in juli gaan we vier weken naar Indonesië. We gaan in vier weken over Java , paar dagen Bali, dan Tour over Flores van oost naar west en de Komodo waraan.
Na het lezen van reisgidsen en verhalen, en een presentatieavond bij reisbureau hebben we onder andere gehoord van lovina. Je zou daar in de ochtend vroeg met vissersboten mee kunnen om dolfijnen te spotten. Onze zoon van 16 is een natuurliefhebber en verheugd zich enorm… Wij ook natuurlijk.
Nu heb ik in div fora ook begrepen dat deze gebeurtenis is verworden tot een enorme toeristen attractie met veel boten, weinig dolfijnen, en hooguit een vin hier of daar vanwege de drukte.
Is dit inderdaad zo. Weten jullie andere plaatsen of eilanden waar dit wel kan?
Ook iets gehoord over schildpadden, waar moeten we dan zijn?
Dolfijnen zijn wilde dieren. Waar je ook bent, je zult nooit meer dan wat vinnen zien. Voor springende dolfijnen kun je het best naar het Dolfinarium gaan
In Lovina had ik pech en geen dolfijnen gezien. Wel zag ik ze vanaf de boot naar Lombok en ook tijdens mijn boottocht naar Flores met perama. Het is een kwestie van geluk hebben…
Schildpadden zien is makkelijker. In Kuta in het zuiden van Bali is een conservatie project waar je jonge schildpadden kan zien en uitzetten de zee in (aan de zuidkant van ‘het’ strand, dus als je vanuit de Mac naar het strand loopt moet je naar links). Op Gili Tranwangan zie je een conservatie project net ten noorden van de pier.
Maak je een tocht met de glass bottom boat vanaf de Gili’s dan is de kans op schildpadden groot. Ook tijdens het snorkelen op Bali, bv. bij Menjangan, kán je ze tegenkomen.
Ujung Genten en Sukamade: hier zijn conservation projecten en je zou met veel geluk een reuzenschildpad eieren kunnen zien leggen, s nachts op het strand. Dit doe je onder begeleiding van een ranger.
Ujung Genteng = West Java nabij Pelabuan Ratu
Maar mogelijk gaan jullie niet naar de grote steden.
Sukamade = Oost Java, vanaf Kalibaru. Ook goed te combineren met Ijen. Dan ga je niet terug naar Kalibaru, maar rijdt je door. Leuk, want Ijen wordt minder bezocht dan Bromo en weer totaal andere ervaring. Vulkanen zijn niet met elkaar te vergelijken!
Wel heel erg eenvoudig slapen.
Pemuteran in Bali heeft ook een schildpadden conservation centrum. Eieren worden opgegraven en schildpadjes worden uitgezet als ze groter zijn.
Gili Meno heeft ook een lokale bewoner iets opgezet, waardoor er allemaal zwembadjes en badkuipen staan met kleine schildpadjes die later worden uitgezet. Inderdaad, rond Gili heb je goede kans al snorkelend, duikend of met glasbodem boot schildpadden te zien.
Lovina
Ik heb nog maar 1x gehad dat reizigers geen dolfijnen zagen, verder hadden de meesten geluk. Iedereen komt naar Lovina om die dolfijnen te zien. Elke vissersman probeert een tripje te verkopen. Dus ja, reken op 100 bootjes op het water in het hoogseizoen. Daarbuiten zal het minder zijn. Vervelende is dat vissers onder druk van de toeristen erop af scheuren en zo dichtbij mogelijk proberen te komen. Omdat de toerist die ene foto wil maken. Jammer genoeg voelen de vissers de druk van toeristen die soms boos worden omdat ze dolfijnen niet of niet goed genoeg zien. Het zou beter zijn als er een vorm van zelfregulatie kwam wat beter zou zijn voor de dieren.
Heb je al eens dolfijnen gezien, spontaan ergens onderweg op zee, dan zou ik het niet doen. Andere mensen zijn toch blij dat ze het zien. Het is een beetje geluk hebben.
Hoor ook weleens reizigers die nog waren blijven dobberen en als een van de weinige bootjes achter bleven en ja hoor, de dolfijnen sprongen uit het water.
Jaren geleden waren wij in Lovina om de dolfijnen te zien. We hebben een paar uur in een wankel vissersbootje rondgevaren maar helaas niets gezien. Door sommige locals werden grappen gemaakt dat er in Lovina altijd dolfijnen te zien zijn nl. op het standbeeld aan het strand.
Dolfijnen zouden in dit gebied (net als op vele andere plekken) wel voor moeten komen. Ook dichter bij huis kan je ze in het wild zien (zoals de Canarische eilanden) en zoals Jenny al opmerkte; je ziet m.n. de vinnen, hun rug en een stukje van hun neus.