Backpacken in Californie, september/oktober 2014

Beste allemaal,

Ik wil volgend jaar september een maand door Californie gaan reizen.

Dit ga ik alleen doen, alleen heb ik niet echt een goed idee waar te starten met de voorbereidingen voor deze reis.

Ik wil graag in San Francisco beginnen en dan via de kust naar beneden.

Nu wil ik een los ticket boeken en de eerste dagen in een hostel of hotel vastleggen, verder vind ik het prettig om de verdere reis open te laten.

Heeft iemand ervaring met backpacken in de staat Californie? Is het openbaar vervoer goed te doen in deze staat? Zijn er hostels te vinden?

Goed, heb nog wel een hoop vragen echter begin ik maar met deze.

Groetjes,

Reinie

Hoi Reinie,

Wat een leuk vooruitzicht heb je! Je zult zien dat de voorbereidingen van zo’n reis al erg leuk zijn.
Ik ben zelf als backpacker in de VS geweest in 2000 en onlangs als kampeerder met een huurauto en heb beide keren o.a. overnacht in Hostels en gekampeerd.
Ik kan je in San Francisco het hostel aanraden dat ik afgelopen trip heb bezocht en dat op een mooie plek ligt in SF, aan het water vlakbij Fisherman’s wharf:

Het hostel wat ik in 2000 heb bezocht lag downtown en was niet echt de moeite waard, maar goed…misschien is er tussentijds een hoop veranderd. Kijk maar eens op deze site wat er zoal te vinden is tussen San Francisco en Los Angeles:

http://www.hiusa.org//california/

Naast deze hostels van Hostelling international zijn er niet veel andere hostels. Het is geen Australie wat dat betreft, dat land is ingericht voor backpakers. Amerika niet echt.
Natuurlijk is er openbaar vervoer, maar niet zo uitgebreid als in Nederland. Er rijden bussen tussen San Francisco en LA waar je op en af kunt stappen, maar ik weet dat de Greyhound tussen SF en LA destijds over de snelweg reed die tussen beide steden ligt. Dus niet langs de kust en dat is juist het mooie gedeelte. Wellicht rijdt er wel een bus over highway nr.1 maar dat zou je op internet moeten zoeken. Ik weet natuurlijk niet of jouw budget het toelaat, maar met een eigen huurauto ben je veel vrijer en beperk je je minder. Toch wel het overwegen waard…net zoals het eventueel kamperen ;-). Kosten van een huurauto zijn wel weer erg afhankelijk van je leeftijd, dat dan weer wel.

In Los Angeles heb je ook een aantal hostels zitten. Ik zat daar afgelopen reis in het hostel wat ligt in San Pedro, vlakbij de haven. Leuk, rustig hostel maar wel ver van alles vandaan, zeker als je geen auto hebt. Wil je naar Hollywood, Santa Monica dan kun je beter naar een hostel daar in de buurt gaan.
In 2000 zat ik een hostel aan de Hollywood Boulevard. Druk hostel, maar wel in het midden van alle bezienswaardigheden daar.
Het is natuurlijk net wat je wilt. Wil je zeker zijn van een plek dan zou ik bij de favoriete hostels zeker reserveren want er hoeft maar net een groot evenement te zijn op het moment dat jij daar bent en het hostel zit vol.
Ik hoop dat je iets aan mijn info hebt.

Mocht je nog andere vragen heb, stel ze gerust.

Veel plezier met de voorbereidingen :-)!

Groeten,
Stefan

Hoi Stefan,

Wat een leuke reactie van je! Hier kan ik wat mee!

Nu heb ik nog een aantal vragen:

Ik heb volgend jaar nog maar 3 jaar mijn rijbewijs. Ik bezit zelf geen auto, nu rij ik af en toe wel eens rond in een auto echter heb ik geen rijervaring natuurlijk. Als ik jouw verhaal lees dan is het wel de moeite waard om zelf een auto te huren. Echter zijn de wegen en het verkeer in Amerika goed begaanbaar? Of zijn er vele andere regels waardoor het zonder rijervaring lastig wordt voor een beginnend bestuurder in een ander land? Tevens schrijf je dat de kosten voor het huren van een auto afhankelijk is van de leeftijd. Ik ben 28 jaar dus dan zullen die kosten waarschijnlijk lager zijn? Het is niet afhankelijk van rijervaring in jaren?

Verder ben ik benieuwd of Amerika, de staat Californië veilig is voor een backpackende vrouw alleen. Ik krijg de indruk van wel hoor. Heb jij de reis ook alleen gedaan destijds of niet?

Ik zie je reactie graag tegemoet en bedankt alvast!

