Ik ben nu in lovina en las onlangs op dit forum een reisverhaal over dolfijntochtje met een local die vroeger de zee opgaat dan de rest van de boten (niet echt toeristisch en meer bekijks). Er stond ook zijn naam en nummer bij vermeld dacht ik… Kan er iemand mij zijn contactgegevens bezorgen?
Je moet een visser aanspreken.
Deze zijn meestal goedkoper.
Maar wij hebben het uiteindelijk niet gedaan wegens de verhalen van de touristen die wij gesproken hebben.
De dolfijnen worden opgejaagd en je hebt er achteraf gezien niet zo’n goed gevoel bij.
Mischien is het vanaf september rustiger.
Wij zijn uiteindelijk gaan snorkelen op het koraalrif in Menjangan en dit kostte ons 900.000 rp voor 4 pers.
Zeker de moeite.
Deze trip hadden wij geboekt in Lovina.
Wat een goede beslissing om te gaan snorkelen in Menjangan, ipv de jacht op dolfijnen. Deze dieren worden echt opgejaagd, en dan vooral door mensen uit Japan, die gaan met zo,n 20 man het water in voor een foto!!
Momenteel ben ik in Ubud na een tijdje heeeerlijk vertoeven in Lovina! Wij hebben er onze tijd ruim genomen en heel wat locals leren kennen.
Lovina wordt doorgaans overgeslagen door de meeste toeristen maar ter plaatse hopen ze op een groeiende trek van europese toeristen ( de welgekende luidruchtige ozzies zijn minder welkom ). Vele locals horen en zien wat familieleden en vrienden verdienen in andere meer toeristische plaatsen in Bali en wijken er soms zelf ook uit indien mogelijk.
Lovina is een dikke aanrader als je op zoek bent naar wat rust en relax vertoeven, praatje maken met locals op rustig zwart lavastrand, prachtige zonsondergang in de zee en enkele leuke restaurants en warungs met lekkers uit de zee!
Lovina beach strekt zich uit over een aantal kilometer en is een plek van door toerisme aan elkaar gegroeide dorpjes. Centrale plaats is dorpje Kalibukbuk en wanneer je een kilometer of 2 oost- of westwaarts wandelt over het strand heb je een aantal prachtige hotels en homestays aan redelijke prijzen, direct op het strand gelegen!
To the point : voor de vissers is het hoofdinkomen inderdaad een dolfijnentochtje maken met toeristen geworden maar is het wel een zeer belngrijke bron van inkomsten voor vele van de plaatselijke gezinnen! De dieren worden geen leed toegebracht (aanraken en zwemmen is verboden) en dit doen ze reeds 20 jaar. Als dolfijnen zich hier aan irriteren zouden de dieren gewoonweg wegblijven en elders op jacht gaan naar voedsel. Ze springen vrolijk hoog uit het water, zwemmen gek rond de bootjes en zijn enorm talrijk aanwezig. Alleen is het inderdaad minder leuk omdat je met een 30-tal bootjes gecentraliseerd ligt in het water en komt dit over als een zeer toeristische attractie maar al bij al is het geen grote bedoeling. Een wandelingetje op het strand volstaat om aangesproken te worden door een visser.
Hier komt Madi (zeer typische balinese naam) in beeld. Hij is een zeer vriendelijke, lieve en rustige man van 40 en doet dit vak reeds 25 jaar in Lovina. Zoals je bovenstaand kon lezen had ik ergens een verhaal gelezen over hem en ben ik naar hem op zoek gegaan; simpel, er zijn slechts 2 gemotoriseerde kleine boten in Lovina en dmv een wandeling langsheen de kustlijn had ik hem snel gelocaliseerd.
