Column 26: Colas (rijen)

**Colas (Rijen)

**Als Cuba liefhebster ben ik wachtrijen nu echt wel gewend. Het is bizar hoe gemakkelijk de Cubaan voor het maakt niet uit wat in de wachtrij gaat staan. Dat kan zijn het naar binnengaan bij een supermarkt, je draagtas afgeven voor het naar binnengaan van een supermarkt, de kapper of zelfs voor een ijsje. Nu heb ik dat dus altijd iets echt typisch Cubaans gevonden, maar wat blijkt, de Spanjaard kan er ook wel iets van.

Wellicht is het hier niet zo extreem als in Cuba, toch wachten de Spanjaarden ook braaf overal waar dat moet. Op plaatsen waar wij Nederlands al lang de rij verlaten zouden hebben, blijft de Spanjaard rustig staan om braaf op zijn/haar beurt te wachten. Uiteraard bij de supermarkten, waar we in Nederland ook al lange wachtrijen kennen, maar ook bij, kruidenierswinkeltjes, de slager, krantenkiosken of het tankstation.

Leuk is het ook, dat hier soms wachtrijen ontstaan waar wij Nederlanders deze nooit zouden vormen. Neem bijvoorbeeld het wachten voor de bus. Naarmate er meer mensen bij het bushokje komen te staan, wordt er automatisch een rij gevormd, zodat degene die als eerste was aangekomen ook netjes als eerste in mag stappen. Eigenlijk niet meer dan netjes, nietwaar?

Overigens gebeurt het vormen van rijen hier ook heel rustig en op een zeer nette manier. Als het niet helemaal duidelijk is waar de rij eindigt, vraagt degene die als laatste aankomt namelijk netjes “ultimo?” (wat “laatste?” betekent). Heel simpel, maar oh zo correct. Degene die tot op dat moment als laatste was, meld dit en is vanaf dan niet meer de laatste.

Soms ontstaan hier ook hele grappige discussies door, als anderen zich er mee gaan bemoeien wie nu eigenlijk de laatste was. En niet alleen discussies, maar ook hele gesprekken ontstaan in dit soort rijen. De Spanjaard praat graag en ik kan je vertellen dat het wachten dan ook absoluut nooit vervelend of saai is.

Het is een grappige gewoonte, dat vormen van wachtrijen. Zeker als je beseft hoe druk en luidruchtig de Spanjaard normaal gesproken is. Deze rijen ontstaan juist altijd rustig en, meestal, zonder problemen. Ik moet bekennen dat het ook niet meer dan netjes is, zoals het hier gaat. Een nummersysteem is daarom ook haast niet nodig. Op sommige plaatsen wordt dit wel gebruikt, maar vrijwel iedereen hier weet altijd vrij goed wie er voor hen aan de beurt was en wie er als laatste binnenkwam.

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Helemaal fantastisch, krijg weer echt heimwee naar Spanje, ha ha, al die verhalen. Ik vond het toen ook zo opvallend dat mensen zo netjes in de rij wachtten bij de bussen. Eigenlijk heel normaal en correct, zoals het hoort.

Groetjes!

Hoi Babs,

Ja, het is inderdaad best wel correct, zo dat wachten, zelfs voor de bus. Zeker als er super veel mensen te gelijker tijd naar binnen moeten. Ook voor ouderen zijn ze hier echt heel behulpzaam. Daar zouden ze in Nederland nog van kunnen leren, denk ik zo.

Vind het eerlijk gezegd wel leuk om te lezen dat je heimwee naar Spanje krijgt, door het lezen van mijn stukjes tekst. :slight_smile: Wil toch zeggen dat ik het goed omschrijf, nietwaar?! :wink: :slight_smile:

Dank je in ieder geval voor je reactie!

Liefs,
Carolina