Column 32: Op de weg

**Op de weg

**Ik was altijd van mening dat Fransen de meest vreselijke weggebruikers waren van Europa. Toch moet ik bekennen dat de Spanjaarden er zeker ook wat van kunnen. Gelukkig zijn ze niet op alle fronten verschrikkingen in het verkeer, want er zijn zeker ook goede punten. Afgezien van de chaos die ze soms creëren, zijn ze namelijk ook redelijk galant.

Het eerste wat opvalt in het Spaanse verkeer is de herrie. Zoals alles hier in het leven gaat het er op de weg ook met veel lawaai aan toe: getoeter, geschreeuw en andere geluiden zijn dagelijkse kost. Dat wil niet zeggen dat het direct gevaarlijk is, maar het is wel opletten geblazen. Zodra zich er namelijk maar even een minder prettige situatie voordoet, hangt de Spanjaard op zijn claxon. Dat geeft vaak vele kakofonie van claxongeluiden, die niet altijd even prettig zijn voor het gehoor.

Uiteraard gelden hier in Spanje dezelfde regels als in de rest van het Europese vasteland, maar vaak is het zo, dat degene die het meeste geluid maakt uiteindelijk voorgaat, mits het overige verkeer dat toelaat. Dat geeft dus, van tijd tot tijd, een ongelooflijk kabaal op de weg.

Verder gaan ze dan ook heel snel en gebruiken ze elk leeg stukje van de weg. Hierdoor lijkt het voor elke buitenstaander alsof ze zeer gejaagd zijn en absoluut geen geduld hebben. Niets is minder waar, het is gewoon hun manier van doen. Relaxt in dagelijkse dingen, maar ook vol passie en vuur. En dat is te zien in het verkeer.

Wat ik dan altijd heel bijzonder vind is, hoe er hier omgegaan wordt met mensen die geen auto hebben. Alles kan rustig de weg op, want de Spaanse weggebruiker let daar op. Bijvoorbeeld spelende kinderen, ouderen, pasos in Semana Santa, de bus en paard en wagens. De Spanjaard blijft er, min of meer, rustig achter of gaat er omheen. Ook stopt de Spanjaard trouw voor elk zebrapad en laat voetgangers vrijwel altijd netjes voorgaan. Uiteraard voor de achterop ligger, die meestal zeer kortbij is, wel weer oppassen geblazen.

Verder is ook het openbaar vervoer keurig geregeld. Hoewel vooral de trein, maar toch ook de bus minder frequent gaan dan in Nederland, komen ze prima op tijd. Daarbij zijn ze ook nog eens zeer comfortabel en goed aan de prijs, alleen helaas het laatste jaar daarin wel wat gestegen.

Het is altijd rondkijken geblazen op de openbare weg. En dus niet alleen om goed uit te kijken, maar ook omdat de openbare weg een prachtige plek is om een cultuur op te snuiven. Ook hier in Spanje geldt: “je bent wat je rijdt”, maar misschien meer nog het “hoe”!

Liefs,
Carolina

Hallo Carolina,

Ik vind het wel bijzonder dat jij Fransen verdacht van slecht weggedrag en de Spanjaarden galant vindt!
Nou woon jij in Jerez en ik op Mallorca maar toch kan dat niet zo heel veel uitmaken is mijn mening.
Ik heb namelijk denk ik wel 50 keer van Nederland naar Spanje gereden en vind de fransen op de snelweg althans prima chauffeurs, ze gaan in elk geval naar rechts als ze je achter je aan zien komen.
Nou is Frankrijk ook wel voorzien van 3 rijbanen bijna de hele weg naar het zuiden maar Spanje rijd iedereen links ook al zijn er 3 rijstroken!
Verder breng ik iedere ochtend mijn zoontje naar colegio en een zebra is meer een reden voor gasgeven hier dan remmen! Daarom staat er ook vaak politie in de ochtend bij scholen om de kinderen te laten oversteken.
Ook in Castilia y Leon reden ze me vaak bijna van de sokken en op de snelwegen alleen maar links rijden, is dat nou echt zo anders daar bij jouw???

