Ik ben Sander, ik zou graag in Januari in mn eentje door Ghana gaan backpacken. Ik koop alleen een ticket. Is dit te doen in Ghana en wat is het prijsniveau van hotels eten vervoer etc .Is Ghana een land om low budget rond te reizen?
Het is perfect mogelijk , maar zorg dan wel dat ge kennissen hebt daar, anders kunt ge u beter ophangen, of een dikke portefeule hebben.
Sorry voor dit antwoord, maar het is wel de waarheid, als ge geen back up hebt, veel succes dan maar
Dit is wat ik al eerder hier vermeld heb? De hotels zijn abnormaal duur, de guesthouses en jeugdherbergen iets minder, maar de kwaliteit merkt men ook welL Ik kan niet spreken over gans Ghana, omdat ik mij gewoonlijk alleen beweeg tussen Accra en Tema. Maar als ge in de buurt bent, bezoek het hotel een keer dat ik voorgestelt heb. U betaalt een rijs minder dan een gasthouse, en krijgt tien keer meer konfort. En zelfs , als ge zegt dat ge via dit Forem komt, krijgt ge minstens nog een korting van 10 % , geef u nog een keer de webside : www.ledomino-hotel-ghana.com Ge zult het u niet beklagen. (ik moet mijn percent gaan vragen daar) Nee, mar dat is gekheid,als u in de buurt bent is het zelfs mogelijk voor de helft van de prijs alle confort te hebben dat ge dromen kunt, ik spreek uit ervaring
We zijn in 2007 in Ghana geweest.
Voor 4 weken waren we +/- € 400 pp kwijt, waarbij we de laatste week aan het strand zaten.
Een hotel onder de €10 moet wel mogelijk zijn.
Uitzondering is Mole NP, hier ben je voor een eigen bungalow +/- €25 kwijt, maar ze hebben ook een dorm.
Beest is wel erg negatief. Ik moet wel toegeven dat Ghana de laatste jaren erg duur is geworden, met name accommodatie en vervoer. Kon ik in 2004 nog voor 90.000 Cedis (nu 9,- Cedis) van Accra naar Tamale, nu is het ongeveer 20 Cedis (ongeveer 10 euro). Op zich nu nog niet duur, omdat de euro hoog staat, maar als die zakt, wordt het al gauw anders!
Als ik je een tip mag geven: Koop de Bradt Traveguide of Ghana. Dit is een zeer goed boek om me te reizen. (http://www.bradt-travelguides.com/details.asp?prodid=113 ; Te vinden bij elke goede boekhandel en online o.a. bij bol.com) Vooral de kaartjes en uitleg hoe er te komen is goed. Tevens krijg je aanbevelingen over restaurants en hotels/guesthouses, van super-de-luxe tot shoestring. Natuurlijk wel naar de smaak van de schrijvers! Koop niet de Lonely Planet of West Afrika. Hier staat haast niks in over Ghana en ik vond het weggegooid geld! Op dit Forum in de Ghana-sectie vind je ook nog een nieuw boek. Misschien kun je die ook uitproberen en je bevindingen rapporteren!
Overigens is 1 maand wel erg kort. Met name omdat het transport niet al te best is, raad ik je aan om een gebied te bezoeken. Wat ik erg mooi vond is de kustlijn naar Ivoorkust, Brong Ahafo en Vota region. De rest is allemaal wat minder, met name door de armoede.
Wat eten betreft: Ga altijd eten aan de straatkant. Kijk waar veel mensen eten. Daar is de omloopsnelheid groot. Mijd restaurant, metname die gerund worden door de lokale bevolking.
Vlees kun je alleen eten als het vers is. Neem bijv. Kebab alleen als het vers wordt gemaakt. Zo heb je minder kans op ziektes.
Veel plezier daar (hier!) en als je nog wat te vragen hebt, schrijf gerust!
je kan niet kijken van het jaar 2007 nu is het bijna 2010 … de Euro staat hoog . 1 cedi is ongeveer 0.50 euro cent dus 1 Euro is iets meer dan 2 cedi .
bedankt voor je reactie , maar hoezo 2007 ? daar kijk ik ook niet naar .