Groetjes Reinie

Hoi Reinie,

Dat je niet zoveel rijdt is geen probleem hoor, er wordt niet gekeken hoe goed je kan rijden. De meeste autoverhuurbedrijven rekenen wel aanzienlijke toeslagen als je jonger bent dan 25, dus dan zit je met jouw 28 jaar prima en betaal je het normale tarief ;-). Het belangrijkste is dat je het wel leuk vindt om te rijden want je rijdt in de VS al gauw heel wat kilometertjes. Als je bij wijze van spreken al bang bent om met de auto door de stad te rijden, dan wordt het rijden door San Francisco of Los Angeles een nachtmerrie en zou ik het niet doen. Maar afgezien van de grote steden waar het misschien dan wel druk is, zijn de Amerikanen lang niet zo gejaagd als wij, de Nederlanders. Op de snelwegen blijft iedereen (meestal) netjes in zijn eigen baan rijden (en zullen ze je wel rechts inhalen, effe wennen) en op gelijkwaardige kruisingen staan 4 stopborden en heeft diegene voorrang die er al het langst staat te wachten. Verkeer van rechts kennen ze daar niet, voor zover dat ik dat heb ervaren. Of stoplichten, of een rotonde of een stopbord. Geen voorrangsborden zoals hier.

Wat wellicht een groot voordeel is voor iemand met weinig rijervaring is dat praktisch alle huurauto’s automaten zijn. Zo kun je je volledige aandacht vestigen op het verkeer. Het rijdt heerlijk zo’n automaat, ff een paar minuten wennen dat je linkerbeen helemaal geen functie heeft, maar daarna wil je niet meer anders. Zoals ik al zei, zijn de wegen in en rondom een grote stad druk, maar daar buiten is het een zaligheid om te rijden. Dat heeft dus deels te maken met de aangename rijstijl van de Amerikanen en deels door de goede wegen. Het landschap en de omgeving zijn uitgestrekt en de vele wegen zijn vaak lang en recht. Dat zorgt voor een ontspannen manier van rijden, je hebt overzicht. Cruise control aan en gaan maar…

Tijdens mijn laatste reis in Juli en augustus ben ik de eerste 3 weken met een reisgenoot op pad geweest en daarna nog 3,5 week alleen. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, maar heb het dan ook niet opgezocht door bijvoorbeeld 's nachts te gaan rijden of door delen van een stad zoals LA of Las Vegas waar je wellicht beter niet kunt komen, rond te gaan rijden. Ik denk dat je als vrouw alleen prima kunt reizen door Amerika en ook zeker door California. Ik hoor wel eens verhalen van vrouwen die alleen door Azië hebben gereisd en daar hebben gelift. Dat soort dingen zou ik dan als vrouw weer niet doen in Amerika, maar goed, dat was je volgens mij ook niet van plan :-). De Amerikanen zijn over het algemeen heel behulpzaam en uiterst vriendelijk.

Ik weet natuurlijk niet of je al ooit in Amerika bent geweest of een andere grote stad ergens ter wereld al eens hebt bezocht, maar mocht dat niet zo zijn dan zou ik je adviseren om eerst even een paar dagen in San Francisco door te brengen zonder auto. Effe wennen aan de omgeving, het verkeer en alle indrukken die je zult opdoen. Ik moest daar ook weer ff aan wennen terwijl ik het al vaker had meegemaakt, het is toch anders dan Amsterdam of welke stad dan ook in Nederland. In San Francisco kun je trouwens heel makkelijk te voet, per fiets en openbaar vervoer alles bereiken. Je hebt in San Francisco eigenlijk geen auto nodig.
Verder zul je als alleenreizende vrouw in een hostel niet de enige zijn. I.t.t. een hostel heb ik wel gemerkt dat er weinig vrouwen alleen kampeerden. Op de een of andere manier, misschien ook wel omdat ik ook alleen reisde, viel me dat op. Ik weet niet wat jouw plannen hierin zijn: hostels of ook kamperen?
Een maand voor alleen de kust tussen San Francisco en LA is wel lang hoor, ga je ook nog ergens anders heen?

Ik ben benieuwd…

Groeten,
Stefan

Hoi Stefan,

Kijk, weer een hoop informatie :slight_smile: Thanks!