Groet Jefferson

Hoi Jefferson,

Wat betreft de Fransen, mijn ervaring daar is niet zo heel groot, maar deze heeft wel heel veel indruk op me gemaakt. Ik heb een paar keer in Zuid Frankrijk geweest en heb daar regelmatig bij Fransen vrienden in de auto gezeten. En bij elk van hen hield ik mijn hart vast, vooral als we een rotonde opgingen.

Mij viel het echt op hier in Andalusia, hoe galant de mensen zijn, in elk aspect van het leven, maar ook op de weg. Hoewel ze mega chaotisch rijden, stoppen ze dus echt wel. In hoeverre Mallorca en Andalusia te vergelijken zijn weet ik niet. Ik heb het idee dat er toch altijd best nog aardig wat verschillen zijn tussen het Spaanse vasteland en de eilanden.

Liefs,
Carolina

En geldt dit alles alleen voor zuid-Spanje, of is het verkeer b.v. in noord-Spanje hetzelfde? Leuke columns Carolina, ik geniet ervan. :slight_smile:

Dank je! :slight_smile:

Daar ik in Zuid Spanje woon, schrijf ik wat ik HIER aantref. Of het zo ook gaat in andere delen van Spanje, weet ik niet precies. Ik ben wel in Barcelona geweest en dat vond ik niet veel beter uitzien. Dat doet het vermoeden rijzen dat het overal zo is…

Liefs,
Carolina

Hoi Caroline,
Erg leuk om je verhalen te lezen. Kan meteen wat informatie uithalen. Ik kijk ook af en toe op wereldexpat.nl. Dat zou ik je nog mailen. Ik heb nog niet alle columns gelezen, maar dat ga ik zeker doen. Groetjes
Rosemarie

Volgens mij zijn er wel degelijk verschillen tussen Noord en Zuid, laten we zeggen Madrid en hoger is volgens mij iets meer ‘mala leche’ en agressiever dan hier in Andalucia. Mensen zijn hier wat gemoedelijker dan elders, hoewel het verkeersgedrag wel aan het veranderen is. Beetje bij beetje komen er steeds meer onaangename trekjes bij. Het is sinds 3 jaar mode om links op de snelweg te blijven rijden en dan het liefst bumper op bumper. Het uit Nederland overbekende kort invoegen vanachter een vrachtwagen is ook hier inmiddels in trek. Een aantal jaren geleden remde men liever dan hem er voor te gooien.
Belangrijke tips (herkenbaar?):

1. Als je voor een stoplicht staat en er wordt getoeterd dan zit je te slapen want het licht is inmiddels op groen (even de hand opsteken om te bedanken).
  2. Voorsorteren is het moeilijkste wat er is voor een spanjaard. PAS OP bij rotondes: degene die helemaal links staat moet de eerste afslag rechtsaf en degene die uiterst recht rijdt, schuift dwars over naar links omdat hij de rotonde helemaal moet nemen…
  3. PAS OP als het opeens gaat regenen, dit zijn we hier in Sevilla en ik denk ook in Cadiz, Malaga, Huelva en Jaen niet gewend. Men gaat dan en masse en accuut van 120 naar 80 of van 80 naar 40 km per uur! Iedereen boven op de rem!
  4. Zoals in alle landen en in alle steden is de belangrijkste tip: pas je aan! Zo slecht rijden ze hier niet! Wij als Zuid Spanjaarden klagen over de Portugezen, die rijden pas slecht…

Ik denk dat het idd nogal verschilt met andere delen van Spanje ook in Alicante hebben ze nogal ´mala leche´ zoals iemand het al schreef. Oversteken op een zebrapad is hier echt een avontuurlijk iets, krijg een beetje de indruk dat ze alléén stoppen als je er midden op staat en niet met een been aanstalten maakt om over te steken. Doorscheuren is het devies!:tssk:

wel grappig hoe het in Spanje per streek kan verschillen maar ook wel veel overeenkomsten hoor. :teeth:

trouwens Caroline zag op je hyves site dat je volgens mij uit Eindhoven of omgeving komt? althans ik zag de site van Que Pasa staan! :teeth: ben er ook veel geweest. beetje jammer van de slechte tapas maar het ziet er wel gezellig uit van binnen!

groetjes,
Beatriz