En tja wat de plaatselijke munt waard is zegt mij niets , daaraan zie ik niet wat het prijsniveau is .
bedankt voor je reactie , maar hoezo 2007 ? daar kijk ik ook niet naar .
En tja wat de plaatselijke munt waard is nog niks , daaraan zie ik niet wat het prijsniveau is .
je zegt in een bericht over dat de reacties verschillend zijn en dat er één persoon 400 Euro voor 4 weken betaalde … als je goed leest was die persoon in 2007 in Ghana .
O zo ok,. maar goed . Ik vind het vreemd dat je op het Ghana forum vrijwel niets leest over het land. Op elk ander forum hebben de mensen het over tips , routes , info etc. Op het Ghana forum staan alleen dingen over vrijwilligerswerk , wonen in Ghana enz.
En voor het een beetje te vergelijken : in 2007 was de euro ongeveer 1,44 Cedis waard. En op het moment ongeveer € 1 = 2,15 Cedis. Het was trouwens ook het jaar dat men overschakelde van de oude Cedi naar de nieuwe cedi, en de cedi niet meer alleen gekoppeld werd aan de dollar.
Ooit in Ghana geweest Sander ? Anders zou u het wel weten denk ik. Het is zeker een van de moelijkste landen om te reizen. Zeker wat betreft vervoer. Gezondheid is ook een groot probleem. En in hun hart zijn de Ghanezen zeker niet vreemdeling gezind. Kans om opgelicht te worden is groter dan hier door een auto overeden te worden. Ook al beweert men dat het Engels de landstaal is, zijn er veel Ghanezen die alleen maar een plaatselijke taal spreken. Dit alles neemt niet weg dat het wat betreft natuur op vele plaatsen heel mooi is. U moet er alleen heel veel tijd voor nemen, en er veel voor over hebben.
Kom net terug uit Ghana en constateerde navolgende:
In Accra/Tema kun je een redelijk hotel vinden voor ong. 40 - 50 Cedi, heb je airco, maar…je zit in de middle of nowhere ! Succes met het bereiken van zo’n hotel en succes met het zoeken naar een plek om te eten of iets te drinken, laat staan om iets te doen in de avonduren !
Een auto huren kan, maar…heeft heel weinig zin. Er staan nergens borden, dus veel plezier met het uitzoeken van je route. Voorts is het verkeer in Accra en Tema complete chaos, staat muurvast, dus mijn advies zou zijn: ‘hou de tijd in Accra zo kort mogelijk’.
Wat mij het meeste heeft verbaasd zijn de prijzen in de supermarkten ! Zelden supermarkten gezien waar de goederen zo duur waren. Pakje boter ? Maar liefst 4,80 Cedi !! Blikje bier ? 1,80 Cedi. Pak Pasta ? Ruim 5 Cedi !
Voor dat geld kun je beter, gemakkelijker en goedkoper uit eten. Voor 10 Cedi kun je prima eten en heb je er nog een biertje bij ook. Heb in Sekondi-Takoradi kreeft gegeten voor nog geen 9 euro en in Tema grote garnalen voor net 10 euro !
Wat ik iedereen wel wil aanraden is om geen lokale vis te eten wanneer die niet gekookt is. Gerookte of gegrilde vis kun je maar beter laten voor wat die is. Ik heb gezien hoe de vis wordt behandeld wanneer deze in de haven aankomt en geloof me, dat heeft niets, maar dan ook absoluut niets te maken met een juiste behandeling van voedingswaren.
Geimporteerde kip wordt overigens bevroren ingevoerd, dan ontdooit die lekker doordat ze de container over moeten laden, wordt weer ingevroren, daarna weer ontdooid en nog een keer ingevroren. Niet echt denderend voor het weghouden van bacteriën. Met vlees is het overigens niet veel beter.
In tegenstelling tot eerdere berichten vond ik de Ghanezen wel vriendelijk en behulpzaam, maar wellicht dat dit kwam doordat ik met een Ghanees op stap was.
Het Engels is wel een verhaal apart. Men legt continu de klEMTOon verkeerd en daardoor vraag je je af en toe af wat ze eigenlijk zeggen. Het went eigenlijk nooit wanneer je gewoon Amerikaans of Brits Engels spreekt.
Enfin, dat waren een paar van de zaken welke mij opgevallen zijn.