Ik heb nog nooit buiten Europa gereist. Het verste waar ik ben geweest in Griekenland. Dus ben een groentje op dit gebied :slight_smile:

Verder is het plan om de overnachtingen zoveel mogelijk door te brengen in Hostels. Ik reis alleen maar ben graag onder mensen. En in hostels kom ik al gauw in contact met andere alleen reizenden etc. Goed, plannen zijn er om gewijzigd te worden, dus kamperen kan ik ook nog een paar nachten doen natuurlijk. Is dat voornamelijk op campings of mag dit ook in het wild? Nu zal ik niet zo snel een tentje ergens in de wildernis opzetten haha :wink:

Ik woon in de provincie Zeeland en woon in een stad maar is net een dorp :wink: Als ik in deze provincie in een andere stad rijdt, welke ik niet goed ken krijg ik het soms al Spaans benauwd dus zal ik het in San Francisco en LA met het openbaar vervoer doen :wink:

Ik had inderdaad van een collega begrepen dat een maand lang reizen tussen San Francisco en LA lang is.

Nu wil ik 3,5 weken a een maand reizen. Ik zal mijn ticket etc. pas volgend jaar boeken dus alles staat nog open.

Jij nog suggesties? Ik zie o.a. Death Valley en San Diego ook wel zitten… ik noem maar een voorbeeld.

Ben jij ook in Hollywood geweest? Ik zie het al helemaal voor me… met mn auto een beetje door Hollywood tuffen en proberen een glimp op te vangen van de huizen die je toch niet kan zien haha :wink:

Ik zie je reactie graag weer tegemoet! En nogmaals dank!

Groetjes Reinie

Hoi Reinie,

Haha, een beetje rond toeren met een mooie cabriolet zeker, dat kan ik me goed voorstellen ;-).
Weet je Reinie, soms moet je ook een beetje lef hebben en ondanks dat je misschien niet graag in een stad rijdt, zolang je de borden de stad uit volgt en uiteindelijk weer de borden “Car rentals return” dan komt het vast wel goed. Probeer je daarin niet te veel te laten afschrikken want een auto geeft je zoveel meer vrijheid, zeker in de VS.
Klopt, hostels zijn een goede manier om andere reizigers te ontmoeten en dat zal je vast en zeker leuk vinden. Ik was overigens wel altijd weer blij om na een of 2 nachten weer te gaan. Er waren ook vaak mensen die er maar een beetje rondhingen, weinig actief zeg maar en dat vond ik dan weer leuk aan kamperen. Actieve, avontuurlijke mensen…
Het lijkt me wel een goede zet dat je aankomt in San Francisco. Veel rustiger en vooral (naar mijn mening) mooier dan LA. LA is een grote verzameling van allerlei kleine plaatsen. Santa Monica (waar o.a. Venice Beach ligt en Santa Monica Pier), Beverly Hills en Hollywood liggen vlakbij elkaar aan de Noordwestelijke kant van LA, daar gaan ook de meeste toeristen naar toe. Ik ben in Hollywood geweest en het is inderdaad leuk om de sterren en de handafdrukken van de sterren te zien, maar meer ook niet. Maar goed, dat was mijn mening. Afgelopen reis ben ik weer even naar Santa Monica geweest, naar het strand en naar Venice Beach, leuk om een keer te zien, maar niet erg als je er geen tijd meer voor hebt…
Hollywood en Beverly Hills is dan wel weer wat leuker omdat je daar inderdaad door de wijken kunt rijden die je in de films ziet.
De grote Hollywood letters staan daar ook in de heuvels.

Kamperen heeft vooral zijn voordelen als je van de natuur en wandelen houdt en eventueel nationale parken bezoekt. Immers hotels, motels of andere huisvesting anders dan kamperen zijn in of rondom nationale parken vaak erg duur. Kamperen met een tent in een nationaal park varieert van 5$ tot zo’n 20$ dus dat maakt het financieel weer aantrekkelijk, nietwaar? Daarbij komt nog dat het gewoon schitterend is om wakker te worden midden in de natuur :-). In de nationale parken mag men niet wildkamperen en daarbuiten kan het wel maar moet je wel rekening houden dat veel land ook privégebied is waar men het wellicht niet fijn vindt dat mensen daar kamperen.

Een hele andere optie waar je misschien nog aan zou kunnen denken is om met een reisgezelschap te gaan. Nu zit je er misschien niet op te wachten om met een reisgezelschap van alleen maar 60+ te gaan (met alle respect), maar er zijn ook wel organisaties die zich richten op leeftijden ver daaronder. Ik weet dat er bussen zijn waarin een keuken zit en waar je in de bus kunt slapen. Hoef je niet zelf te rijden, ben je onder de mensen en kom je ook op de mooiste plekjes. Je mist alleen de vrijheid…en misschien heb je een snurker onder je liggen :slight_smile:

Om een beeld te krijgen wat de toeristische hoogtepunten zijn van het westen van de VS zou je eens kunnen kijken op websites van reisorganisaties die dergelijke reizen aanbieden. Of dat nu met een camper is of georganiseerd dat maakt nog niet eens zo veel uit. Door het reisschema te bekijken zie je een beetje wat zij doen in een bepaalde tijd. Dan krijg je een idee van de omgeving en het tijdsbestek. Ik heb nog volop suggesties, maar eerst zul je denk ik wel bij jezelf moeten afvragen of je bereidt bent om alleen een paar duizend kilometer te gaan rijden of dat je georganiseerd gaat, wat je absoluut zou willen zien (welke nationale parken bijv) en wat je bereidt bent om uit te gaan geven (budget). Ik kan je zeggen dat alle bekende nationale parken die er in het westen zijn (denk aan Grand Canyon NP, Bryce Canyon NP, Death Valley NP, Zion NP, Arches NP en nog vele anderen) echt de moeite waard zullen zijn.
Maar er zitten behoorlijke afstanden tussen. Laat je wederom niet te veel afschrikken, maar goed dat je op dit forum bent gekomen en je vragen stelt. Er zitten vast ook allerlei topics tussen waar je specifieke informatie terug kunt vinden.
Dat hoort allemaal bij de voorbereiding en die is vaak al heel leuk en leerzaam!

Ik hoor het wel mocht je nog vragen hebben.

Groeten,
Stefan

Hoi Reinie, ik ben zelf anderhalf jaar geleden als 18 jarige zonder rijbewijs gaan backpacken door Amerika, waaronder een maand door het zuid-westen (voornamelijk Californië). Dit is mij héél goed bevallen, aangezien er genoeg te beleven valt in deze streek voor een maand, en het voor een backpacker ook goed te doen is. In een periode van een maand was dit mijn reisschema:

Las Vegas - Los Angeles - Yosemite NP - San Francisco - Santa Cruz - San Diego - Flagstaff (voor Grand Canyon) - Phoenix - Las Vegas.

Ik had dus geen rijbewijs en heb alles met het openbaar vervoer gedaan. Mocht je dat overwegen (is wel lekker goedkoop t.o.v. auto), heb je 2 opties: Greyhound bus en de Amtrak trein. Op het internet vind je veel negatieve verhalen over de Greyhound bus, voornamelijk omdat er niet echt gemotiveerd personeel werkt en er soms rare figuren meereizen. Dit klopt ook wel, maar heb ik niet als negatief ervaren. Ik was zelf een 18 jarige jongen uit een klein dorpje met een HAVO-diploma, dus tenzij je je erg snel onveilig en ongemakkelijk voelt, denk ik dat het voor jou geen probleem is!

Heb je wat meer te besteden en wil je gewoon wat relaxter reizen, is de Amtrak trein wellicht een betere keuze. Ik heb er zelf niet meegereisd, dus ik kan niet mijn persoonlijke ervaring delen, maar de verhalen zijn erg positief (op internet en van de mensen die ik in de hostels sprak). Enige nadeel is dat het aantal stations beperkt is, maar volgens mij is California nog behoorlijk goed. Bovendien kan je een California Rail Pass kopen.

De plaatsen die ik heb bezocht waren allemaal erg mooi en tof. In Los Angeles ben ik in USAHostels verbleven (een hostelketen) nog geen minuut lopen van Hollywood Blvd (Walk of Fame). In San Francisco en San Diego ben ik ook in USAHostels verbleven. Is een erg goede keten, maar helaas zijn dit de enige 3 locaties van het hostel. Verder zijn HI Hostels altijd goed. Is het grootste hostelketen van Amerika en daar weet je gewoon dat het sowieso goed zit. In het oosten van de VS ben ik voornamelijk bij deze keten verbleven, maar ook in Santa Cruz in het westen.

Nationale parken zijn erg moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Yosemite NP is haalbaar, maar is wel lastig bereikbaar. Death Valley, Zion, Bryce zijn niet bereikbaar, maar de Grand Canyon is prima bereikbaar vanaf Flagstaff (zitten prima hostels).

Openbaar vervoer binnen steden is ook prima, behalve in Los Angeles. Dat is namelijk echt een drama. Vanaf Hollywood Blvd naar Santa Monica is het 1 uur - anderhalf uur met de bus en er zijn maar weinig metrolijnen. Gelukkig had ik met iemand afgesproken via CouchSurfing (aanrader!) die wel een auto had, dus heb er zelf niet heel veel problemen mee gehad.

Ik heb destijds een website bijgehouden met foto’s en reisverslagen, dus als je zin hebt om jezelf lekker te maken voor je reis, kun je een kijkje nemen op www.julianusa.nl Als je verder nog (praktische) vragen hebt, hoor ik het graag! :slight_smile:

Groeten,
Julian