Kosten?

Hallo,

Ik gaan voor het eerst naar Ghana en Togo i.v.m. een studiereis. Graag zou ik willen weten wat ik moet rekenen voor kosten aan eten en drinken gemiddeld per dag. Het ontbijt is al bij de reis inbegrepen (BB incl ontbijt). Weet iemand ook gemiddelde kosten voor een terplaatse te boeken excursies in magnoori, paga of national park mole of in Accra.

Dank voor de informatie

Hallo Mits

In Ghana kun je zelf bepalen hoe duur je het maakt. Als je in duurdere restaurants gaat eten en drinken ben je natuurlijk duurder uit dan als je op straat iets gaat eten.
Op straat heb je je buik vol voor omgerekend 2 tot 4 euro, kleine simpele restaurants dat moet lukken voor rond de 10 euro, afhankelijk van je persoonlijke smaak natuurlijk. Lokaal eten is goedkoper dan ‘westers’.

De prijzen voor de parken durf ik je niet te zeggen dat is een tijd geleden dat ik daar geweest ben maar als ik het mij goed herinner was Mole een jaar of 4 terug nog geen 10 euro.

Veel plezier

Wout

Kosten vallen vies tegen in Ghana.
Mits je aan de maispap wilt, dat is goedkoop.
Als iets al niet zo duur is wordt het voor een blanke gewoon duur gemaakt.
Het viel mij in elk geval vbreselijk tegen in vergelijking met reizen door Azie.

Maïspap??? Je bedoelt het overheerlijke banku?

Nee hoor, banku lust ik wel.
In het noorden eet men hoofdzakelijk maispap uit een kommetje.

@ Fiederelsje

U gaat toch niet op vakantie naar een land alleen voor goedkoop eten… Ghana is één van de rijkste landen van Afrika dus alles is niet zo goedkoop, Dat denken de meeste mensen…In Nederland is het ook niet goedkoop. Als u alleen op vakantie wil voor goedkoop eten ga dan eens naar de armste landen van de wereld zoals Niger, Sudan of Burundi of Serria Leone daar kan je goedkoop eten…

Dit was zeker uw eerste keer in Ghana dus u weet de prijzen niet daarom doen de meeste kooplui er geld boven op… en u bent blank…

groeten, Marcel

inderdaad fiederelsje, het leven als blanke in ghana en alleen zonder vrienden of kennissen daar ter plaatse valt lelijk tegen, dan rekenen ze daar prijzen dat je er niet goed van wordt. Ik ben getrouwd met een Ghanees meisje en laat alle inkopen aan haar over en ik houd mij afzijdig , dan is het leven daar spot goedkoop , dan eet je hier voor 5 euro met de ganse familie(6 personen) 3 maal per dag, dus het scheelt zeer veel.

zonnige groeten vanuit Accra

Wij wonen ook in Ghana en als je weet waar je moet zijn en de mensen kennen je een beetje dan kan je inderdaad goedkoop je inkopen doen. Als ze door hebben dat je toerist of vrijwilliger bent die net in het land is dan nemen ze het ervan.

Maar dan nog steeds is het goedkoper dan in Nederland en ben het met Marcel eens dat je niet voor het ‘goedkope’ naar een land als Ghana reist.

Groet

Wout

misschien een rare vraag, maar kan je nog afdingen op de markt? of is dat een beetje brutaal? In de supermarkt zal je dat niet zo snel doen, omdat er
fixed prices bij staan.

Voor degene die in ghana wonen, weten jullie niet wat de prijzen zijn van de national parks?

alvast bedankt

Hallo,

Afdingen kan je doen maar ik weet zeker dat u verliest met het afdingen, want als u langs komt en u wilt wat kopen dan doen ze zo paar GHC boven op. en als je gaat afdingen dan zeggen ze toch het exacte prijs wat de verkoper willen verkopen,dus je verliest niks en je wint ook niet of ze zeggen ga maar naar een ander persoon… maar 1 ding u bent een witte persoon en u komt misschien voor het eerst in Ghana dus u weet de prijzen niet… en de prijzen liggen altijd wat hoger door dat u wit bent.

Vraagje waarom wilt u afdingen???

het is al een aantal jaartjes geleden dat ik naar een national park bent geweest en de prijs lag toen op 20 GHC = ongeveer 10 Euro het was in het kakum national park.

Groet, Marcel

Ik heb een half jaar in Ghana gewoond en voor voedsel hebben we altijd de prijs betaald die gevraagd werd… Dit is vaak wat meer omdat je een blanke bent maar de prijzen vond ik niet hoog.

Voor bepaalde andere producten denk aan taxi`s, stoffen en souveniers is het zeker de moeite waard om af te dingen. Hier gaat de prijs ook veel verder omhoog voor een blanke en als je uiteindelijk op een deal uit komt vertellen locals je nog dat je er te veel voor betaald hebt…

Voor wat betreft eten en drinken wordt er vaak zo moeilijk gedaan om niks. Stel dat elke Ghanees ongeveer 20 tomaten krijgt voor 1 Ghc. En stel dat jij als blanke er 10 krijgt omdat je de prijs niet kent. Dan is de schade 1 Ghc of 0,40 euro. So what???

Dan zijn de prijzen van goente en fruit ook erg afhankelijk van het seizoen (net als bij ons de prijzen van aardbeien). Als je op enig moment maar 5 tomaten kunt krijgen voor 1 GHc dan koop je ze toch een tijdje gewoon niet.

Kortom, je kunt hier heel erg goedkoop leven.