Het verbaasd mij wel, dat ge bepaalde zaken stelt over Ghana, die wel degelijk op dit forum staan. Maar dan moet ge ze ook lezen. Ik heb hier nog een item geplaatst over een hotel, voor 20 Cedis voor twee personen, met alles erop en eraan. , warm water, airco, twee bars , twee retaurants, en dat ligt zeker niet in het midden van nowwhere. Wel een heel verschil met wat u vertelt. En ik herinner mij dat u enige kritiek had op dit forum, dat we deze dingen niet zouden delen. Maar dan moet ge er wel enige moete voor doen. En de rest over voedsel, kunt ge lezen op elke side , zelfs van buitenlandse zaken. Ik wil u totaal niet bekritiseren, maar dat deed ge wel, met uw uitlating over dit forum. Beter lezen, en misschien weet ge meer over het land , dan over hetgene dat ge gewoon bent. Sorry.
Spijt me zeer, maar kan me niet herinneren dat ik commentaar heb gemaakt op het niet delen van informatie, misschien verwar je mij met iemand anders. Dit was mij eerste keer in Ghana.
De opmerking over het andere hotel heb ik ook gelezen, doch helaas had het Ghanese bedrijf (wat ik bezocht) een reservering in een ander hotel gemaakt, kon ik niets meer aan veranderen. En zodoende zat ik dus in ‘the middle of nowhere’, ook al stonden er 4 hotels vlak bij elkaar !
De opmerkingen over de vis en het vlees komen vanwege mijn werkzaamheden, ik was daar speciaal voor die industrie en dan valt zoiets meteen op. Vaak komen die opmerkingen ‘van horen zeggen’, doch in dit geval is het gewoon een professionele constatering.
Ik sta sinds enkele dagen ingeschreven bij dit forum omdat ik een permanente baan zoek ergens in europa. Nu heeft dit niet zoveel te maken met dit forum maar ik vind dat omdat ik zelf ook een vraag heb ook een vraag moet beantwoorden als ik dat kan. En ik heb een half jaar in Ghana gewoont (Tamale) dus ik hoop je even wat tips mee te kunnen geven.
Allereerst de belangrijkste: Verdiep je heeeeeeeeeel goed in de culturele aspecten van het land, anders zal je heel vreemd tegen dingen gaan kijken of zelfs een afkeer krijgen tegen het land en haar bevolking.
Volgens mij is de nagativiteit in dit forum hier een beetje de oorzaak van.
Je moet je realiseren dat het nog steeds een arm land is, dit speelt zeker mee in de cultuur. Zo zal je als blanke idd afgezet en betaal je relatief veel voor een hotel/guesthouse want ghanezen maken daar nou eenmaal nauwelijks gebruik van. Ook hoor ik commentaar over de prijzen in de supermarken, supermarkten is in ghana iets onbekends dit is alleen voor de rijke ghanees en toeristen, een normale ghanees gaat naar een lokale markt (aanrader).
Een zeer goede tip die ik voorbij zag komen is de Bradt Guide, hierin worden veel bruikbare tips gegeven ivm deze cultuurverschillen etc. Alleen de prijzen veranderen snel, dus die kloppen in veel gevallen niet meer.
Verder is het zo dat je Ghana die over een kam kan scheren, Accra is relatief rijk maar hoe verder je naar het noorden komt hoe armer het wordt. En in de grotere plaatsen zijn er sporen van wat meer welvaart.
Wat ik je zou willen adviseren is als je ergens bent, een soort lokale gids te zoeken. Hoe ik dat deed? Gewoon een taxichauffeur gebruiken. maak een leuk praatje, vraag hoe het met hem is en hoe het met zn familie gaat, zeg iets aardigs over hem. en betaal hem iets extra’s bovenop wat hij vraagt (waarbij hij je idd waarschijnlijk al meer laat betalen als een local) en vraag de informatie die je nodig hebt of laat hem je mee naar interessante dingen nemen. Wissel nummers uit(iedereen heeft daar bijna een mobieltje) als je hem de volgende dag nog nodig denkt te hebben.
Zeker hoe verder je in het noorden komt is het verstandig of zo’n babbeltje te maken als je iets van iemand wilt kopen of als je iets anders nodig bent. Dit is een ghanees gebruik en, zeker als een blanke dat doet, worden mensen behulpzamer, gaan lachen etc etc.
