hey,
Ik ben van plan om deze zomer een maandje met de rugzak naar California (van stad naar stad) te trekken.
Probleem is dat het allemaal heel (echt heel) low budget moet.
Een rijbewijs heb ik niet, en een huurauto kan ik toch niet betalen, dus ben wel afhankelijk van het openbaar vervoer. Heeft iemand ongeveer een idee hoe de prijzen daarvan liggen? Is liften ook verantwoord?
Verder wou ik ook graag weten of iemand me wat meer kan zeggen ivm prijzen van campings in en rond San Francisco en LA. Als die laag zijn wil ik best wel een tentje meenemen.
De natuurparken lijken me super maar dat is vast onmogelijk te bezoeken als je geen auto hebt… .
Als iemand nog tips heeft over hoe ik het zo goedkoop mogelijk kan houden zijn die ook meer dan welkom!
Vorig jaar heb ik een rondreis gedaan in het zuidwesten van USA (en dus groot stuk van California). Ik ging in m’n eentje en zag het niet zitten om helemaal alleen te reizen… Niet veilig en ook gewoon niet fun.
Heb een rondreis van 3 weken gedaan met Suntrek (doorheen California, nevada, utah en arizona).
Ik kan het iedereen aanraden. Was echt geweldig!!
We waren met 13 van beetje overal ter wereld, een geweldig goeie gids en echt van het ene hoogtepunt naar het andere gaan.
Al die tijd later heb ik nog steeds contact met de meeste van hen.
Ik denk erover om terug een Suntrek reis te doen (waarschijnlijk die van San Francisco naar New York).
Anderen kunnen je waarschijnlijk verder helpen met hoe je het zelf allemaal kan regelen. Maar als je niet tegen een groepsreis bent is Suntrek echt goed.
Trekamerica is ook zo een maar toch stukken duurder en ik had van Suntrek absoluut geen enkele klacht.
Ik heb enkele jaren geleden alleen bijna 3 maand rondgereisd in de USA, voornamelijk Californie.
Ook ik was toen student en had geen groot budget.
Ik heb bijna steeds geslapen in hostels. Deze zijn bijna hetzelfde in prijs als campings, maar meestal veel beter gelegen. Mijn ervaring was dat je zonder auto moeilijk tot aan campings geraakt. Idem voor motels, ook deze zijn meestal aan de rand van de stad gelegen, langs de highway.
Hostels zijn niet echt duur en je hoeft geen tent, slaapzak, slaapmat en dergelijke mee te zeulen.
In de meeste hostels staat ook een wasmachine, dus je hoeft niet veel spullen mee te nemen, gewoon alle 3 of 4 dagen een wasje doen.
Voor mijn vervoer heb ik veel gebruik gemaakt van greyhound bus of lokale openbaar vervoer bussen. Zoals eerder gezegd is ook Amtrak trein een aanrader voor lange afstanden: zeer comfortabel, maar ietsje duurder.
Verder heb ik hier en daar mensen leren kennen waar ik verder mee gereisd ben: meisje leren kennen op wandeluitstap zondags, jongen leren kennen via REI outdoorshop, e.d.
Verder een super 10-daagse gedaan met GREEN TORTOISE. http://www.greentortoise.com/adventure.travel.html
Dit is een grote groene bus, die omgebouwd is voor toerisme. Overdag bezoek je NP en s nachts wordt er verder gereden en slaap je dus in de bus (bus wordt omgebouwd tot allemaal slaapplaatsen, best comfortabel). Wanneer je weer wakker wordt, ben je op de volgende bestemming. Ideaal!!!
Ik heb toen ongeveer het volgende gedaan: San Francisco - Sacramento - Mono Lake area (met meisje van de wandelclub) - Sacramento - Yosemite - Sacramento - Scenic Highway One - Sacramento - Noord Californië kustlijn, Lassen Volcanic en Redwoods (met jongen van REI) - Sacramento - Lake Tahoe naar Joshua Tree naar Death Valley tot San Diego (auto gehuurd voor 4 dagen) - San Diego tot Los Angeles tot San Francisco (met de bus van plaatsje tot plaatsje) - Sacramento - Green Tortoise: Grand Canyon naar Canyon De Chelley naar Bryce naar Zion Powel Dam naar Monument Valley naar Goosenecks naar Las Vegas naar San Francisco.
Fantastische reis geweest! Echte aanrader en goed te doen alleen en van hostel naar hostel.
Ik vroeg me alleen af of je ter indicatie wat prijzen zou kunnen noemen.
Je schrijft dat het al enkele jaren gelden was, en dus zal er wel het een en ander duurder zijn geworden. Maar toch ben ik benieuwd, zou je dat even willen melden (als je dat nog weet). Bijv. de prijzen van het openb. vervoer en de hotels en eten en drinken (je dagbudget?)
Voor bijna 3 maanden reizen was ik ongeveer 2000€ kwijt. Niet zo veel dus.
Prijsindicaties is moeilijker.
Overnachten deed ik meestal in jeugdherbergen. Hiervoor betaalde ik tussen de 8 en de 20$, in kleinere plaatsen en steden uiteraard goedkoper. Ofwel kamperen, indien ik een reismaatje had met een tent en auto, campingfee tussen 6 en 20$.
Wat eten betreft: ofwel jeugdherberg met ontbijt in de prijs inbegrepen, ofwel langs de supermarkt voor ontbijt en lunch. Voor avondeten ofwel zelf koken in de jeugdherberg ofwel eten met de ‘earlybirds’. Als je voor 18u gaat avondeten is het vaak veel goedkoper. Of eventueel outdoorcooking op kamping.
Voor openbaar vervoer kan je best een daypass nemen, of wanneer je met greyhound een langere afstand doet verschilt de prijs vaak afhankelijk van je vertrekuur.
Nu zijn de prijzen misschien wat hoger, maar de $ staat zo laag dat je niet veel duurder uit zal komen, denk ik.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Als je nog vragen hebt, verneem ik het wel.