Is dit een goed en eerlijk tarief voor excursies?

Eind april ga ik met mijn dochter van 16 jaar voor 10 dagen naar Gambia (ik was er al eerder met mijn man). Zij wil heel graag meer zien van het land en dus veel doen. We hebben ook al best een goed idee wat we zouden willen doen en waren hier over in gesprek met onze vorige gids, Sassie Jallow. De tarieven die hij nu noemt komen me vreemd voor. Tegelijk wil ik een faire prijs betalen. Hoeft echt niet voor het minimale, we hebben liever een eerlijke prijs waar de bevolking ook wat aan over houdt.

Ik ben heel benieuwd wat goede tarieven zijn, feedback is erg welkom! Onze trips van voorkeur:

• bird watching
  • Serakunda market en Lemin Lodge
  • Slave Island & door het binnengebied in het noorden
  • Fathala park, met ferry-

Naast dit alles willen we graag naar een voetbalwedstrijd, Banjul, maar dat regelen we daar wel, waar we dan zin in hebben.

Wij betaalden zelf de vorige keer (ruim een jaar terug) 90 euro voor 2 personen voor Fathala park, daar gingen we mee rekenen. We wilden 245 euro betalen voor alle trips, en nog eens 200 voor een tweedaagse trip naar georgetown (iets waar wenog over twijfelen). Onze gids vraagt 550 euro voor de trips zonder Georgetown. Dat komt op mij heel veel te hoog over.

Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen?

Ik heb al gemaild met Abdu Ceesay en Ablie obv de goede ervaringen met hen die ik lees op dit forum (nog geen reactie).

Thx!!

Hoi!

Die 90 euro voor Fathala wildpark klinkt normaal. Zéker aangezien je ervoor naar Senegal moet. Lukt je niet voor die prijs niet meer omdat je er een visum voor moet aanschaffen sinds kort.

500 Euro voor wat jullie willen lijkt me erg veel als de Georgetown trip er niet bij inzit. Een tweedaagse naar Georgetown is niet goedkoop. 200 per persoon is daarvoor geen uitzondering en persoonlijk vind ik het de moeite (en geld) niet waard. Maak er een leuke 1-daagse trip van met een boottocht over de rivier. Scheelt veel geld, een beurs achterwerk van de rit en stofhappen. Verwacht verder het binnenland in ook niet dezelfde luxe als in je hotel aan de kust. Hoeft natuurlijk ook niet (je zit in Afrika), maar stel je er niet teveel van voor…

Ik heb wel een trips- en prijslijstje voor je, maar dan moet je me even een privé bericht sturen met je emailadres. Krijg je het direct op de mail :wink:

Via Gambia service center (internet), prima service vanuit daar trouwens, kun je volgens mij ook prijzen zien van verschillende excursies.
Verder hebben wij in februari in Gambia ook geinformeerd naar fatala parc. Het is de visum die het duurder is gaan maken. Maar er zijn excursies met een groep, waarbij je ipv 50 euro per visum 30,- betaald. Je krijgt dan geen stempel.
Verder is onze ervaring dat je niet perse overal met een gids naar toe hoeft. Gidsen zijn er ook ter plekke. Bijvoorbeeld bij de krokodile farm en bij de snake farm bijvoorbeeld. Je zou er dus ook met een taxi naar toe kunnen of zelfs met de locale bus (heel voordelig). Local busjes moet je wel durven, gezien de staat waarin ze soms verkeren. Wij vonden het een hele leuke ervaring om als de locals te reizen :wink: Wij zijn zelfs op eigen gelegenheid naar kunta kinthe island gegaan, omdat de geboekte trip was gecanseld. Is wel een heel avontuur, met local bus naar Banjul, dan de ferry en vervolgens een taxi. Gidsen zijn dan weer ter plekke aanwezig om over het eiland te vertellen. Het scheelde ons 3/4 van de prijs die we voor de trip hadden moeten betalen en we hadden dan niet de boattrip maar de ferry. Je moet er wel de persoon voor zijn, want het is natuurlijk wel een stuk avontuurlijker.
Verder is mijn tip om gewoon ter plekke verschillende prijzen op te vragen en dan te onderhandelen. Je zult merken dat het dan enorm kan verschillen.

2 likes

Ha Kitty, dankjewel voor je antwoord. Ik ga het inderdaad maar gewoon daar regelen - al had ik het liever vanuit huis al goed geregeld, ook om te weten hoeveel geld mee te nemen. Goed te horen dat je zelf op stap ging naar Slave Island! Je bent de eerste van wie ik dat hoor.

Sonja

Wij vonden het echt heel geweldig die trip op eigen gelegenheid. Echt een heel avontuur hoor! Geweldig! We gingen terug met de local boat en dus niet met de ferry. Zo’n grote sloep, waar je naar toe werd gedragen en er ook weer af werd gedragen. Mijn man ,dik boven de 90 kilo, boven op de schouders van een gambiaan :0
Leuk is ook dat je echt in contact komt met locals, zo hadden wij een meisje 18 jaar ontmoet die een heel eind met ons mee reisde, zij hielp ons ook en kon vertellen hoe het ging op de ferry enzo, echt heel leuk.
Wat wij wel hadden was een gambia telefoon en wij hadden ook de service van gambia service center, die er speciaal ook zijn om hulp te bieden ter plekke wanneer nodig en ook het telefoonnummer van de taxichauffeur die wij vanuit gambia service center hadden. Dat vond ik wel belangrijk. Op die manier kon je altijd als er wat zou zijn contact opnemen. Maar we hadden het helemaal niet nodig hoor. Ik zou zo’n trip niet meteen de eerste dag van je vakantie doen, wel eerst even een beetje de weg weten en wat contacten in Gambia hebben ook.

Heel veel plezier!!! Kitty

Fathala Park is beslist geen aanrader, het valt ontzettend tegen.
Ik ben er twee keer geweest en zeker nu je moet betalen voor zo’n visum, zou ik het je niet aanraden.
Vorige week lag daarnaast de ferry eruit en was er alleen de mogelijkheid om met kleine bootjes over te gaan.
Geen idee hoe dat nu is.
Wel heb ik gemerkt dat de prijzen echt wel omhoog zijn gegaan, ook al verschilt het enorm per gids / taxi / excursie.
Goed uitkijken en vergelijken, het loont de moeite.
Arch Tours bevalt mij ook altijd goed.

Ja arch tours hadden wij ook in ons lijstje maar uiteindelijk kozen wij voor african adventure tours. Ik vond arch tours ook best aan de prijs

Waar ligt het eiland kunta kinte? En is daar iets te bezichtigen

Voor het Kunta Kinteh (voorheen James Island genoemd) eiland maak je een trip naar de North Bank, meestal met de ferry. Direct aan de overzijde zit je bij Fort Bullen. Ook het bezichtigen waard. De trip naar Kunta Kinteh is erg mooi. Het eilandje zelf stelt niet zoveel voor, maar de historie erachter is wel erg interessant en drukt je even met je neus op de feiten mbt de slavernij. Je bezoekt er ook een museum. Indrukwekkend. Zeker wel de moeite waard vind ik!

Hoe duur is het? Lijkt me heel interessant.

Je hebt al een pb van me! Check die even :wink:

Hallo erwin zou jij mij een mail kunnen sturen met een excursie lijst de prijzen erachter? Groet Alice [email adressen zijn niet toegestaan]

Tuurlijk! Ik mail je morgen even :wink:

Hallo Erwin,
Zou je mij ook je aanbevelingen en tips over Gambia kunnen mailen?

Natuurlijk! Stuur me in een privé bericht even je emailadres en ik mail je zsm;)