Verder zou ik zelf liever niet rondreizen in Ghana met het openbare vervoer, veel moet je doen met de trotro, een omgebouwd bestelbusje met heeel veel plek plek (gaan soms wel 30 man in). Deze busjes zijn vrij gevaarlijk en er gebeuren veel ongelukken mee. Er is wel openbaar vervoer (gedoneerd door nederland) maar hierbij moet je veel wachten en goed plannen. Trotro’s gaan wanneer ze vol zitten, het openbaar vervoer heeft een soortvan dienstregeling.
Zelf zou ik een landrover met chauffeur/guide huren maarja dat is niet echt low budget. Deze weten de weg, spreken meedere ghanese talen (zijn er wel 37 ofzo), en kennen de gebruiken etc. iets meer zekerheid dus. Maargoed er waren veel mensen die ik heb ontmoet die wel zo gingen rondreizen en vonden mij een beetje een watje (terwijl veel met vrij beangstige verhalen terug kwamen). Maar ik vind niet dat ik kan zeggen dat je dat niet moet doen, dat is aan jezelf.
Verder nog over het eten, het allerbeste is om zelf je eten te bereiden. koop een stuk brood, een blikje tonijn en een tomaat. Maak de tomaat zelf schoon en voila een luch of avond eten. Of laat terplekke een eitje bakken langs de weg, of laat vlees oid nogmaals frituren als ze dat langs de kant van de weg verkopen. En eet geen voorgesneden rouwe groete of fruit. Dit is best lastig maar probeer je zoveel mogelijk hier aan te houden. Ik heb tot 4x toe paracieten gehad en dan moet je weer medicijnen kopen etc. heel irritant.
Ohja en hoe welvarender/stedelijk een gebied des te beter wordt er Engels gesproken. ongeschoolde, oudere en mensen in het buitengebied spreken vaan geen engels. Taxichauffeur daarentegen meestal wel.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. En als je meer wilt weten, vraag gerust maar ik weet niet alles…
Ik ga absoluut niet mee met Papaya’s verhaal over eten. Ik ga absoluut niet meer eten in een restaurant. Ben daar een paar keer goed ziek van geweest. De laatste keer was nota bene in een restaurant van een vriend. Ik ga liever naar een roadstand en koop het daar. Wat ik wel doe is zorg dat ik zie hoe het bereid wordt. Bijvoorbeeld Kebab, wil ik van rauw vlees en dan op het vuur. In al die jaren ben ik daar nog nooit ziek van geworden, en ik eet het minstens 1 keer per week!
Overigens kan ik mij ook niet vinden in de ‘vriendelijkheid’ van de Ghanees.
Voor mijn part kan de overgrote meerderheid vertrekken naar de sahara! Stelletje corrupte luiwamessen! Vandaag nog weer wat meegemaakt met met mijn zwager (ghanees). Zijn eigen familie bedriegt hem waar die bij staat. Nee een Ghanees is ‘vriendelijk’ zo lang hij je je geld kan ontfutselen! Dit lijkt negatief, maar er zijn maar verrekte weinig Ghanezen die ik nog vertrouw, ook uit eigen ervaring. Overigens zijn dan de Northerners dan iets beter dan de Ashanties of Akans. Die willen voor elk wissewasje geld hebben!
Ik zou als ik jou was, zou ik zo ver het kan, met V.I.P. bus reizen. Deze zijn wat duurder, maar zeer comfortabel en tegen goede prijs. STC laat je domweg staan. Metro is een soort stadsbus (Overigens wel goed en betrouwbaar) en OA doet geen onderhoud, waardoor je steeds langs de kant van de weg staat en zelfs dat de motor/bus in de fik vliegt (al 2 keer gehad!) zNee, echt positief kan ik niet zijn over Ghana. Over de jaren heen is het een stuk slechter geworden, in alle opzichten!
Ik hoop dat je nog wat hebt aan commentaar.
In ieder geval ve succes hier!
Hoi Sander,
Ik neem aan dat je niet alleen op dit forum kijkt voor tips over Ghana als toeristische bestemming. Kijk bv ook op de site van het Ghanees Verkeersbureau. www.ghana-verkeersbureau.nl