Hoi Reinie, ik ben zelf anderhalf jaar geleden als 18 jarige zonder rijbewijs gaan backpacken door Amerika, waaronder een maand door het zuid-westen (voornamelijk Californië). Dit is mij héél goed bevallen, aangezien er genoeg te beleven valt in deze streek voor een maand, en het voor een backpacker ook goed te doen is. In een periode van een maand was dit mijn reisschema:
Las Vegas - Los Angeles - Yosemite NP - San Francisco - Santa Cruz - San Diego - Flagstaff (voor Grand Canyon) - Phoenix - Las Vegas.
Ik had dus geen rijbewijs en heb alles met het openbaar vervoer gedaan. Mocht je dat overwegen (is wel lekker goedkoop t.o.v. auto), heb je 2 opties: Greyhound bus en de Amtrak trein. Op het internet vind je veel negatieve verhalen over de Greyhound bus, voornamelijk omdat er niet echt gemotiveerd personeel werkt en er soms rare figuren meereizen. Dit klopt ook wel, maar heb ik niet als negatief ervaren. Ik was zelf een 18 jarige jongen uit een klein dorpje met een HAVO-diploma, dus tenzij je je erg snel onveilig en ongemakkelijk voelt, denk ik dat het voor jou geen probleem is!
Heb je wat meer te besteden en wil je gewoon wat relaxter reizen, is de Amtrak trein wellicht een betere keuze. Ik heb er zelf niet meegereisd, dus ik kan niet mijn persoonlijke ervaring delen, maar de verhalen zijn erg positief (op internet en van de mensen die ik in de hostels sprak). Enige nadeel is dat het aantal stations beperkt is, maar volgens mij is California nog behoorlijk goed. Bovendien kan je een California Rail Pass kopen.
De plaatsen die ik heb bezocht waren allemaal erg mooi en tof. In Los Angeles ben ik in USAHostels verbleven (een hostelketen) nog geen minuut lopen van Hollywood Blvd (Walk of Fame). In San Francisco en San Diego ben ik ook in USAHostels verbleven. Is een erg goede keten, maar helaas zijn dit de enige 3 locaties van het hostel. Verder zijn HI Hostels altijd goed. Is het grootste hostelketen van Amerika en daar weet je gewoon dat het sowieso goed zit. In het oosten van de VS ben ik voornamelijk bij deze keten verbleven, maar ook in Santa Cruz in het westen.
Nationale parken zijn erg moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Yosemite NP is haalbaar, maar is wel lastig bereikbaar. Death Valley, Zion, Bryce zijn niet bereikbaar, maar de Grand Canyon is prima bereikbaar vanaf Flagstaff (zitten prima hostels).
Openbaar vervoer binnen steden is ook prima, behalve in Los Angeles. Dat is namelijk echt een drama. Vanaf Hollywood Blvd naar Santa Monica is het 1 uur - anderhalf uur met de bus en er zijn maar weinig metrolijnen. Gelukkig had ik met iemand afgesproken via CouchSurfing (aanrader!) die wel een auto had, dus heb er zelf niet heel veel problemen mee gehad.
Ik heb destijds een website bijgehouden met foto’s en reisverslagen, dus als je zin hebt om jezelf lekker te maken voor je reis, kun je een kijkje nemen op www.julianusa.nl Als je verder nog (praktische) vragen hebt, hoor ik het graag! 
Groeten,
Julian