag=“1”><TD style=“FONT-SIZE: 1pt” height=1 UNSELECTABLE=“on”>
</TD></TR></TBODY></TABLE>
Hola,
Sinds vorig jaar lees ik U weblog om toch maar te weten hoe het leven ginder bij u gaat. Eigenlijk nieuwsgierig, omdat zoals u mssch weet ook willen emigreren maar naar Tenerife, de eeuwige lente. hihi. Nu , vanaf volgende week volg ik avondschool Spaans, op donderdag van 18 tot 21 uur. spannend voor mij, hoor. Nu, op dat stierengevechten terug te komen, heb ik ooit het ook eens levende lijve mee gemaakt, en maakte mij het eigenlijk triestig. Maar ja , de spanjaarden zonder stierengevecht kan waarschijnlijk niet, of de jonge generatie wel???Daar je een spaanse vriend hebt, kun je dit eens eventueel eens vragen aan hem.
Nog tien weken en we gaan terug naar Tenerife, Adeje. Super é, want met onze mooie zomer hier in het belgenlandje is zon wel welkom.
Vele groetjes
compi
Of het nu wel of niet bij hun cultuur hoort, ik vind het je reinste dierenmishandeling, als je alles maar goed vind wat bij andere landen hun cultuur is, moet je het ook goed vinden dan vrouwen klappen krijgen van hun man, worden besneden, onderdrukt worden en weet ik veel wat…cultuur gewoontes…belachelijk dat is mijn mening
Hartelijk bedank voor al jullie reactie! Het stierenvechten brengt vele gevoelens naar boven, dat is wel duidelijk.
** @Hemmingway**: voor gewone chat, stuur me even een privé berichtje ofzo. Het is prettig als topics over het onderwerp blijven door gaan waarmee het gestart was. Bij voorbaat dank.
** @arie93**: Het hoort niet alleen bij de Spaanse cultuur, de meeste Spanjaarden geloven echt dat de stier geboren is met als doel aan deze gevechten deel te nemen. Dat is dus niet zomaar even iets wat je kan laten stoppen…
** @jan katuin**: het stierenvechten is zeker een bijzondere gebeurtenis. Ik moet bekennen dat ik het nog steeds een oneerlijke strijd vind (daar de stier dermate verzwakt wordt, zodat de torero kans heeft). Maar zodra ik kijk, moet ik het afkijken. En het heeft zeker ook iets moois. Heel apart is dat.
@compi: de jonge generatie houdt hier net zo van stierenvechten als de oudere. Het is als voetbal, de een houd er van, de ander niet. Maar stierenvechten is haast net zo populier en heeft dus veel aanhang. Als je hier komt wonen, wellicht toch eens de moeite te nemen om er naartoe te gaan. Al is het maar om te zien wat het nu werkelijk is.
** @vivaturkije**: ik kan me je gevoel voorstellen. Er zijn veel mensen die je gevoel delen en veel dierenorganisaties die proberen het een halt toe te roepen, zoals in NL bijvoorbeeld het CAS. Tot op heden is dat nog niet gelukt. Ik vraag me ook af op het kort termijn zal lukken. Men gelooft hier gewoon te sterk dat deze machtige dieren speciaal hiervoor geboren zijn…
** @explorer**: er zijn veel mensen die vinden dat het stierenvechten vertoon is van masochistische gevoelens. Maar dat is niet wat men hier wil uitstralen. Een stierengevecht toont juist de kracht van het dier. Daarnaast wordt het gezien als een een mix van kunst, dans en de ultieme mannelijkheid (machismo).
Uiteraard wil ik niet zeggen dat ik voor stierenvechten ben, ik begrijp het niet en zal het ook nooit begrijpen geloof ik. Maar ik zie nu inmiddels wel beter wat het hier voor de Spanjaarden betekent. En zij kijken er gewoon echt heel anders tegen aan.
Voor wie geïnteresseerd is (en ondanks de vele heftige reacties) ik heb wat van mijn foto’s van het stierenvechten, dat ik heb bijgewoond, op mijn website geplaatst. Je kan ze hier direct vinden.
Na ben blij Carolina tussenbijde is gekomen.
Ze beschrijft het stierenvechten heel goed. In het begin staan nog de mooiste berichtjes en dan wijkt het i.d.d af.
Maar vind wel te gek dat de stier ook kan WINNEN.
Nog nooit gehoord dat dat kon.
Zou wel willen weten hoe dat winnen van die stier dan in zijn werk gaat. Bedoel hoe die dat verdient.
En die Ren van de stieren ergens vandaan naar de Arena. Dat hoort ook bij het stierenvechten zelf he ?. Of is dat weer geheel iets anders ?.
Waar die vele gewonden jaarlijks vallen - waar de mensen tussen die rennende stieren vooruitrennen. ghehe dat heb ook wel iets komisch. Op die gewonde mensen na dan, maja dat weten ze van te voren. Bedoel zijn geen poesjes die door de straat rennen.
Groetjes : Renz.