Wanneer je in Lovina een boottocht wil gaan maken om dolfijnen te zien.
Regel het niet via je hotel maar rechtstreeks op het strand met de bootsman.
Als het via een hotel gaat moeten ze vaak maanden op hun geld wachten + de provisie die ervan af gaat.
De zwemvesten van het hotel niet aanpakken, gewoon doorlopen.
In de boot liggen ook zwemvesten en voordat je de boot instapt betaal je rechtstreeks.
Vissers voor de dolfijnen tochten in de ochtend zijn overal in het centrum van Lovina aanwezig. Prijzen kunnen variëren van Rph. 50.000 per persoon tot alles daarboven. Sommige bootjes hebben zwemvesten aan boord en andere bootjes lijken vooral aan vervanging toe te zijn. Maak een duidelijke deal met de man en bekijk de boot. Betalen doe je doorgaans na afloop. Bij enkele hotels en villa’s is het ook mogelijk van daar voor gelegen strand opgehaald te worden. De verschillende Desa’s kunnen echter afspraken onderling hebben gemaakt waardoor de prijs hoger ligt. Natuurlijk zal er her en der wat commissie achter blijven, maar dat geldt voor alles. Voor wat meer luxer boottochten zijn er eveneens mogelijkheden, maar daar hangt begrijpelijk ook een ander prijskaartje aan. Voordeel is wel dat je uit het massatoerisme stapt en slechts met enkele bootjes de dolfijnen van dichtbij kan bekijken.
ja, maar als je rechtstreeks boekt, dan zou ik in ieder geval niet vast een aanbetaling doen.
Paar mensen gesproken die opgelicht waren.
Zelfde met snorkelen. Er waren mensen die gewoon het dubbele betaald hebben dan wij, terwijl wij via het hotel hadden geboekt. en een verschil van 700.000 rupiah vind ik toch echt wel heel erg veel
Persoonlijk geef ik dan liever een goede fooi, maar oke… Iedereen moet het zelf weten
Op dit moment betaal je in Kalibukbuk gemiddeld zo’n 50.000 - 60.000 Rp per persoon aan de captain himself. Als je met meer mensen gaat, kan je proberen een hele boot te huren voor zo’n 250.000 Rp. Mogelijk is het in minder toeristische dorpen wat voordeliger (Kalibukbuk is het centrum van Lovina, waar ook de meeste winkels en restaurants zich bevinden).