De idyllische vissersbootjes bieden een dolfijnentocht aan vanaf 60.000 rph, vertrekken om 6am en komen terug om 8am. Madi vertrekt met zijn ‘Beautiful Fish’ om 7am wanneer de vissersbootjes al aan hun terugkeer begonnen zijn of dat stillaan gaan doen, en komt terug om 9am. Resultaat : je hebt de hele oceaan met dolfijnen voor jou alleen en de dolfijnen komen werkelijk naar de boot toegezwommen! Wanneer hij sneller gaat varen komen ze vooraan de boot zwemmen met z’n tienen, springend uit het water, al spelend, echt fantastisch! We hadden de hele tijd een moeder met een kleintje die steeds vlak voor de boot bleef. Madi keert regelmatig de boot om, om te laten zien dat de dolfijnen werkelijk aangetrokken worden door het geluid van de boot en dit geweldig vinden. Wanneer we ter plaatse blijven dobberen, blijven ze ook rond de boot hangen en spelen.
Zijn prijs ligt wel hoger (250.000 rph) maar deze mooie ervaring beleef je enkel met zijn boot en niet met de idyllische vissersbootjes. Hij vaart ook sneller en verder uit dan alle andere boten.
Deze trip kan ik echt iedereen aanraden en je kan steeds (voor makkelijke prijsonderhandeling) “i got recommandation from Willem from Belgium” aanhalen!
Zijn klein bureautje met warung noemt Sing Ken-Ken en is gelegen in de Jalan Mawar (hoofdstraat van dorpje Kalibukbuk - Lovina) op een 50m van het strand.
Phone: +62 81 337 510 300
Mail: beautifulfishlovina@yahoo.com
Bijkomend hebben wij via hem tegen een scherpe prijs (we hebben achteraf goed kunnen vergelijken) ook prive chauffeur naar Amed geregeld met enkele leuke tussenstops tempels ulun danu, besakih, penolekan, … + fast boat van en naar Gili Trawangan!
hai allemaal en in het bijzonder willem.
ik zit nu op gili air en ga volgende week oa naar lovina.
ik was me daarover aan het inlezen en kwam deze topic tegen en ik wil jullie graag allemaaliets vertellen.
dolfijnen zijn de enige dieren die sex hebben vroor de fun, de stromng van een boot en vooral als de motor aanstaat geven trillingen in het water waar hun opgewongen van raken. daarom zwemmen ze langs voor en achter de boten aan. puur genot dus
ik denk dat dat us ook de reden is dat de dolfijnen na 20 jaar nog steeds op de plek van de boten komen.
groetjes sifra
Updated - - -
hai allemaal en in het bijzonder willem.
ik zit nu op gili air en ga volgende week oa naar lovina.
ik was me daarover aan het inlezen en kwam deze topic tegen en ik wil jullie graag allemaaliets vertellen.
dolfijnen zijn de enige dieren die sex hebben vroor de fun, de stromng van een boot en vooral als de motor aanstaat geven trillingen in het water waar hun opgewongen van raken. daarom zwemmen ze langs voor en achter de boten aan. puur genot dus
ik denk dat dat us ook de reden is dat de dolfijnen na 20 jaar nog steeds op de plek van de boten komen.
Iets met een klok en een klepel… Behalve bij mensen en andere primaten zijn de vrouwtjesdolfijnen inderdaad de enige vrouwelijke zoogdieren die een orgasme kunnen krijgen.
Persoonlijk vind ik het echter niet opwindend wanneer een boot me achtervolgd en tegen me op vaart, en ik kan met niet voorstellen dat dit bij dolfijnen anders is.
Er is een groot verschil tussen dieren die vrijwillig achter een boot aanzwemmen en dieren die door een boor opgejaagd worden…
Mensen waarom wil iedereen naar die dolfijnen toe pak de boot naar lombok Ferry en je ziet ze zo zwemmen ook mooi als ze springen enz .
Vind wat dan ook beesten moet je lekker met rust laten in bali zijn er voldoende andere inkomsten te verzinnen .
En menjagan geweldig en daar word ook goed opgelet dat je niets kapot maakt.